Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

NYTT CENTRUM I FINSPÅNG

***

Finspångs kommun har knappt 22 000 invånare och växer sakta. Kommunansvariga vill gärna att kommunen växer lite snabbare och det finns en strategiplan för tillväxt där målet är 30 000 invånare 2030. Det skulle betyda en tillväxt på drygt 1 000 inv/år och dit är en bra bit kvar, senaste siffran jag sett var en kvarttalstillväxt på 68 personer, 1:a kvarttalet i år. Senaste 10 åren har kommunen växt med drygt 1100 personer.

Den mest omfattande förändringen i Finspång de senaste åren är det nya Vårdcentrum som stod klart för några år sedan. Projektet planerades kosta en halv miljard, hur mkt det blev vet jag inte, och är en gemensam satsning för kommunen och landstinget. Det hamnade precis mitt i Finspång, i princip utefter gamla genomfarts- och affärsleden Bergslagsvägen. Samtidigt lades verksamheten i det gamla lasarettet ned.

Detta är den viktigaste bakgrunden till att kommunen beslutat att torget och trafiken i centrum behöver struktureras om. Det har varit en hel del diskussion med allmänheten där  många velat ha kvar möjligheten att fortfarande kunna köra utefter det nya stråket som alltså är Bergslagsvägen, den gamla genomfarts- och affärsgatan i centrum.  Samtidigt har nog tankarna i  kommunen varit att göra Bergslagsvägen till en gågata i centrum samtidigt som torget skulle göras mer lockande med soffor och växter. 

*

Som jag ser det blev det en blandning av båda, eller mitt emellan om ni så vill. Bergslagsgatan i centrum är nu klar och blev helt belagd med slät sten, gissar cementsten. Samtidigt har en stor mängd planteringar iordningsställts, liksom ett mångtal av bänkar av lite olika slag.  Trafik av bilar är tillåten med maxhastigheten 7 km/h och körfältet slingrar sig utefter gatan. Därmed har man inte reserverat körfältet för bilar utan där kan man både gå och cykla. Torget är ännu inte färdigställt men den nya gatan förbi gamla NÖK: centrum, nya Vårdcentrum, Centrumkyrkan och Lidl är klar. I eftermiddag tog jag en promenad utefter gatan tillsammans med 99:an och Minolta-85:an. En mulen lördagseftermiddag och inte särskilt mkt folk. 

Min reflektion efter att ha gått gatan ut och fotat är att det ser ganska bra ut och nog kommer att fungera. Kommunen har verkligen slösat på växter, det är avgörande. Jag kanske inte är överförtjust i dom  halvhöga fackverkstornen i ytrostat stål men dom är ok, däremot tycker jag att dom extremt klumpiga sopkorgarna är fruktansvärt fula. Dom finns fö inte bara här utan i slottsparken, vägg i vägg med det vackra Auroratemplet osv.

Viktigare är nog min fundering om detta nya centrum verkligen kommer bidra till ökad affärsverksamhet. Bilderna nedan handlar inte bara om det nya stråket, det visar också en del av verksamheterna som finns utefter gatan. Där finns gott om redan övergivna lokaler och också verksamheter som nog inte automatiskt kommer att göra att centrum kommer krylla av folk. Vem knäcker ideer som får hit ett varuhus, några outletaffärer  och ett datacenter?

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

***

Inlagt 2023-08-19 22:38 | Läst 1986 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Hej Björn - fin reportage och bilder.
Det var en dålig idé med bilar på en slags gågata!
Här i Roskkilde har vi 2 olika typer av så kallade gågator. De utgår båda från Stændertorvet. Skomagergade var den första och bilar är inte tillåtna här och cyklar är bara tillåtna när butikerna är stängda. I Algade är det tillåtet att cykla 24 timmar om dygnet mitt på gatan och de skapar då och då konflikter med fotgängarna som tror att det är en GÅ-gata och därför GÅR ute i cykelområdet. Jag kallar det en bilfri gata och inte en gågata.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
PS: IKEA har precis öppnat en butik mitt i Köpenhamn !
ztenlund 2023-08-20 21:30
IKEA har en butik i centrala Stockholm också numera, som inte har fullt sortiment. Den butiksytan var tidigare tyska Mediamarkt, men de flyttade till en annan mindre lokal, och nu har de sålt sin svenska verksamhet till norska Power. Det är väl någon ny strategi IKEA har lagt sig till med. De två stora varuhusen som har funnits länge ligger 1,5-2 mil utanför centrum.
Svar från Khalad 2023-08-20 21:59
Hej Erik, tack för bra och rak synpunkt! Eftersom jag delar den här bloggen på FB:s Finspångssida uttryckte jag mig lite försiktigt. För mig är det nog en halvmesyr som varken blir det en eller det andra. :-)
Intressant bildserie! Bilar på gågata är svårt, kan vara OK för ren angöringstrafik men blir fel om det blir genomfart. Mycket betong i miljöerna, mjukas upp med växtlighet som dock är av en typ med avsevärda skötselkostnader. Träd är billigare på sikt. Papperskorgarna skulle väl gå an om de inte hade de där skrikiga texterna och symbolerna, totalintrycket inte snyggt. Pylonerna känns onödiga enligt mitt tyckande.

