Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

STJÄRNFALLSNÄTTER

***

Passa på nu innan det är för sent, just nu är det några av årets finaste stjärnfallsnätter. Dessutom är det klart väder. Jorden passerar nu stoftbältet Perseiderna och det är som mest meteoriter eller stjärnfall nu mellan den 8:e och 15:e augusti. I år hade jag tur, trots att jag är intresserad hade jag inte en tanke på att det sker nu, ändå åkte jag ut i går kväll, lite senare än vanligt, för att ta årets  första  "stjärnbilder". Jag ville helt enkelt prova mitt nya (begagnade) vidvinkel för att se om det gick att få lite stjärnhimlar och en bit landskap eller något annat samtidigt. För att få fri sikt åkte jag till kyrkudden, Söderbärke.

*

Första bilden får bli den vanliga ut över sjön, en stund efter solnedgången

*

Så kyrkan, kanske kan de första stjärnorna anas

*

Här börjar stjärnorna finnas med, ni ser om ni har mörkt omkring er

*

Kyrkan med stjärnhimlen

*

Så tyckte jag det inte gav mer med bara vidvinkeln, stjärnorna blir i minsta laget för att ses bra,så jag gav upp och åkte hemåt . Kom dock inte längre än till bron när jag noterade det egendomliga ljuset över sjön norrut. Osäker på om det är starkt lysande nattmoln eller norrsken men tror mest på norrsken för när jag sen fortsatte fanns ett tydligt blåaktigt sken över skogen.

Självlysande nattmoln eller norrsken?

*

Natthimlen 23.30 tagen på måfå rakt upp och si, nu finns det stjärnfall! Vintergatan anas också.

*

Ytterligare en exponering på måfå och här finns två stjärnfall!

*

För att se stjärnfallet lite tydligare har jag croppat den här bilden!

*

Jag kommer nog testa lite i kväll igen men med längre brännvidd, vidvinkeln ger lite för dålig storlek på stjärnor och stjärnfall. Passa på ni också!

