Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

TUSENMANNAMARSCHEN

***

Få saker har berört mig så mycket och så illa som tusenmannamarschen  i förrgår.

Filip Sjöström talar om frihet utan att förstå att det inte finns någon frihet utan ansvar, frihet och ansvar  hör ihop, det är två sidor av samma mynt. Demonstrationen i förrgår var oansvarig, osolidarisk och totalt empatilös för alla drabbade och all sjukvårdspersonal, helt enkelt oerhört motbjudande. Dessutom bygger den på rykten och saknar respekt för både demokrati och vetenskap. Egoismen upphöjt till ledstjärna och motsatsen till empati.

*

*

***

Inlagt 2021-03-08 10:06 | Läst 1671 ggr. | Permalink

"Hej Björn. Utan att känna personen i fråga och hans ärende kan jag förstå att det motsvarar vår grupp människor "Mænd i sort", som protesterar mot koronarestriktionerna i detta land. Kriminalmagasinet på danska TV2 behandlar fenomenet ikväll. Det finns några omedelbara kontraster i ditt foto här, men tjejernas (särskilt den minsta) attityden är befriande. Med många vänliga hälsningar från Erik."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Den var dessutom olaglig.Högst åtta personer är det som gäller vid samlingar. Det här handlar inte om förlorad frihet, det handlar om åtgärder för att bekämpa en dödlig pandemi. Sjöström är ute i ogjort väder med skumma avsikter. Fin bild på barnen.
syntax 2021-03-08 11:15
Några notationer om demonstrationsrätten:
En demonstration blir inte olaglig för att den inte har tillstånd från polisen (tillståndet är en fråga om polisskydd för demonstrationen). Demonstrationsrätten är inskriven i grundlagen.
Nu har vi alltså en tillfällig pandemilag som förbjuder folksamlingar större än åtta personer – men haken är att grundlag går över vanlig lag. En rättslig prövning skulle mycket väl kunna landa i att grundlagens absoluta demonstrationsrätt går över pandemilagens skrivning.
Knepigt.
Fredrikpersson 2021-03-08 12:00
Demonstrationsfriheten står inskriven i grundlagen (Regeringsformen) och har därför en särställning, men den är inte absolut.
Av samma grundlag framgår att demonstrationsfriheten kan begränsas av lag om ändamålet med begränsningen är godtagbar i ett demokratiskt samhälle m.m.
Det kan naturligtvis komma att prövas rättsligt om den tillfälliga pandemilagen uppfyller nämnda krav, men för min del är jag tveksam till om pandemilagen vid en sådan prövning skulle anses innehålla alltför långtgående begränsningar.
Svar från Khalad 2021-03-08 13:23
Tack Torbjörn, instämmer helt!
syntax 2021-03-08 13:46
Fredrik.
Jag gissar ungefär som du - medan demonstranterna tycker motsatsen. Skrivningarna om vad som är godtagbart i ett demokratiskt samhälle är intressanta när det gäller undantagen i grundlagens skrivning. Pandemi och demokrati är nämligen i någon mån motsatta saker i det reella uttrycket.
Vore onekligen intressant med en prövning, fastän jag tycker att demonstranterna i detta fall är stollar. Även stollar får göra sig hörda i en demokrati.
Jag håller med dig Björn. Även jag blev illa berörd. Demonstrationen saknade respekt för vetenskap och beprövad erfarenhet, men däremot inte för demokrati. Demokrati innebär faktisk att alla får komma till tals – även de mest stolliga. Det är demokratins grundidé och styrka. Numera ser man ofta skrivningar som går ut på att demokrati, det är vad jag tycker – alla andra skall hålla tyst! Det blir då motsatsen till demokrati.
Med det sagt ställer jag gärna en fråga, en uppenbar tanke som dyker upp:

Hur kan det komma sig att vetenskap och myndigheter i vissa grupper har nått en så låg tilltro att sådant som detta överhuvudtaget är möjligt? Varför tror växande grupper att myndigheterna ljuger och vetenskapen lägger dimridåer?

