Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Nästan fossilfri

OK gjorde reklam för Neste My förnybara diesel. Okej tänkte jag, testar det i min bil, en Citroen C3 Picasso snåldiesel. På Gotland fick jag åka till Roma för att tanka produkten.

Bränslet ska enligt Neste vara identiskt med vanlig diesel. Mirakulöst nog ska den identiska produkten brinna lite renare och ge motorn en aning bättre prestanda. Jag har inte märkt nån skillnad alls.

Jag frågade Neste om dom hade nån liten dekal att sätta bakpå bilen. Visst skrev Neste, vi skickar. Sen kom SMS från DHL att paket väntade. Paket? Det var rätt långt till den COOP-butik DHL anlitar. Det blev en nyttig långpromenad. Jag tog med kameran och det blev bloggvirke. Kameran med i bilden nedan för att ge skalan på dekalerna.

Visst var det ett paket! Stora och små dekaler. Och långsmala skyltar av ABS-plast att sätta under nummerskylten.

Jag som tänkt mig en liten, silverfärgad dekal klämmer ändå dit dom där långsmala på nummerskyltarna och sätter den minsta runda på tankluckan.

Hur tillverkas produkten och av vad? Neste svävar en del på målet på sin hemsida. Det kan bero på att företaget har sin bas i Finland men har raffinaderier lite varstans.

Svenska Wikipedia skriver: "Neste Oil själva hävdar att vid anläggningen i Borgå används ingen palmolja alls. Där används fett från slakteriavfall och fett avfall från tillverkning av vegetabiliska oljor ur fettrika frön, t.ex. rapsfrö, solrosfrö, m.m." Jag har också läst om begagnad frityrolja. Macdonald, Burger King m fl m fl förbrukar frityrolja i industriell skala.

Det används en del vätgas i krackningen. Den vätgasen är inte fossilfri. Men sammantaget låter Nestes löfte om 90 % fossilfritt trovärdigt.

Så nu drar bilen 0,045 liter fossilt bränsle per mil.

Ja ja, jag vet vad ni vet. Ur avgasröret kommer drygt 100 gram CO2 per kilometer precis som med vanlig diesel. Och den koldioxiden är lika klimatskadlig som den från vanlig diesel. Men det är väl ändå bra att nettotillskottet av CO2 minskas med 90 %.

Inlagt 2021-08-25 09:29 | Läst 772 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Vi vår familj (här på andra sidan viken) har vi kört på Neste My i ett par år utan problem. Hur är det med prissättningen i Sverige? Här är det lite dyrare än ”vanlig” diesel. Och följer naturligtvis prisstegringarna på den...

Tommy S.
Svar från Måns H 2021-08-25 11:58
Nån krona mer per liter. 18 kronor i st f 17 ungefär. Så i mitt fall ökar milkostnaden med 50 öre. Helt okej för min del.
Det här kanske e framtiden, att försöka minska en del utsläpp på den bilpark, både vad gäller diesel och bensin, som ändå kommer att finnas kvar ett antal år!
/B
Svar från Måns H 2021-08-25 12:09
Visst är det så. Min bil är nästan ny, årsmodell 2012, och att byta den mot en elbil skulle varken gynna klimat/miljö eller privatekonomin.

Det här med avfall som råvara ändrar det mesta. För kanske 20 år sen fick länsstyrelserna i uppdrag att se över vad om göras kunde för att minska fossilförbrukningen. Det visade sig inte finnas mycket att hämta på lantbrukssidan. Åkrarna behövdes för mat, skogen för trä och det finns inte mycket impediment att odla upp. Att köra bilen på avfall ändrar den ekvationen.
Jag har kört på den "nästan" fossilfria dieseln drygt ett halvår nu och har inte märkt någon skillnad. Den kostar lite mer men det kan det vara värt. Det är stökigare att man måste kolla var man kan tanka när man är ute och reser.
Hälsningar Lena
Svar från Måns H 2021-08-25 20:17
Precis vad jag tycker. Men med lite framförhållning ska det inte vara nåt problem, Bilen går över hundra mil fulltankad. Och här i Norrköping finns Neste My på min vanliga OK-mack på Stockholmsvägen.

För några år sen kollade jag på ett annat HVO 100-bränsle. Men den stationen låg avigt till i ett industriområde. Mörkt och dant. Då tyckte jag att det vara lika bra att tunga lastbilarna använde bränslet.