CITYSCAPES: BLOGGEN
Här låg Lyckliga gatan
Cityscapes-bloggen "Marielund. Lyckliga gatan finns inte mer" i går 2021-08-27 handlande om Marielund i Norrköping. Den refererade till sången från 1967 med text av Britt Lindeborg.
Låten var ju verkligen stor! Anna-Lena Löfgren hamnade på svensktopplistan och stannade där 14 veckor. De tänkte på Hagalund i Solna, en så kallad kåkstad som försvann. Skivan blev Metronomes mest sålda någonsin.
Här en länk till en bra inspelning. Tack till Erik Madsen som hittade den!
https://www.youtube.com/watch?v=70k2lHsBMKo
Foto Wikipedia/mons.wikimedia.org/w/index.php?curid=92938396
Här länk till en intervju i relativ nutid med Britt Lindeborg:
https://www.mitti.se/noje/har-lag-lyckliga-gatan-pa-riktigt/lmqep!1579241/
Marielund. Lyckliga gatan finns inte mer
Insprängt i det som förr var en mångskiftande småstadsmiljö, Marielund i Norrköping, ligger höghus från miljonprogrammets dagar. Britt Lindeborgs text som Anna-Lena Löfgren sjöng syftade i hög grad på Hagalundssaneringen i Solna. Även här fanns för hundra år sen en livaktig stadsdel med massor av affärer och verksamheter. Allt var inte ljust. Fattigdom och att karlarna söp. Men det fanns gemenskap.
Allting är borta, huset och linden,
och mina vänner skingrats för vinden.
Lyckliga gatan, det är tiden som
här dragit fram
du fått ge vika nu för asfalt och
för makadam.
Lyckliga gatan, du finns inte mer.
Du har försvunnit med hela kvarter.
Tystnat har leken, tystnat har sången,
högt över marken svävar betongen.
De nya husen har 8 våningar, höga men inte orimligt höga. De ser välskötta ut. Hög standard. De ligger vid en gångväg omtänksamt kantad av storgatsten. Värmlandsgatans allé har hunnit bli lummig. Men ändå är kontrasten stor mot det som varit. Det skildras i boken
Människor och miljöer i tjugotalets Marielund
Folke Vallin
Gamla Norrköping
1920-talets Marielund finns inte mer. Två kontraster.
Kv Järven mot Värmlandsgatan i Norrköping augusti 2021. Kamera Pentax K-1, objektiv Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8 @f8.
När regnet faller
Oväntat kom en rejäl regnskur över stan. Oväntat för mig som bara tittat på himlen och inte Yr. Fick ta skydd under ett tak. Men titta där! En bit av en regnbåge och spår av en yttre regnbåge! Tegelbyggnaden inrymde ett bryggeri, där är nu bostäder.
Motala Ströms utlopp genom Norrköping. Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8 @f8.
Nästan fossilfri
OK gjorde reklam för Neste My förnybara diesel. Okej tänkte jag, testar det i min bil, en Citroen C3 Picasso snåldiesel. På Gotland fick jag åka till Roma för att tanka produkten.
Bränslet ska enligt Neste vara identiskt med vanlig diesel. Mirakulöst nog ska den identiska produkten brinna lite renare och ge motorn en aning bättre prestanda. Jag har inte märkt nån skillnad alls.
Jag frågade Neste om dom hade nån liten dekal att sätta bakpå bilen. Visst skrev Neste, vi skickar. Sen kom SMS från DHL att paket väntade. Paket? Det var rätt långt till den COOP-butik DHL anlitar. Det blev en nyttig långpromenad. Jag tog med kameran och det blev bloggvirke. Kameran med i bilden nedan för att ge skalan på dekalerna.
Visst var det ett paket! Stora och små dekaler. Och långsmala skyltar av ABS-plast att sätta under nummerskylten.
Jag som tänkt mig en liten, silverfärgad dekal klämmer ändå dit dom där långsmala på nummerskyltarna och sätter den minsta runda på tankluckan.
Hur tillverkas produkten och av vad? Neste svävar en del på målet på sin hemsida. Det kan bero på att företaget har sin bas i Finland men har raffinaderier lite varstans.
Svenska Wikipedia skriver: "Neste Oil själva hävdar att vid anläggningen i Borgå används ingen palmolja alls. Där används fett från slakteriavfall och fett avfall från tillverkning av vegetabiliska oljor ur fettrika frön, t.ex. rapsfrö, solrosfrö, m.m." Jag har också läst om begagnad frityrolja. Macdonald, Burger King m fl m fl förbrukar frityrolja i industriell skala.
Det används en del vätgas i krackningen. Den vätgasen är inte fossilfri. Men sammantaget låter Nestes löfte om 90 % fossilfritt trovärdigt.
Så nu drar bilen 0,045 liter fossilt bränsle per mil.
Ja ja, jag vet vad ni vet. Ur avgasröret kommer drygt 100 gram CO2 per kilometer precis som med vanlig diesel. Och den koldioxiden är lika klimatskadlig som den från vanlig diesel. Men det är väl ändå bra att nettotillskottet av CO2 minskas med 90 %.
Yllefabrik blev bostäder. Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm.
Rivning eller gentrifiering? Inget bra val men där har Sverige alltsomofta hamnat. Kvarteret Järven hamnade mittemellan.
Förenade Yllefabrikerna AB (YFA) grundades 1913 genom sammanslagning av fyra av Norrköpings fem största yllefabriker: Bergsbro AB, Brücks AB, Ströms AB och R Wahren AB. YFA ägdes från 1926 av Holmens bruks och fabriks AB. Bolaget lades ned 1970.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8 @f8. Raktecknande, bilden är inte justerad , men i yttersta hörnet uppe t h ser man lite kuddformig distorsion.
Det hade lokaler på flera håll. På Tjustgatan 11 återfinns numera fabriksbyggnader som inte revs men inte heller gentrifierades utan precis som föreningen själv skriver "renoverades upp".
"Peab har renoverat upp den gamla röda tegelbyggnaden på Enebygatan 20 samt Tjustgatan, där YFA Textilindustrier fram till 1970 hade sin verksamhet. Byggnaden uppfördes för mer än hundra år sedan, då som fabrikslokal. I första etappen byggs den om till 20 moderna och luftiga bostadsrätter i storlekarna 2 - 4 rok och mellan 76 - 116 kvm. Brf Järven som projektet heter ligger väldigt strategiskt med närhet till både centrum och kommunikationer."