Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

SVARTVITT ANALOGT OCH LITE OM LÄRARROLLEN

***

Det är nog något särskilt med film ändå. Det behöver varken vara skarpt eller välexponerat, det kan bli spännande bilder ändå. Inte ens välkomponerat, här är allt viktigt på vänstra sidan av bilden, ändå ville jag behålla spacet till höger, gröna tavlan är viktig i skolans värld och klassrummen är rätt stora.

Beckman hette han, honom hade vi i religionshistoria. Som vanligt har jag smugit med min lilla Robot IIa, mindre än dagens kompakter. Bilden är tagen under lektion så klart. Inte är det något fel på optiken heller, en Schneider Xenar 37,5/2,8 men jag har aldrig kunnat ställa in skärpan manuellt, knappt förresten med AF....Den underliga brännvidden på optiken - 37,5 - mm beror på att kameran tog 54 bilder 24 x 24 mm på en vanlig 135-rulle. Och 24 x roten ur 2 = 34 mm, en typisk normaloptik för formatet alltså.

Oskärpa och konstig komposition till trots är det här en av dom gamla bilderna jag tycker extra bra om, som bild alltså. Det ensidiga ljuset från dom stora fönstren utanför bild till vänster ger dom starka ljuskontrasterna som bilden utnyttjar.

*

En helt annan tanke kommer också smygande när jag betraktar bilden en stund. Han har kostym, vitt skjorta och slips. Kavaj, skjorta slips tror jag alla manliga lärare brukade ha. Töntigt, urgammalmodigt? Det är inte vad jag tänker. När jag ser dagens lärare i bild på TV däremot skäms jag lite, det ser ofta slafsigt och hafsigt ut. Ska eleverna inte kunna se vem som är lärare i klassrummet? Förresten, ungdomarna är oftast inte slafsigt klädda, snarare välklädda, men enligt dagens ungdomsnormer, ytterst noga med sina klädval. Läraren har ju ansvaret för klassen, det ska väl synas? Jag tycker han ska skilja sig från eleverna. Att vara nära kompis med eleverna kan väl inte viktigare än att vara kunnig? Visst är det några år sen jag var på jobbet, men så mycket minns jag att samtidigt som man  aldrig skulle sätta sig på några höga hästar för att man var chef kunde man inte bli alltför kompis och personlig med någon av dom man var chef för av två uppenbara skäl. Blev man för nära vän med någon skulle det märkas på arbetet och andra skulle kunna känna sig åsidosatta. Ur företagets synvinkel skulle man lätt lockas att inte ta dom beslut som vore dom bästa för företaget därför man hade en nära vänskap att ta hänsyn till. I klassrummet tror jag läraren skulle ha lite lättare att hålla ordning på klassen om man liksom inte var som vilken elev som helst. Nu är jag inte så enkelspårig så jag tror det i en handvändning skulle lösa dagens klassrumsproblem, men det är ett steg i rätt riktning. Förresten känner många lärare sig underbetalda. Vore det inte bra för löneförhandlingarna om man kunde se vem som var lärare när man kom in i ett klassrum?

