NYTT CENTRUM I FINSPÅNG
***
Finspångs kommun har knappt 22 000 invånare och växer sakta. Kommunansvariga vill gärna att kommunen växer lite snabbare och det finns en strategiplan för tillväxt där målet är 30 000 invånare 2030. Det skulle betyda en tillväxt på drygt 1 000 inv/år och dit är en bra bit kvar, senaste siffran jag sett var en kvarttalstillväxt på 68 personer, 1:a kvarttalet i år. Senaste 10 åren har kommunen växt med drygt 1100 personer.
Den mest omfattande förändringen i Finspång de senaste åren är det nya Vårdcentrum som stod klart för några år sedan. Projektet planerades kosta en halv miljard, hur mkt det blev vet jag inte, och är en gemensam satsning för kommunen och landstinget. Det hamnade precis mitt i Finspång, i princip utefter gamla genomfarts- och affärsleden Bergslagsvägen. Samtidigt lades verksamheten i det gamla lasarettet ned.
Detta är den viktigaste bakgrunden till att kommunen beslutat att torget och trafiken i centrum behöver struktureras om. Det har varit en hel del diskussion med allmänheten där många velat ha kvar möjligheten att fortfarande kunna köra utefter det nya stråket som alltså är Bergslagsvägen, den gamla genomfarts- och affärsgatan i centrum. Samtidigt har nog tankarna i kommunen varit att göra Bergslagsvägen till en gågata i centrum samtidigt som torget skulle göras mer lockande med soffor och växter.
*
Som jag ser det blev det en blandning av båda, eller mitt emellan om ni så vill. Bergslagsgatan i centrum är nu klar och blev helt belagd med slät sten, gissar cementsten. Samtidigt har en stor mängd planteringar iordningsställts, liksom ett mångtal av bänkar av lite olika slag. Trafik av bilar är tillåten med maxhastigheten 7 km/h och körfältet slingrar sig utefter gatan. Därmed har man inte reserverat körfältet för bilar utan där kan man både gå och cykla. Torget är ännu inte färdigställt men den nya gatan förbi gamla NÖK: centrum, nya Vårdcentrum, Centrumkyrkan och Lidl är klar. I eftermiddag tog jag en promenad utefter gatan tillsammans med 99:an och Minolta-85:an. En mulen lördagseftermiddag och inte särskilt mkt folk.
Min reflektion efter att ha gått gatan ut och fotat är att det ser ganska bra ut och nog kommer att fungera. Kommunen har verkligen slösat på växter, det är avgörande. Jag kanske inte är överförtjust i dom halvhöga fackverkstornen i ytrostat stål men dom är ok, däremot tycker jag att dom extremt klumpiga sopkorgarna är fruktansvärt fula. Dom finns fö inte bara här utan i slottsparken, vägg i vägg med det vackra Auroratemplet osv.
Viktigare är nog min fundering om detta nya centrum verkligen kommer bidra till ökad affärsverksamhet. Bilderna nedan handlar inte bara om det nya stråket, det visar också en del av verksamheterna som finns utefter gatan. Där finns gott om redan övergivna lokaler och också verksamheter som nog inte automatiskt kommer att göra att centrum kommer krylla av folk. Vem knäcker ideer som får hit ett varuhus, några outletaffärer och ett datacenter?
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
***
Det var en dålig idé med bilar på en slags gågata!
Här i Roskkilde har vi 2 olika typer av så kallade gågator. De utgår båda från Stændertorvet. Skomagergade var den första och bilar är inte tillåtna här och cyklar är bara tillåtna när butikerna är stängda. I Algade är det tillåtet att cykla 24 timmar om dygnet mitt på gatan och de skapar då och då konflikter med fotgängarna som tror att det är en GÅ-gata och därför GÅR ute i cykelområdet. Jag kallar det en bilfri gata och inte en gågata.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
PS: IKEA har precis öppnat en butik mitt i Köpenhamn !
"Alla" vill ha tillväxt men tillväxt kostar! Jag var med och utredde kostnaderna en gång i tiden. Optimal tillväxt var 2 % per år, omräknat åt Finspång 440 personer om året. Fler inflyttare drog med sig svårigheter att ordna förskola, skola mm och stora investeringar för infrastruktur.
Nu är ju mycket annorlunda, men jag tror ändå att de där 2 procenten står sig.
Saken är den att kommunerna aktivt försöker bli av med folk som kör bil. Det fungerar väl på Drottninggatan och Biblioteksgatan i Stockholm, där det finns ett långt mycket större underlag (och fler bor i innerstaden utan bilinnehav), men när samma idéer sprider sig till mindre kommuner är det lite svårt att se hur det ska gå ihop. Centralortens idé är att folk åker dit eller som boende nyttjar det som finns i centrum, men om centralortens styrande ber folk som faktiskt behöver bil att försvinna, varför ska de då åka dit? De kan ju åka till någon externhandel, på orten eller på annan ort, alternativt beställa på nätet och inte besvära centralortens centrala delar med oönskad närvaro.
Tillägg:
"Jag kanske inte är överförtjust i dom halvhöga fackverkstornen i ytrostat stål men dom är ok"
Det är inte utan att jag är lockad att påpeka att KTH Arkitektur numera huserar i en "genomrostig" byggnad, från att tidigare ha huserat i en brutalistisk betongklump.
Än så länge bor ju flertalet där allt fungerar sen gammalt, och det går spårvagnar. På sikt ska man väl bo i villa och ta bilen till externt köpcentrum
Har fö inget emot ytrostat stål, där det passar. Här har man uttryckligen sagt att man vill skapa en mer mänsklig miljö, ett område där människor kan träffas och umgås, ett vardagsrum för alla Finspångsbor, därav alla växter. Som Måns påpekar märker han ändå betongkänslan och då är kanske dom rostiga tornen inte rätt för att ge hemmakänsla. Tack för intressant kommentar!