CITYSCAPES: BLOGGEN
Intervjuad av P4 om infamt telefonbedrägeri
Radio Östergötland ringde i fredags. En reporter ville intervjua mig om ett försök till telefonbedrägeri som jag varit med om. Tidigt måndag morron passade inte mig, utan vi kom överens om att träffas en stund senare på radiohuset. Jag tog med kameran.
Västgötegatan är en av få gator i Norrköping som ligger kvar i sin medeltida sträckning. Ståhlboms Kvarns silobyggnad återfinns till höger i bilden. Jo, det är en silo! Komplett med personalbostäder och kontor. Förmalning och emballering utfördes i byggnaderna på gatans vänstra sida.
Alla bilderna med Pentax K-1 och Pentax 77 mm f 1,8 Limited, dumt nog på full öppning.
Radion har hittat en gata med karaktär!
Jag trodde att en radioreporter skulle använda proffsutrustning för att spela in. Inte en Nagra med fjäderdrift som förr, på den tiden fotoreportrarna använde en Leica 3f, utan nåt modernare specialverktyg. Men här räckte det med en vanlig smartphone försedd med ett vindskydd!
Intervjun skulle ha 4 minuters sändningstid. Vi spelade in den så att ingen redigering skulle behövas. Sen plåtade reportern mig med samma apparat. Var är proffsverktygen? Jag ville plåta honom för den här bloggen. Då blev han lika bekymrad som fotografer brukar bli framför en kamera. Iallafall fick jag ta den här bilden:
Radioreporter Jonathan Engberg
Bedrägeriförsöket har jag bloggat om här på Fotosidan. Det var verkligen utstuderat!
https://www.fotosidan.se/blogs/manshagberg/jag-vantade-ett-samtal-da-ringde.htm
Rekvisita: Ratt
Självkörande bilar utreddes av Transportstyrelsens GD Jonas Bjelfvenstam. Jag skulle intervjua honom för tidningen Elbilen och kom på en bildidé: Han skulle hålla i en ratt. Ratt behövs ju inte om bilen verkligen är självkörande.
På nätet hittade jag en italiensk Nardi på Karstorps bildemonteríng här i Norrköping. Årsmodell 1984. Den hade suttit i en Alfa Romeo. Jag köpte ratten på öppet köp och kom överens med dom om att få lämna tillbaka efter fotograferingen. Tog med ratten i en plastpåse till Transportstyrelsens huvudkontor.
GD var måttligt pigg på att hålla i ratten, men gick med på det. Hur ska jag hålla den? frågade han. Som du vill sa jag och så blev det så här. Snygg ratt! sa han sen.
Självkörande bilar? Reglerna blev att varje bil ska ha en förare, i eller utanför fordonet. Och en mängd detaljer om testverksamhet då det gäller fordon med förare utanför fordonet. Föraren ansvarar vare sig han eller hon sitter bakom ratten i fordonet eller vid en monitor nån helt annan stans.
En välvd plattbro
Häromdan bloggade Wolfgang Gerlach om sitt Zeissobjektiv och visade exempelbild från en bro i Pildammsparken i Malmö.
https://www.fotosidan.se/blogs/wolfgang/carl-zeiss-tessar-jena-ddr-50-2.htm
Utöver objektivets egenskaper blev det också diskussion om brons egenskaper. Var det en valvbro eller en bro som såg ut som en sådan men att bärningen inte hade mycket med valvformen att göra?
Tack för inspirationen! Jag har beställt ett förhoppningsvis likadant objektiv och plåtat en välvd plattbro här i Norrköping med det objektiv som råkade sitta på kameran.
Pentax K-1 med Pentax FA 77mm.
Bron byggdes för cirka 30 år sen. Då hade vattnet varit överdäckat med betong sen länge. Epoken med papperstillverkning var över. Nu skulle det bli kultur, evenemang, kontor och förhoppningsvis universitet. Betongdäcket skulle bort, men viss trafik måste ändå fram. Jag var planförfattare och samordnare mellan plan och bygge. Som sådan lyckades jag övertala Holmen Krafts överingenjör att av rent estetiska skäl kosta på en bro med viss välvning. Överingenjören var lätt att övertala. Hmmmm vi ska nog kunna ordna det sa han. Och gjorde det.
Tekniskt är bron alltså en plattbro och hade lika gärna kunnat vara just platt. Välvningen bidrar inte ett dugg till bärningen. Men välvningen ger en annan upplevelse än vad en platt bro skulle gett. Om inte annat en liten blinkning till den äkta valvbron i bildens bakgrund, Bergsbron.
Gatan förnyas med samma sten
Sättningar i gatan hade samlat vatten till en rätt så stor decimeterdjup pöl. Platsen är Järnbrogatan i Norrköping. Man ser byggnadsminnet kv Knäppingsborg. Mitt i bild ett valv för fotgängartrafik. Det tvingade stadens fäder stans rikaste man, tobaksfabrikören Swartz, att anlägga så att folket skulle kunna förflytta sig som förr.
För ett par veckor sen vart det fart! Biltrafiken spärrades av. Vi fotgängare fick en liten smal passage. Och så rev man bort gamla stensättningen och lade stenarna på hög. Sen byggdes de nedsjunkna gatupartierna upp och vibrerades för att inte sjunka ihop igen.
Att sätta sten är ett konsthantverk. Proffsen på plats visste vad dom gjorde. Att bli plåtade, nej tack, men sen jag berättat att jag är gatstensnörd och att det blir en blogg, Cityscapes, stadslandskap, så fick det väl gå. Men jag undvek i alla fall att ta porträtt.
Stenarna är lite större än vanligaste smågatstenen. Dom klövs fram en gång i tiden, ett tungt, underbetalt och ibland hälsovådligt jobb. Men stenarna blev fina med en lagom skrovlig yta. Efter hundra år var den sidan blanksliten. Nu valde stensättarna en annan sida att ha uppåt. Mönstret är tämligen svårlagt. Stödpunkter lades ut med moderna utsättningsmetoder. Sen gällde det gammeldags handarbete, att välja rätt sten på rätt plats. Sen ska vibratorsläden fram och vibrera ner stenarna så att de sitter där de ska. Förr hade man en särskild kärra med bensindriven stamp och längre bak i tiden handdriven stamp.
Hmmmmmmm....vilken sten passar här?
Silversmed i stan
Det finns riktiga konsthantverkare!
Den här broschen har min dotter ärvt från min mamma som fått det i gåva. Den är tillverkad i Norge i samisk tradition. Den har en urgammal funktion, att fästa ihop ett plagg och samtidigt vara ett smycke.
För några veckor sen hade ett av de kupade silverlöven kommit bort. Jag kollade med silversmeden Ulf Johansson på Johansson & Schöttles guldsmedsatelje i kvarteret Konstantinopel här i Norrköping. Jovisst sa han, vi nytillverkar detaljen, ser till att alla sitter fast och putsar upp broschen. Och nämnde en högst rimlig kostnad. Häromdan var jobbet klart. Det hade Oskar Johansson gjort. Silverlöven hade återfått sin spegling och det går inte att se vilket som är nytt:
Så här ser gatan ut i skymningsljuset
Känns fint att allt inte bara är slit och släng, att omsorg och kunnande finns kvar!