Advertisement
Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

IMPONERAD PÅ RIKTIGT - iPHONE 12 PRO

***

Hittills hade det blivit mest "slarvbilder" med nya mobilen. Idag fick den visa vad den går för. Jag hämtade min "riktiga" kamera efter professionell sensorrengöring i Lkpg och åkte över Vreta Kloster hem, det var fint ljus och kyrkan var öppen. Kruxet var att jag glömt att ta med mig vidvinkeln som alltid brukar sitta på, den hade jag såklart tagit av innan jag lämnade in kameran. Visserligen hade jag långtelet med i bilen men det gör sig inte vid kyrkfotografering, särskilt inte interiörer......

Men mobilen var ju med! Det blev ca en och en halv timme med mobilen, både inne och ute. Innan jag började hade jag ställt om den till standardläget, vilket innebär automatisk HDR om programmet tycker det behövs/passar, jpeg-format och inte nattläge inne i den ganska mörka kyrkan. Jag har gjort ungefär samma bildbehandlingar jag brukar göra med bilderna från mina vanliga kameror, dock mer försiktig med skärpning, bara kört LR där. Interiörerna levererades såklart väldigt mkt ljusare än vad det var inne i kyrkan, en del av dom har jag lämnat nästan så, alltså mkt ljusare än det var, en del har jag dragit ner så att ljuset ungefär motsvarande vad jag upplevde i kyrkan. Det finns bilder i normalläget, 4,2 mm (som kallas och är vidvinkel), i supervidvinkel 1,54 mm och i tele 6 mm (som nästan är nomalbrännvidd). Jag kommenterar de bilder som inte är tagna med normaloptiken 4,2 mm.

*

Supervidvinkel

*

*

Tele

*

*

Tele

*

*

*

*

Tele

*

*

*

*

*

*

*

Tele

*

Tele

*

Tele

*

*

*

****

Inlagt 2021-02-03 21:42 | Läst 1794 ggr. | Permalink

"Mycket imponerande bilder. Jag hade aldrig gissat mobiltelefon. I synnerhet bilderna inne i kyrkan och där det är stora kontraster som när det är ett fönster. Sjunde bilden är magisk tycker jag. Är det ljusa runda ljus från ett fönster? Hälsningar Lena"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tja, vad mer för kamera behöver man! Fint det här!
/B
Svar från Khalad 2021-02-04 10:18
Tack Bengt, det blir nog dom gamla vanliga kamerorna ändå för det mesta:-)
Så intressant att se så jag måste titta en gång till.
Vet du att det finns en grupp på Facebook för kyrkor i Norden.
Där hade dessa bilder passat till glädje för många.
Jag fick mycket glädje nu. Vilken vacker arkitektur på kyrkan
och så spännande inne i den.
///Gun-Inger
Svar från Khalad 2021-02-04 10:19
Roligt att du gillade bilderna Gun-Inger. Har letat efter FB-sidan nordiska kyrkor men inte hittat den än.
Hej Björn - imponerende reportage/dokumentar fotografiapparat - virkeligt.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Khalad 2021-02-04 10:19
Tack för det Erik!
Imponerade, särskilt de inomhus att det inte är mer brus
Svar från Khalad 2021-02-04 10:20
Tack Peter, undrar om inte lågljusbilderna också består av flera exponeringa, då kn man väl få bort mkt av bruset?
Hej,
Det är svårt att slå mobilen idag med en vanlig kamera.
Ha det väl
Bob
Svar från Khalad 2021-02-04 10:23
Jag tror fortfarande dom gamla "riktiga" kamerorna har många fördelar. Dessutom styr mobilerna över processen på ett helt annat sätt, här gör daotrkretsarna i mobilen mkt efter förhandsbestämda algoritmer. :-)
Bob Bovin 2021-02-04 11:38
Hej igen,
Mobilens AI är ju baserad på liknande objekt över hela världen och är ju väldigt erfaren på sitt sätt. Men den saknar ju unik personlighet. Tror du att bilderna hade varit mer färgade av din personlighet om du tagit dem med Sony kameran?
Jag fotograferade Vreta klosters kyrka 1959 med en Contaflex kamera. Klosterruinerna ligger väl vägg i vägg med kyrkan om jag minns rätt.
Tack för ett fint reportage.
Ha en fin dag
Bob
Svar från Khalad 2021-02-05 14:20
Ber om ursäkt, ser att jag missade att svara. Både ja och nej. Tror inte jag gjort bättre här, det här blev bra. Samtidigt tror jag att sett över tid gör vi nog lite till mans annorlunda än hur AI väljer, annars skulle det ju inte finnas personliga bildstilar lver huvud taget. Vi får se hur det utvecklar sig, kommer nog använda mobilen mer än tidigare :-) Tack Bob
Mycket beror ju på kamerahållaren men ändå, oj vilken bildmaskin! Bra kameror och fantastisk bildbearbetning i mjukvaran. Att sensorn är typ 1/2,3" och linserna mer som sparvöga än struts märks inte alls.

Fina bilder! Har tittat många varv. Glöden i ikonen, träet i golven, kyrkbänkarnas precision, det är så mycket som kommer fram.