*

*

***

Inlagt 2024-01-27 17:39 | Läst 1094 ggr. | Permalink

"En avspänd ledare, det syns, en självklar auktoritet. En sorts bild jag gillar, svart - vitt - få detaljer (dvs störande element) - tydlig handling/stämning. Och visst minns jag mina lärare, gick gamla realskolan där kunskapskravet gjorde att jag lärde mig grundligt."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
En av de bästa bilder jag sett du har tagit. Här hade verkligen det räckt med rubriken läraren. Texten vill jag inte yttra mig om.Men jag antar att du helst skulle vilja se kvinnliga lärare i dag med knut i nacken:-) / Bengt.
Svar från Khalad 2024-01-27 19:50
Tack Bengt! Min mamma var lärare, hon hade knut i nacken hela sitt vuxna liv, hon blev 97 år :-).
bassa 2024-01-27 20:05
Du får ha kostym och slips på dig. :-)
Jag tycker bilden är utmärkt. Fönsterljuset är perfekt. Läraren utstrålar avslappnad auktoritet. Jag tror att han är omtyckt. Skärpa skulle inte bidra särskilt mycket till bilden.
bassa 2024-01-27 18:23
Håller med dig en riktigt bra bild är det, /Bengt.
Svar från Khalad 2024-01-27 20:04
Tack för fin kommentar Thomas!
Intressant text, och en bra bild förstås.
Nu är jag ganska mycket yngre men några minnen av slipsar och vitskjortor har jag inte. Någonstans vände klädkoderna kanske. När det gällde kostym skulle då möjligtvis vara kristendomsläraren Seffers, en barsk på gränsen elak typ som gärna knäppte till en med ringen på ringfingret om man inte satt stilla. Kanske den pensionerade kaptenen i matte som för det mesta var bakis och vars favorituttryck var, samla in äggskal och annat skräp, sätt bord och bänkar rätt innan ni går ut. Annars var det på sin höjd kavaj på lärarna och snygga dresser på lärarinnorna. I teckning och bild hade vi en konstnärinna som skulle passa i en hippimålad VW buss utan problem medan gympaläraren alltid gick i träningsöverall. Spånjesus, alltså slöjdmagistern sågs aldrig utan en grå verkmästarrock.
Oj, spårade nästan ut nu ;) men du lockar fram minnen även om dom inte är lika gamla.
HaD/Gunte..
Svar från Khalad 2024-01-27 20:41
Hej Gunte, egentligen var det jag som spårade ur, hade inte en tanke på detta med lärarrollen när jag började skriva till den här bilden. Också jag hade en lärare som var direkt elak. Visst, han hade kostym, men det hade de flesta av de andra också (inte alltid just kostym, men kavaj, skjorta och slips) så jag gör inte den kopplingen. När jag började skriva var rubriken Svartvitt och analogt. Tack!
Hej Björn,
Din lärare på bilden lyser auktoritet. Kostymen förstärker det likväl hans hållning.
Jag är ju utbildad högstadie lärare och har sett många lärare i min dag, från dagis till universitet.
Min tro är att en lärares auktoritet sitter mycket lite i klädseln. Min tro är att det viktigaste är kunskap och att kunna förmedla det på ett medryckande sätt.
Jag kan ta ett exempel ur verkligheten. På Stockholms universitet fanns en snubbe som såg ut som vaktmästare. Jeans och t-shirt var standard. Hans föreläsningar som professor var mycket populära och lärorika. Ett år blev han årets lärare på SU. Han ser lika enkel ut idag som prefekt för en hel fakultet.
Grunden är rik kunskap och sedan personligheten att förmedla den till andra.
Tack för att du tog upp din bild för den är viktig.
Ha det gott
Bob
bassa 2024-01-27 19:34
Jag håller med dig Bob. Det är inte rädslan , avståndet som lär ut. Snarare tvärt om. Närhet vänskap utan rädsla, men beundran av lärarens kunskap,som ger lust till att bli bättre. Man kanske borde tänka på hur nära och ärligt man vill vara sina barn och barnbarn. Kommer man närmare dom med ett visst pålagt avstånd. Jag tror tvärtom./Bengt.
Svar från Khalad 2024-01-27 20:03
Det är lite intressant Bob, hur kan han (läraren) lysa av auktoritet när han inte alls var auktoritär? Det låter som du spontantolkar en lärare med kostym som auktoritär. Tror inte att det bara är jag som behöver tänka på vad vi har för förutfattade meningar, du uttrycker dig väldigt kategoriskt - han lyser av auktoritet. Jag gissar att auktoritet för vänstern är nästan som kapitalismlakejer för liberaler. Han var en behaglig lärare som gillade diskussioner - religionshistoria inbjuder till det om man är öppen och inte bundit sig för en specifik tro. Naturligtvis är det inte kläderna som gör läraren, det är inte vad jag säger. För övrigt har jag inte en tanke på att manliga lärare idag ska ha kostym. :-) Vidare har jag levt i skolvärlden hela min uppväxt - mamma var lärare (många år i särskolan), pappa var lärare (senare skolinspektör), morfar var lärare, farmor var lärare och min moster var lärare.
Svar från Khalad 2024-01-27 20:19
Hej Bengt. Roligt med lite diskussion. Såklart varken menar jag eller skriver att de manliga lärarna idag skulle ha kostym. Och lika såklart tycker jag som du också att det är kunskapen som ska vara avgörande för en lärare, det tror jag att jag skrev, flera gånger tom. Däremot tror jag inte en lärare ska sträva efter att vara så "nära" eleverna det bara går. Det som hänt de senaste decennierna är att det är viktigare för en lärare att vara kompis och populär än att faktiskt lära ut, då är inte kunskapen och kunskapsutlärandet längre det viktigaste. Lika lite som att kläderna gör läraren är det inte heller så att ju mer kompis man är med eleverna desto mer lär sig eleverna. Dessutom är det så att auktoritet inte automatiskt innebär pennalism eller elakhet även om Guillous Ondskan har fått oss att tro det, inte ens bristande empati och stöd. Jag känner starkt att själva lärandet idag har fått stå tillbaka för andra uppgifter, att stävja bråk, att vara det stöd som tidigare närstående gett, att vara kurator osv
bassa 2024-01-27 20:27
Det som är intressant med bilden när vi ser den i dag är, att den väcker tankar förändring. Men din text, styr till ett tyckande så att din fina bild blir en bisak till dina egna värderingar. Synd tycker jag. Ännu en gång en bra bild och dokument ,som absolut klarar sig utan texten.
bassa 2024-01-27 20:37
Jag såg släktskap hos Georg Oddners bild. Basisten. Men nu har jag en annankänsla. Hoppas du förstår mig.
Svar från Khalad 2024-01-27 20:52
Där håller jag med dig Bengt. När jag började bloggen hade jag inte en tanke på att skriva om lärarrollen, det handlade bara om bilden som jag själv gillar och hade rubriken Svartvitt och analogt. Det är ju också vad första delen handlar om. Sen tog skrivlusten över och jag lämnade egentligen bilden, den delen blev så lång att jag ändrade rubriken. Jag inser att jag är lite triggad av alla politiska eller halvpolitiska inlägg/kommentarer från vänsterhåll på FS och här hade det varit roligare att bara få dina bildkommentarer!
Mycket, mycket bra rent grafiskt om man kan se hela, inte behöver skrolla som på datorskärmen.

I bildplanet delar svarta tavlans underkant bilden i två nästan lika stora halvor, upptill och nertill. Lite skevhet bidrar med spänning i det grafiska.

Läraren speglas av sin skugga!

Det där med skärpa är ett borgerligt påfund.
Svar från Khalad 2024-01-28 10:16
Aha, det också :-) Tack Måns!
En avspänd ledare, det syns, en självklar auktoritet. En sorts bild jag gillar, svart - vitt - få detaljer (dvs störande element) - tydlig handling/stämning.
Och visst minns jag mina lärare, gick gamla realskolan där kunskapskravet gjorde att jag lärde mig grundligt.
Svar från Khalad 2024-01-29 19:02
Hej Stefan, tack för fin kommentar! Och visst lärde oss vi en del.