"Alla" vill ha tillväxt men tillväxt kostar! Jag var med och utredde kostnaderna en gång i tiden. Optimal tillväxt var 2 % per år, omräknat åt Finspång 440 personer om året. Fler inflyttare drog med sig svårigheter att ordna förskola, skola mm och stora investeringar för infrastruktur.

Nu är ju mycket annorlunda, men jag tror ändå att de där 2 procenten står sig.
ztenlund 2023-08-20 21:21
Jag känner att jag skulle kunna hålla en mycket lång utläggning om mina frustrationer kring dominerande ideologi inom trafikpolitiken, som främst verkar gagna lycracyklister, men jag tror jag håller mig i detta sammanhang till att påpeka att det inte är en gågata. Det är det lite nyare påfundet gångfartsområde. Återfinns t ex även i metropolen Järna, men även Uppsala (del av Dragarbrunnsgatan). Jag har för mig att jag har stött på det även i metropolen Kungsör.
Svar från Khalad 2023-08-20 22:08
Hej Måns, tycker nog det är en halvmesyr med blandad gång- cykel och biltrafik. Har uttryckt mig försiktigt eftersom jag delar bloggen på Finspångssidan i FB men precis som du säger dominerar betongkänslan. Ändå glad för alla växter och gjorde samma reflektion som du att det kommer kosta jobb att hålla det snyggt. Det stora problemet är väl att detta är utanpåverk, en medveten satsning för tillväxt måste innehålla konkreta förslag för att locka hit nya verksamheter. Tack för intressant kommentar!
2023-08-20 07:58   Ronald Brb.
här i Finspång har vi inget inomhusområde (typ Busfabriken med en kafe plats till föräldrar)för våra barn att leka på vintern vi tvingas stanna hemma eller åka till norköping , och på trottoaren kommer de antingen att förbjuda fordon att passera eller låta dem gå i 20 kilometer i timmen, det är inte möjligt för ett fordon att gå i 7 kilometer i timmen
"Där finns gott om redan övergivna lokaler och också verksamheter som nog inte automatiskt kommer att göra att centrum kommer krylla av folk. Vem knäcker ideer som får hit ett varuhus, några outletaffärer och ett datacenter?"

Saken är den att kommunerna aktivt försöker bli av med folk som kör bil. Det fungerar väl på Drottninggatan och Biblioteksgatan i Stockholm, där det finns ett långt mycket större underlag (och fler bor i innerstaden utan bilinnehav), men när samma idéer sprider sig till mindre kommuner är det lite svårt att se hur det ska gå ihop. Centralortens idé är att folk åker dit eller som boende nyttjar det som finns i centrum, men om centralortens styrande ber folk som faktiskt behöver bil att försvinna, varför ska de då åka dit? De kan ju åka till någon externhandel, på orten eller på annan ort, alternativt beställa på nätet och inte besvära centralortens centrala delar med oönskad närvaro.

Tillägg:
"Jag kanske inte är överförtjust i dom halvhöga fackverkstornen i ytrostat stål men dom är ok"

Det är inte utan att jag är lockad att påpeka att KTH Arkitektur numera huserar i en "genomrostig" byggnad, från att tidigare ha huserat i en brutalistisk betongklump.
Måns H 2023-08-20 22:06
@ Martin: Du har en hel del bra poänger! Här i Norrköping hade kommunen en helt OK bil- och parkeringsstrategi. Nybyggen behövde få till P-platser på egen tomt, om så behövdes i källargarage. Nu har kommunen bytt fot, P-platser behövs verken centralt eller i nybyggen i utkanterna. En ohelig allians mellan miljöpartister och byggexploatörer har fått politiken att byta fot. Resultatet är dramatisk överexploatering och att de som flyttar in blir varse att det inte går att ha bil. Men de behåller bilen och så skapas P-kaos.

Än så länge bor ju flertalet där allt fungerar sen gammalt, och det går spårvagnar. På sikt ska man väl bo i villa och ta bilen till externt köpcentrum
Svar från Khalad 2023-08-20 22:24
Hej Martin, alltid trevligt med dina inlägg som för det mesta kryllar av basfakta. Den här gången också känslor med, roligt! Lycracyklister, utmärkt uttryck! Tyvärr är det nog ett faktum att de flesta kommuner hakat på driven att minska biltrafik och bilåkande generellt. Allt för att minska den globala klimatpåverkan..... Inga offer är för stora i Sverige alltmedan Kina oförtrutet bygger ut sin fossilkraft, framförallt kolbaserad. Jag är ju av uppfattningen att sant att vi har en långsam global temperaturökning men att vi inte är i närheten av en klimatkatastrof. Den våldsamma överdriften står huvudsakligen media för men också IPCC. Här i Sverige tillåts inte ens debatt, medan det finns ett starkt vetenskapligt motstånd mot den här synen i USA även om det inte nått fram till regeringen på allvar ännu.
Har fö inget emot ytrostat stål, där det passar. Här har man uttryckligen sagt att man vill skapa en mer mänsklig miljö, ett område där människor kan träffas och umgås, ett vardagsrum för alla Finspångsbor, därav alla växter. Som Måns påpekar märker han ändå betongkänslan och då är kanske dom rostiga tornen inte rätt för att ge hemmakänsla. Tack för intressant kommentar!