Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd
RUNN
***
JA, Runn heter hon, ångfartyget, tillverkat 1907. Numera trafikerar hon sträckan Smedjebacken-Ängelsberg med nostalgiturister. Från Smedjebacken genom Barken via dom tre slussarna och ner till Ängelsberg. Därifrån blir det gammal rälsbuss till Kärrgruvan och från Kärrgruvan tillbaka till Smedjebacken med en 50-talsbuss. En av slussarna ligger preicis utanför Fagersta - Västanfors hembygdsgård och timing som vi hade kom den straxt efter att bilderna var uppsatta.
*
*
Slussarna är så klart helt manuella
*
***
Inlagt 2016-06-20 15:36 |
Läst 2883 ggr. |
Permalink
Jeg har ikke selv nået at køre den tur endnu.
Hilsen fra Erik.
Hela svenska röjdykardivisionen gick från ostkusten till västkusten via Göta kanal 1977 då jag var en av röjdykarna.
För det första var våra båtar med 2 motorer och propellrar lite för snabba och stora för Göta Kanal. När vi gick 4 på led pumpade vi undan och över kanten så mycket vatten att sista båten stötte botten i dybotten ibland. Vilket satte igen motorns vattentillförsel. Så det blev ett dyk för att rensa och få bort dyn ur vattenintaget. Ananrs gick motorerna varma.
Sedan var det alla dessa slussar. Inte alla hade fått motorer för dammluckar och portar. Utan vi fick veva luckor och öpnna portar för hand. Det var som att träna styrketräning på gym.
I varje sluss hade vi 4 båtar som skulle igenom.
Idag finns det väl inte många manuella slussar kvar. Till och med slussarna i Dalslandskanal är nu helt elektriska.