Håller du kameran så rakt eller rätar du upp i LR?
Svar från Khalad 2021-02-04 10:27
Hej Måns, jag blev glatt överaskad över resultatet. Håller helt med, bildbearbetningen i mobilen verkar ha kommit långt långt längre än i min gamla iPhone 6S. Lutande linjer kommer man inte ifrån, jag har rätat upp efter bästa förmåga i LR. Följde fö också ditt råd i förra bloggen och avstod från den efterskärpning i Efex Color Pro jag brukar göra, noterade precis som du sa att dom bilderna var överskärpta. Tack för trevlig kommentar. Vilken fin kyrka förresten, 1100-tal. Tack Måns!
Helt klart imponerande. Snyggt jobbat., från både dig och Iphonen
Fint att den är så enormt detaljrik. Nu kommer våra digitalkameror snart få samma status, som analogt har.
Snacket kommer att bli,Typ: Visst är det bra, men sä'kert plåtat med en Iphone.12 Pro.
Skönt att man är gammal./ Bengt H
Svar från Khalad 2021-02-04 10:32
Hej Bengt, jag behövde verklige en ny mobil, ungarna vägrade nästan att prata med mig i den gamla 6S som skorrade hela tiden.. När jag väl skulle köpa ville jag ha en med bra kamera, iPhone 12 Pro hade ju fått fin kritik. Såklart blir fortfarande dom "riktiga" kamerorna mina vardagsinstrument men mobilen tycks kunna bli ett bra komplement i vissa situationer. Jag tror inte dom kommer slå ut särskilt mkt av den sortens kameror vi tycker är roligast. Däremot har dom väl redan slagit ut kompakterna, dom behövs helt enkelt inte längre.....Tack Bengt!
Den här gången blev det bättre! Detta visar vad dagens mobiler klarar av. Tack för dokumentär också av en fin gammal kyrka!
Svar från Khalad 2021-02-04 10:32
Tack för det Ragnar, förra gången var inget test, eller ens riktig försök,!
Kyrkan är ju 1100-tal, det vet du säkert redan.
Hej! Har du lagt din förtröstan till AI?/NE
Svar från Khalad 2021-02-04 10:38
Inte alls, jag kommer fortsätta med mina gamla trohästar! Men jag behövde verkligen en ny mobil, min gamla Iphone 6s skorrade så barnen ville inte prata med mig längre, och när jag nu skulle köpa ny ville jag gärna ha en bra kamera också. Tror den kan bli ett bra komplement i flera situationer. Största nackdelen med den är ju annars precis som du säger, man är helt i händerna på AI och mobilens egen bilduppfattning. Och såklart är jag nyfiken på vad som går att göra med den. Tror att det kan bli en del bilder jag aldrig annars skulle ta. Men som sagt, inte antingen eller men ett komplement!
Ja, det är imponerande resultat. Och den har man alltid med sig.

I förlängningen kan man undra hur detta påverkar kameramarknaden.
Jag såg att CIPA, där de största kameratillverkarna är med, har
nyligen uppdaterat sina försäljningssiffror, det är inte någon
kul utveckling samtidigt som utbudet är större än någonsin.
Kolla in graferna här: https://bit.ly/3tp1maz
Svar från Khalad 2021-02-04 13:07
Hej Mats, trist utveckling för alla kameratillverkare, det är det. Mobilen har nog redan trängt ut kompakterna. Har inte trott att det är mobilerna som gör att systemkamerorna går ner, tycker inte mobilerna konkurrerar med dom, men nedgången kanske ändå är pga av mobilerna. Jag tänker att det kanske är ålders- och generationsberoende. Vi som är födda säg före 1980 har ju börjat vårt fotande med analoga kameror, där tror jag intresset startade mkt kring själva kamerorna och det intresset finns kvar också när mobilerna börjar bli användbara kameror. Är man född efter säg 1990 tror jag det naturliga var att från början starta med mobilknäppande, för de yngre generationerna finns ingen koppling till, vad ska jag kalla det, kamerakulturen. Så allt eftersom allt fler av vi dom äldre generationerna försvinner minskar nog efterfrågan på systemkameror. Såklart kommer dom knappast inte försvinna, många får ju upp intresset trots att dom började med mobiler. Ser man kameramarknaden i stort perspektiv fick den väl ett massivt uppsving när digitaltekniken slog igenom på allvar, det har väl aldrig funnits så stort intresse för seriöst fotande som nånstans 2005-2015. På analogtiden var ju bra kameror och riktigt bildintresse mkt mer begränsat. Kanske håller detta maximum nu på att ebba ut och vi återgår mer till normalläge, alltså där det är en mindre grupp av proffs och intresserade amatörer som köper "riktiga" kameror? Tack för intressant kommentar!
Mycket imponerande bilder. Jag hade aldrig gissat mobiltelefon. I synnerhet bilderna inne i kyrkan och där det är stora kontraster som när det är ett fönster. Sjunde bilden är magisk tycker jag. Är det ljusa runda ljus från ett fönster?
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2021-02-04 18:54
Tack Lena, jag kan bara hålla med. Du menar det ljusa runda i sjunde bilden? Det är från ett fönster! Såklart kommer jag fortsätta med mina ordinarie kameror men jag tror att mobilen kommer komplettera och kanske ge mig bilder där det annars inte skulle blivit några bilder :-)
Fint reportage från den vackra kyrkan. Mobilkameran levererar verkligen bra bilder, helt klart ett bra komplement till vanliga kameror. Jag tar också bilder med mobilen ibland men jag tycker inte att det är samma känsla som att fota med mina andra kameror, men det kanske är en vanesak. Hälsningar Mats
Svar från Khalad 2021-02-04 21:50
Håller med, det är inte samma känsla. Tror också det handlar mest om vanan......Tack Mats!