CITYSCAPES: BLOGGEN
Stationen i Oskarshamn byggnadsminne
I går kväll fick jag en stund över i Oskarshamn på väg mot Gotland. Just nu har Wikipedia en tävling att plåta kulturminnen. Jag googlade på såna i Oskarshamn. Telefonen hittade bara järnvägsstationen fast det finns fler. Wikipedia hade redan bra bilder på stationen, men ingen kvällsbild, så jag tog fram stativet och tog den här bilden.
Efterbehandling: Objektivet är tillräckligt skarpt. Man kan läsa texten på lappen på dörren mitt i bild. I stället för skärpa har jag försökt jobba med ljuset och färgerna. Ingen extra mättnad utan bara exponering/kontrast, lite olika på olika ställen i bilden. Slutskärpning mer för att få mjukskarp skärpa än max detaljskärpa.
Stativ, Pentax K-1, Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8. ISO 100. 6 sekunder slutartid.
Stationen byggdes 1906. Enligt Wikipedia var den extra påkostad, stans fäder var avis på Hultsfred som ordnat en finare stationsbyggnad. Stockholmsarkitekten Georg A Nilsson projekterade. Byggnadsminne 2004 ungefär samtidigt som persontrafiken lades ner. Godstrafiken är kvar. Stationen är väldigt fint renoverad. Fredrikssons arkitektkontor i Norrköping har verkligen känsla och kompetens!
Vid vidvinkel kom åt byggnadsminnet
Just nu pågår en av världens större fototävlingar, Wiki Loves Monuments. Jag ville komma åt ett byggnadsminne här i Norrköping, Gamla De Geerskolan. Den ligger i o f s inte särskilt trångt, men delar av skolgården har på ett från fotografisk synpunkt olämpligt sätt belamrats med fula lekredskap som hör till en förskoleverksamhet. Ett foto där byggnadsminnet domineras av en jättestor sandlåda kan säga nåt om vår tid men placerar sig inte i tävlingen.
20 mm vidvinkeln skulle kanske funka? Utan att direkt bryta mig in, grinden var olåst, kom jag in på förskolans gårdsutrymme och hittade den här vinkeln. Rönnbär till vänster, nåt barrträd till höger och Gamla De Geerskolan i mitten. Den är liksom så mycket annat i Norrköping uppkallat efter superkapitalisten Louis De Geer, den svenska industrins utländske fader. Han namn och övriga i den ätten ska stavas med stort D. Det finns en annan släktgren som stavar med litet d.
Skolan stod färdig 1862 (andra uppgifter 1866) med huvudfasaden mot Nygatan, den då yttersta gatan i stan. Bakom huset ligger sedan 150 år Södra Promenaden. Här var luften bättre än nere i stan. Norrköping var då och väldigt länge en progressiv skolstad med sedermera stark profil på yrkesutbildning och ingenjörsutbildning. Nu finns Linköpings Universitet Campus Norrköping här.
Byggnaden ritades av stadsarkitekten Carl Theodor Malm i samråd med tidens skolexpertis. Stommen är av tegel med Norrköpingsgul puts på fasaderna. De har i viss mån förenklats med tiden. Rundbågefönster, hörnkedjor och gesimser samt de mot Nygatan utspringande flyglar som syns på bilden ger huvudkaraktären.
I bakgrunden De Geergymnasiet uppfört 1868. Samma arkitekt. Numera samma namn.
Pentax K-1 och Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @f/8. ISO 100.
Optical Limits
Optical Limits är en tysk sajt där ett par nördar testar objektiv.
Jag gillar testerna. Dom är rakt på sak. Kollar systematiskt de viktigaste parametrarna och har ett oamerikanskt språkbruk. Där en amerikan menar att "average" betyder urusel menar dom att "average" betyder genomsnittlig. Ett "average" objektiv kan prestera alldeles utmärkt om många andra i samma kategori gör det. Omvänt, om ett objektiv är ganska så bra hittar amerikanen på superlativer bortom skalan bra-bättre-bäst. Då Optical Limits sätter ut "highly recommended" så är objektivet bra. Man får ändå kolla om det uppfyller ens egna krav i de avseenden som man uppfattar som viktiga.
Deras test av Sony FE 20mm f/1,8 G utmynnar i Highly Recommended. Det finns en del vinjettering även vid bländare 5,6, men redan vidöppet är centrala skärpan utomordentlig, bokeh väl kontrollerad, objektivet tecknar nästan alldeles rakt i sig och resultatet blir helt rakt efter automatiska korrektionen i kameran. Det är oklart om den funkar även på RAW.
Opticallimits.com testbild med okorrigerat Sony-objektiv. Det är ju alldeles förbluffande raktecknande. De skriver 0, 551 % pincushion distorsion. Det stämmer i testbildens ram, men man ser också liten tunnformig distorsion i mitten. Iallafall så rakt att det det man ser i sökaren stämmer med vad man får. Om kameran sen fixar det allra sista så blir det perfekt.
