Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

NERSLAG I LUDVIKA 1956-57

***

Fortfarande hittar jag bilder jag inte gjort något åt från Ludvikatiden. Här några bilder från 1956. Faktiskt inte tagna med min Robot IIa utan en lånad småbild med klassiskt 24x36-format.

*

Hörnet Storgatan - Engelbrektsgatan. Hendebergsentrén till höger

*

Här står jag en bit ner på Engelbrektsgatan, en Mercedes 300 SL drog förstås. Kul med måsvingen

*

*

Fortfarande Engelbrektsgatan men andra sidan

*

Hemma på Carlavägen 31 hade pappa just bytt Vauxhall, från -53 Velox till en -56 Cresta

*

Uppe vid gamla torget hade Domus-bygget kommit i gång

*

Lite längre ner på Carlavägen närmade sig bygget av nya Folkets Hus/Aveny färdigstadium. Bilden är tagen från Skolgatan

*

Dags för vältning av gatan utanför. Tror det fortfarande är Skolgatan även om nya FH ligger i hörnan Carlavägen - Skolgatan

*

 Trombonisten Jay Jay Johnson med orkester spelar men var? Någon som vet? Folkets Park? Gräsberg?

*

***

Inlagt 2023-03-14 22:16 | Läst 1999 ggr. | Permalink

"Kul bilder! Mercedes 300 SL var ju en extremt ovanlig bil. Tänk att du fick en sådan framför ditt objektiv. Min far var Mercedesentusiast,och körde en lång rad sådana. Jag var alltså uppmärksam på Mercor, men jag tror att jag bara en gång såg en 300 SL på gatan här i Stockhoom"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Är det möjligt att det är 1957? Jag blev nyfiken och sökte i SvD:s arkiv och där finns i juni rubriken "En vit med 4 svarta på turné i folkparker" och uppställningen verkar stämma med bandets sammansättning i bilden. Man kan ju tänka sig skitstormen på Twitter o dyl om någon hade rubriksatt så idag...

Tillägg
Intressanta bilder i övrigt också, fast det är väl en 300 SL. SLR var en tävlingsbil. Dyrt idag alldeles oavsett vad gäller de som finns kvar... Den första bilden är det väl en DKW i på vänstersidan? Jag vet att farmor hade en, men inte riktigt vilken.
Svar från Khalad 2023-03-14 23:23
Hej Martin,, det kan vara 1957. Jag har här inga exakta noteringar på neg-bladen. Och 300 SL är ju rätt, minns att båda fanns men kollade aldrig att SLR var tävlingsmodellen, tack för korrigeringarna.Noterade också DKW:n där, den ser ny o blank ut! Tack för trevlig kommentar!
Bilar, byggen och stadsbilder! Kul att få titta. Schyssta foton!

DKW 3=6 i första bilden: Sexton år senare köpte jag en rätt så risig men i övrigt likadan! Gillade åket, tyckte det var en snygg bil, bra sikt, maskineriet sparsmakad ingenjörskonst, en trecylindrig tvåtaktsmotor med en tändspole per tändstift, självcirkulation för kylningen som också stod för värmen. Frihjul som gick att koppla ur.

Mercan är en 300 SL. Vacker vagn! Bilen var dyr redan då. Tillfällighet att den står framför en guldsmedsbutik???? P-registrerad, vem i Älvsborgs län kunde ha en sån bil och ärende till Ludvika? Någon höjdare i Trollhättan?

Ångvälten var ju inte ångdriven men kallades kanske fortfarande ångvält. Snyggt arbetsredskap med pondus.
Svar från Khalad 2023-03-15 18:44
Tack Måns! DKW:n var ju en lite speciell bil, tillsammans med Saab dom enda tvåtaktarna, åtminstone som jag kommer ihåg. Också Saab 92 hade väl frihjul? Beträffande Mercan fanns det en 300 SL i Ludvika några år men inte den här, våra bilar var ju W-märkta. Och välten ser ut som den skurits ur trä, som en leksak, fast större. Pondus, det var ett bra ord där :-)
Måns H 2023-03-15 19:25
SAAB 92 "lånade" mycket DKW-teknik med sin lilla tvåcylindriga tvåtaktare och SAAB sneglade nog ordentligt även på den trecylindriga. Och visst hade även SAAB frihjul på tvåtaktstiden. Tvåtakt fanns även i en del östtyska bilar, en IFA Wartburg var ju en östtysk DKW.