***

Inlagt 2017-08-14 13:15 | Läst 2508 ggr. | Permalink

"Intressant med de sista tre bilderna! Det som är så spännande med astrofoto är att sensorn "ser" betydligt mer än människoögat. Vad kör du med för bländare/slutartid/iso?"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Vad trevligt! Dina nattmoln ser ut som 'Pärlemomoln', moln som är extremt högt upp och som fortfarande belyses av solen! Tror annars att stjärnor inte blir så mycket större med längre brännvidd.. dom är för långt bort! Däremot ljusstarka objektiv tror jag är effektivt! Köpte själv nyligen ett 50 mm. f/1, 4 den ska bli intressant att prova nu i mörkare tider..
Hälsn!
Svar från Khalad 2017-08-14 17:12
Hej Jan, det kan säkert vara, pärlemormoln även om dom brukar ha ett helt annat utseende, det här var långa molnstråk. Det jag kallar stjärnstorleken här tror jag är lite mer komplicerat. Du har ju såklart strikt geometriskt rätt i att stjärnornas reella "utsträckning" (bågvinkel) är så liten att det inte spelar ngn roll om jag kör ett 16-35 eller säg 85 eller 70-200-objektiv. Ändå vet jag av egen erfarenhet att det är stor skillnad i om jag använder tex 70-200 och det har inte med objektivets ljusstyrka att göra. Eftersom såna här amatörstjärnbilder inte är tagna på någon bergstopp i Anderna eller ute i en öken finns en fuktig och ganska orolig atmosfär med som gör att den egentligen närmast punktformiga stjärnan faktiskt får en ljusmässig yta som i olika objektiv avbildas olika stora. Det är definitivt uppenbart att stjärnorna syns väldigt mkt sämre på en bild tagen med säg 16 mm brännvidd än med 200 mm:s brännvidd och samma bländare. Jag har vid olika tillfällen fotat med 16-35, 24-70, 85, 70-200 och 150-600 och det är alldeles tydligt att det är så. Därtill tillkommer ju att med ökande brännvidd blir ju jordrotationen mer märkbar och samma exponeringstid kan funka bra vid kortare brännvidder men inte vid högre, i alla fall om jag vill undvika stjärnorna ska se ut som streck.streck. Tack för trevlig kommentar!/ Björn T
ehrsa 2017-08-14 22:19
Håller med! Det går inte att 'förstora' en stjärna med en längre brännvidd, dom är helt enkelt för långt bort.. men som du indirekt säger så kan man förstora 'blurret' i atmosfären från stjärnan med en längre brännvidd, den minimala ljusa fläcken från en stjärna fotad med liten brännvidd blir tack vare 'blurret' lite större med längre brännvidd! Däremot går det faktiskt att fota våra planeter med tele så att dom blir lite större! Själv har jag fotat Jupiter någon gång på analogtiden där jag fick med Jupiters 3 eller kanske 4 av dess större månar.. dessa kan man se med en vanlig 'handkikare' med 10x förstoring.. Har även en bild någonstans där man kan ana Saturnus 'skiva' som omger den, analog den också vad jag minns.. Vet även att jag har foto på den ljusstarka Venus där man kan se att den ser lite 'halvmånelik' ut med det ljus som solen ger den! Testa med ditt långa tele mot Jupiter eller Venus framöver när dom är ljusstarka, dom är så starka i ljuset att man kan hålla exponeringstiden rätt så låg.. Hälsn!
Svar från Khalad 2017-08-14 22:26
Hej Jan, svårast är att ställa in skärpan, jag är aldrig säker på att jag har rätt oändlighetsavstånd inställt, stoppet är ju "förbi" oändligheten.
Var som mest astronomiintresserad när jag va runt 15, tillverkade billiga kikare av papprör, glasögonlinser och ngt okularliknande. Hyfsad förstoring, urkass ur alla andra synpunkter och fotografering var inte att tänka på men jag har ju sett det du skriver om - Jupiter med några av månarna, Saturnus ring och Venus´ (som ligger innan för jords) faser, också Andromedanebulosan (galaxen) tex. Kul ämne!
ehrsa 2017-08-14 22:38
Hade också en period i övre tonåren där intresset var stort angående rymden! Vet att jag låg på rygg ibland under mörka vinternätter rejält påpälsad och med en vanlig men bra handkikare och kunde hitta ett tiotal olika galaxer som gick att se med hjälp av den kikaren och en 'handbok' som beskrev var dom fanns.. Andromeda var den klart lättaste att hitta! Den kan man se med blotta ögat, om det är tillräckligt mörkt.. än idag kanske!? Men mina då skarpa ögon är inte lika skarpa längre tyvärr.. så man får vara glad om man kan se Andromeda utan kikare, jag är inte säker på att jag kan det längre.. Håller med angående problematiken med fokuseringen, det är inte så kul.. 'problemet' finns för mig också!
Hälsn!
Intressant med de sista tre bilderna! Det som är så spännande med astrofoto är att sensorn "ser" betydligt mer än människoögat. Vad kör du med för bländare/slutartid/iso?
Svar från Khalad 2017-08-14 22:19
Tack Ragnar, här har jag använt 4 sek och bl 4 på alla bilderna, ISO 2000!/ Björn T
Vackert som attans och hittills har det dragit in moln på kvällarna så det har varit svårt att få till några stjärnbilder. Får se ikväll. Gillar speciellt vyn över sjön med det fantastiska ljuset.
Svar från Khalad 2017-08-14 22:28
Det är roligt att prova, hoppas ni får klart! Tack Mikael!/ Björn T
Trevligt med stjärnbildsfoton, själv aldrig försökt. Och du lyckades ju också!
Svar från Khalad 2017-08-14 22:28
Det är roligt, tack Stefan!/ Björn T