Mitt Carl Zeiss Jena Flektogon 20mm från 1976 har väl dubbelt så mycket distorsion. Det vill säga så lite att det inte märks alls för det mesta. Men i går ville jag testa objektivet lite extra och tog den här bilden med raka pelarkanter och det raka taket ganska nära bildkanten. Avsmalningen uppåt är medveten, ingår i klassiskt arkitekturfoto, men blev kanske lite för mycket.
Okorrigerad. Handhållen. Avsmalningen uppåt medveten. Vinjetteringen i hörnen beror på motljusskyddet.
Här tillfixad för att bli som jag tänkte mig bilden. Minskat horisontalperspektivet och minskat avsmalningen uppåt. Ingen ändring av distorsionen.
Ska jag byta system? Inte aktuellt. Just det här Sony-objektivet är inte dyrt alls i förhållande till sina prestanda men kostar ändå 12.000:-. Att byta hela systemet drar väl iväg mot det tiodubbla. DDR-Flektogonen kostade mig 3.000:- nyservad men med nån kvarstående smärre egenhet. Jag gillar den! Ska lära mig använda objektivet. Jobba med det, inte mot det. Inte försöka pressa fram superkrispig skärpa utan i stället en mjukskarp skärpa och jobba med färgerna eller i svartvitt.
Anstalten
"Gillas. Gustaf". Så skrev Gustav III på ritningarna till fängelset i Norrköping. Med tillägget att det måste bli mer luft för de dömde. Det vart väldigt högt i tak i cellerna. Fängelset var i drift 223 år och hann byggas om många gånger.
Först kronospinnhus för kvinnliga fångar. De användes som arbetskraft. Då hade även allmänheten tillträde till kyrksalen. Senare slutförvaring av livstidsdömda. Mot slutet modernare vårdinrättning. Sist även häkte. Kolla gärna Wikipedia, en fascinerande historik som säger mycket om Sverige.
Fängelset lades ner 2013. Riksbyggen köpte alltihopa, troligen utan att inse vidden av att anstalten är ett byggnadsminne. I det ingår begravningsplatsen där 400 personer jordfästs. Riksbyggen vill bygga om till ljust och fräscht och absolut inte ha 400 döingar på tomten. Så projektet har stannat upp.
Samtidigt har det visat sig vara förhastat att lägga ner redan efter 223 år. Kriminalvårdsstyrelsen måste bygga nytt. Mitt förslag: Bygg om fängelset till fängelse.
Svartvitkonverterad färgbild. Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8. 1/50 sek. ISO 200.
Brandstationen
Norrköping brann ofta. 1719 brände ryssarna ner stan. Sen stod knappt något kvar. Rådhuset bär följande inskription: "Norrköping ödelades af fiender 1567 och 1719, af eld 1655. Staden har ofta härjats af just eld och flod. Alltid har han dock, likt en fågel Fenix, med större fägring och styrka förnyat sig ur elden och askan."
Brandstationen från 1940 pryds av en fågel Fenix.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8. (För nördar: Objektivet tecknade lite konstigt ett tag. Troligen klämde motljuskyddets gänga på filtergängan och påverkade frontlinsen. Det vart en aning kuddformig distorsion mot kanterna. Här la jag in en liten aning tunnformig distorsion för att korrigera.)
Lokaliseringen framstår som närmast genial, vid en rondell i korsningen Kungsgatan / Södra Promenaden. Perfekt för att snabbt nå ut med brandbilar och ambulanser till hela innerstaden och till nybyggda bostadsområden söder om denna. Lasarettet låg intill. Det tog bara nån minut att åka tillbaka från lasarettets akutintag till brandstationen. Det var likadant 1964 då den här kartan upprättades:
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f 2,8 @ f/8
1940 var en sån här lokalisering praxis. Svensk stadsbyggnad följde tyska mönster. Norrköping var en landstingsfri stad, d v s skötte sjukvården i egen regi. Detta efter mönster från tyska Kreisfreie Städter. Brandsoldaterna var på plats dygnet runt. De körde även ambulanserna. I lugnare stunder tränade dom och underhöll fordon och lokaler. Ett bra yrke. Rädda liv, rädda egendom, träna, spela fotboll, mecka med bilar, hålla ordning. Jobba långa pass och ha långa pass ledigt. Att lämna barnen på dagis var inte aktuellt. Frun hade ju hand om barnen.
Brandstationerna var som bemannade maskiner. Då larmet gick hoppade dom som sov i utryckningskläderna, kastade sig på en mässingsstång som gick i ett öppet runt schakt genom våningsplanen, gled ner och äntrade bilarna som väntade med öppna dörrar. Portarna öppnades och brandbilarna var på väg på nån minut. Efter slutfört uppdrag gjorde brandmännen allt i ordning och hängde slangarna av linneväv på tork.