MB 300 SL med hemort i Ludvika! Kring 1991 träffade jag en man med mycket drivkraft i sig. Han hade jobbat som chef nån annanstans i ASEA, fick besked att nu skulle han ta sig an fabrikerna i Ludvika, det strulade där och han skulle reda upp det hela. ASEA köpte huset han bott i och såg till att han och familjen fick ny bostad i Ludvika. Klart på några dar. Han sa inget om 300 SL.
Fina bilder.
Ford Customlinern utanför Söderströms är från 1957.
Ha det gott.
Jerry
Svar från Khalad 2023-03-15 20:12
Tack Jerry, då kan inte den bilden vara från 1956 :-) Fin kärra också den!
Utsökta bilder! Måsvingemersan är ju en höjdare och dessutom registrerad i mitt hemlän Älvsborg.
Svar från Khalad 2023-03-15 20:13
Tack Thomas! Instämmer om näsvingen!
De här motiven kan jag ju förstå att en grabb i din ålder fastnade för då. Måste hålla med om att den där mercedesen var rätt fräck och antagligen inte så vanlig. Jag tycker också att den vanliga bilparken är rätt kul att se och den där välten ser ju ut som något som ett barn har ritat.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2023-03-15 20:15
Hej Lena, mercan är nog fortfarande känd. Och instämmer helt om välten! Tack!
Jättekul bilder att se. Och snyggt fotade också. Vad häftigt med måsvinge mercan. Kan inte ha varit en så vanlig syn på den tiden? Snyggt!

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2023-03-15 20:16
Tack Johnny! Roligt med gamla bilder!
Kul bilder!
Mercedes 300 SL var ju en extremt ovanlig bil. Tänk att du fick en sådan framför ditt objektiv.
Min far var Mercedesentusiast,och körde en lång rad sådana. Jag var alltså uppmärksam på Mercor, men jag tror att jag bara en gång såg en 300 SL på gatan här i Stockhoom
Svar från Khalad 2023-03-15 20:18
Hej Peter! Det var säkert mer ovanligt med riktiga extrembilar då än i idag. Spännande såklart för en 15-åring, tack!
2023-03-15 13:40   Anders Thundal
Riktigt fina bilder! Jag vill gärna göra några tavlor hemma med bilder från Ludvika på farmor, farfar, pappa, dig och Sigbritt.
Fina gamla bilder du tagit. Beträffande den fina 300SL, visste du att Mercedes nyligen sålde en av sina två byggda 300 SLR coupe´ registrerade för landsväg för den nätta summan 1,4 miljarder. Förbehåll: får aldrig säljas vidare och skall visas upp i lämpliga sammanhang världen över. Det är inte bara gamla Leicor som kostar en slant ;)

/Stephan
Svar från Khalad 2023-03-15 20:21
Hej Stephan! Det låter nästan otroligt, 1,4 miljarder är MYCKET pengar. Men inget är omöjligt för samlare…….
Riktiga kvalitetsbilder..kul med ett mc åkande par som verkar vara på semester och stannat för lunch på baren.
1957, ja 22 år senare åkte jag själv på mc semester :)
W märkt VW känns igen från gotlandsbesökande släkt/vänner förr.
HaD/Gunte..
Svar från Khalad 2023-03-15 20:23
Hej Gunte, skoj att du såg sovsäckarna på mc:n, tänkte precis som du! Tack för fin kommentar!
Många affärer. Har Ludvika fortfarande lika stort serviceutbud som då?
Svar från Khalad 2023-03-15 20:24
Hej Eric, i någon bemärkelse ja, men inte som små trivsamma affärer i centrum……..Tack!
Hej Björn.
Fotografier av bilar - gillas mycket.
Jag känner igen din fars Vauxhall Cresta. När jag kom som lärling 1962 hos en GM-återförsäljare var det en nyare modell Victor som jag minns.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2023-03-15 20:27
Hej Erik vilka killar i 15-årsåldern tyckte inte det var roligt med bilar? Kommer ihåg när modellen Victor kom, har nog bild på den också. Tack!
Otroligt fina bilder och tidsdokument. Alla gamla bilarna är fina med sina personliga lösningar och design (inte stöpta i samma form som nu för tiden), men måsvingen är nog imponerande. Inte undra på att du tog några bilder på den!

Tommy S.
Svar från Khalad 2023-03-15 20:28
Tack för fin kommentar Tommy! Håller helt med om att bilarna hade mer personlighet då :-)
Det är läckra bilder som skickar mig in i minnets labyrinter, tillbaka till denna tid. Var skall måsvingen vara om inte hos guldsmeden? Det året tog sig far till jobbet på en Monark med ILO Piano motor, lätt trimmad. Själv gick jag runt ute väl vaktad av en collie som drog mig bort från det farofyllda.
Svar från Khalad 2023-03-17 22:02
Tack Stefan! Låter trevligt med collien. Pappa hade nog inte skaffat bil om det inte varit för jobbet. Som skolinspektör hade han redan kuskat kring på rälsbussar och vanliga bussar och bott på små pensionat i 7 år. Hans distrikt var Västerdalarna, från Ludvika upp mot Gagnef, Vansbro och ända upp mot Lima och Transtrand. Med glesa buss- och tågförbindelser halverade han säkert restiden och övernattningarna, han hade fyllt femtio när han skaffade sig körkort och köpte bil.