När det gäller myndigheter och politiker tror jag dessvärre att det kan vara ett ”vargen kommer”-fenomen. Man har ljugit munnen svart så länge och så ofta, att nu när man talar sanning, då blir man inte trodd. Kanske tid för lite självrannsakan?
Svar från Khalad 2021-03-08 13:38
Tack Peter! Naturligtvis ska alla få komma till tals, och det är helt ok att tycka som Filip gör. Det är däremot att bryta mot lagen och alltså odemokratiskt att anordna demonstrationer med hundratals, kanske tusentals deltagare när det råder förbud för folksamlingar på över åtta personer.
Beträffande din "djupare" fundering är vi i stort överens, även om jag kanske inte tror att det är politikerna som spelat huvudrollen för den utvecklingen. Dom har också en roll, men här tror jag både klassiska media men alldeles framförallt många grupper i sociala media spelat störst roll. Över huvud taget tror jag att våra nya nätverksbaserade sociala medier påverkar utvecklingen på ett sätt som få har anat. Jag tänker så här. Det har alltid funnits knäppskallar och andra avvikare, men dom har varit förhållandevis få och framförallt utspridda över landet och världen. Fortfarande är dom få, men dom nya medierna innebär ett paradigmskifte i lättheten att få kontakt med likasinnade oavsett var (och hur) man lever. Det har plötsligt gett unika möjligheter att synas och höras, inte bara i sociala medier utan irl. Helt plötsligt blir alltså udda teorier och konspirationstankar synliga för alla och påverkar många fler än dom ursprungliga individerna.
syntax 2021-03-08 13:56
Håller helt med om våra nya medier och deras möjligheter - dom sätter verkligen både rättsstat och demokrati på hårda prov. Förr hade vi en redaktör som slängde skiten i papperskorgen, så att alla vi andra slapp den. Numera skall alla ta del av allt. Det är klart att det får konsekvenser.
Men, men - att det nu med lätthet sprids konspirationsteorier på nätet, innebär inte per automatik att myndigheterna tappar stort i förtroende. Dom har nog gjort något själva för att förtroendekapitalet skall rasa på det sätt som vi nu ser. Nästa val blir en första klassens rysare.
Tom 2021-03-23 07:24
Det reste över 2000 läkare till Washington och demonstrerade mot Coronahysterin och sa att från tusentals behandlade patienter med den billiga Malariamedicinen blivit helt friska utan någon dödlighet Denna information plockades bort från Youtube efter 2 timmar, varför? Vi ingen ökad dödlighet i Sverige, det sprids så enormt mycke propaganda via massmedia att de människor som verkligen vill veta och inte sövs ner av Statstelevisionen propaganda. Se på Klimathysterin där jorden skulle gå under sedan 1972 vi skulle få 7 meter havshöjningar (1,3 mm) lögn efter lögn sprid och människor protesterar inte.
Denna annorlunda kunskap gör att många människor protesterar emot, förstå detta gå inte på känslomässiga kunskaper skaffa er fakta inte propaganda kunskaper.
Illa berörd är enbart förnamnet.
Att det finns så många som demonstrerar just nu
bevisar deras osympatiska tankesätt på alla sätt.
Det är svårt förstå. Måste kännas hopplöst för de
som gör allt för att smittan skall minskas.
///Gun-Inger
Svar från Khalad 2021-03-08 22:20
Tack Gun-Inger, vi tycker alldeles lika!
Jag hoppar över diskussionen och håller med dej till 100%. Helt vansinnigt och respektlöst. Gillar bilden.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2021-03-08 22:21
Tack för det Lena :-)
Hej Björn.
Utan att känna personen i fråga och hans ärende kan jag förstå att det motsvarar vår grupp människor "Mænd i sort", som protesterar mot koronarestriktionerna i detta land. Kriminalmagasinet på danska TV2 behandlar fenomenet ikväll.
Det finns några omedelbara kontraster i ditt foto här, men tjejernas (särskilt den minsta) attityden är befriande.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2021-03-08 22:22
Tack Erik, det låter som precis samma fenomen. Jag valde den bilden därför att den för mig väcker empati och medkänsla, motsatser till det demonstrationerna visar.
Jag håller med om att det är ett otroligt hänsynslöst och osolidariskt agerande.

Hälsningar Jörgen
Svar från Khalad 2021-03-09 19:49
Tack Jörgen!
Återigen tack för intressanta kommentarer. Den här bloggen tyckte jag hade allmänt intresse så trots att det inte är några hembygdsbilder delade jag den på ett par FB-sidor. Gissade just att det kunde komma "motreaktioner", och natten som var fick jag fyra långa ganska hatiska inlägg från en och samma person, kommentarer till min text och era kommentarer. Ibland är det bra att ha möjlighet att radera kommentarer! :-)
bony 2021-03-09 22:27
I det "mörker" vi alla lever i nu, är det befriande att läsa alla kommentarer till ditt inlägg. Alla de som förlorat nära och kära, alla de som arbetar hårt för att rädda liv. Det finns ändå en ljusning som vi alla längtar efter och ser en lösning med vaccinering och framförallt solidaritet mot varandra. Tyvärr finns nättroll som av olika anledningar, egoistiska eller av andra skäl, inte förstår eller vill förstå allvaret i den pandemi som nu råder.

Så, trots alla "motreaktioner" och hat - fina bilder på barnen och tänkvärd text, Björn.
Svar från Khalad 2021-03-09 22:34
Tack Bo, det finns mycket ljus och jag hör till ujtvecklingsoptimisterna. Men det kommer inte gå av sig själv, tror et är bra att så många som möjligt visar att man aktivt stöder inte bara Coronarestriktionerna utan demokratiskt fattade beslut över huvudtaget