Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

GATUFOTO KANSKE?

***

Gatufoto är något jag sällan provar på. Inte för att jag har något emot gatufotobilder som sådana men det tar emot lite att fota andra människor med tanke att lägga in bilderna i en blogg - dom kanske inte alls vill synas i min blogg eller på nätet överhuvud taget. Det gäller alldeles särskilt mäniskor i utsatta situationer - som ju tex alla tiggare är, och alla invandrare också för den delen, vanliga gatufotomotiv. Tom alla vi "vanliga" människor är ju på sätt och vis utsatta när vi inte är till vår fördel och dessutom totalt ovetande om att vi blir fotograferade. Nu är det inte min mening att kritisera alla andra som verkligen gillar gatufoto, det här bara orsaken till varför det tar emot för mig när jag testar gatufoto. Och det gör jag ju då och då. Och jag finner det mindre svårt att fota människor som ser ut att må bra, åtminstone för stunden. Den här bilden tog jag i Uppsala efter något av våra Dagnyfikamöten för något år sen, kanske har den varit med förut. Medvetet lite ljus eftersom humöret hos kvinnan i förgrunden verkar vara bra där hon står vid sin cykel en vanlig lördagseftermiddag i Uppsala.

*

*

***

Inlagt 2016-05-18 11:18 | Läst 2161 ggr. | Permalink

"Det finns två sorters gatufoto jag har svårt för och det är just det här med att fotografera t ex tiggare och sedan att gå runt och knäppa bilder med kameran på magen e dyl. I det förra fallet är ju frågan vad syftet egentligen är? Jag får känslan av att i åtminstone 95 % av fallen så är det knappast att sätta fokus på deras situation eller dylikt, utan snarare att det blir en "häftig" bild. För mig känns det som ett billigt knep, men det finns förstås som så ofta undantag. I det andra fallet så blir ju bilderna oftast därefter: sneda, vinda och utan egentlig komposition. För mig känns det som ett sätt att komma runt det naturliga motståndet mot att gå runt och ta bilder på främmande människor. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det är ett dugg lätt att göra det och gör det ganska sällan, men jag tycker inte att "spray and pray" från landskapet någonstans nedåt naveln är en bra metod för att lösa det. Sedan får ju andra göra om de vill, men jag förbehåller mig rätten att tycka att bilderna inte blir särskilt bra och själv avstå från liknande verksamhet. Att ta bilder som den du tagit har jag däremot inget emot per se. Den är fin, men kanske något rörig. Det är lätt att blicken hamnar på cyklarna istället för det förmodade huvudmotivet."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
En riktigt bra bild. Tjejen fint placerad, håret och och den långa raden av cyklar gör bilden.
Själv skulle jag inte kunna ta bilder av främmande människor. Var går gränsen. Kom att tänka på det när en Fs medlem lade ut bilder på ett polisingripande. Bilderna togs bort ganska omgående. Jag kan inget om lagar i det här fallet men tycker det är märkligt. Killarna hade med all säkerhet deltagit i gängbråk i samband av fotbollsmatchen mellan AIK - Djurgården.annars hade dom knappast blivit tagen av polisen. Märkligt också att det alltid är bråk när Stockholmslagen möts. Säkert är det samma sorts killar som gapar över invandring och tiggare. Sådan här gånger hör man inget om kostnader för bevakning och knappast någon döms. Nej, visa vem dom är och låt dom stå för konsekvenserna. MIN helt personliga inställning.
Synd att skriva det här i samband med en så fin bild. Men, men,
Sten
Svar från Khalad 2016-05-18 22:09
Tack för fin kritik Sten!/ Björn T
En väldigt fin bild Björn.. Personligen tycker jag inte att "gatufoto" behöver vara utlämnande, utan kan vara som här, berätta något glatt. Det räcker långt.
Men visst , utsatta människor kan drabbas, om man enbart för eget syfte tar bilden. Men vi får inte glömma att gatufoto också är dokumentation av händelser så väl roliga som vardagliga och att vissa bilder kan kännas angeläget att visa, även om de väcker ett visst obehag..
Ha Det fint /Bengt
Svar från Khalad 2016-05-18 22:10
Roligt att du gillar den bengt! Tack!/ Björn T
När jag i yngre år var intresserad av gatufoto så fanns inte nätet - så den problematiken fanns inte heller. Annars har jag alltid åstadkommit snälla bilder av människor - bilder när de har varit till sin fördel eller varit neutrala (just som i din bild). Då är det sällan något problem.
Skall man nu snacka lagar och förordningar så blir grundregeln: "Så som du väljer att uppträda på offentlig plats, får du även finna dig i att bli fotograferad". Fotograferingen är alltså i princip fri på allmän plats. Med den nya fotolagen finns det en del undantag, bland annat kränkande fotografering. Vad som sedan är kränkande fotografering avgörs inte av den fotograferade, utan i förekommande fall av domstol. Här ligger ribban högt. Det går alltså inta att rusa på en fotograf och kräva bildradering med hänvisning till att man "känner sig kränkt".
froderberg 2016-05-18 15:27
Lagen om kränkande fotografering gäller inte gatufotografering alls eftersom ett av tre kriterier är att bilden ska vara tagen i privata miljöer som toaletter, omklädningsrum eller sovrum. Ett annat krav är att bilderna ska vara tagna med dold kamera. Den som plåtar med dold kamera i omklädningsrum är knappast gatufotograf ;) Detta är helt enkelt en snuskgubbe-lag.

Jag håller med om att man i princip får finna sig i att bli fotograferad som man uppträder i det offentliga rummet. Men som fotograf ska man inte utnyttja denna rättighet i alla lägen. Man måste ha en egen etisk kompass för vad man fotograferar och framförallt publicerar.
syntax 2016-05-18 17:08
OK - men ditt sista stycke Magnus? Är det inte precis vad jag säger i min andra mening? Sedan kan vissa slutna rum där lagen om kränkande fotografering är tillämplig samtidigt ur juridisk aspekt vara offentlig plats. Det finns en gråzon, och det saknas än så länge prejudikat. Du har naturligtvis rätt i att sådant knappast är vad vi menar med gatufoto. Begreppet snuskgubbe-lag var ganska kul... :-)
Svar från Khalad 2016-05-18 22:13
Tror att jag har ganska klart för mig vad (nya) lagen säger men det är inte det jag skriver om utan vad jag själv känner, var mina gränser går. Tack för intressant kommentar Peter!/ Björn T
Fin vardagsbild vid årummet i Uppsala. Cyklar är ju sinnebilden för staden, liksom studenter.
Svar från Khalad 2016-05-18 22:13
Tack Torbjörn, glädjer mig för sin kommentar!/ Björn T
Det finns två sorters gatufoto jag har svårt för och det är just det här med att fotografera t ex tiggare och sedan att gå runt och knäppa bilder med kameran på magen e dyl. I det förra fallet är ju frågan vad syftet egentligen är? Jag får känslan av att i åtminstone 95 % av fallen så är det knappast att sätta fokus på deras situation eller dylikt, utan snarare att det blir en "häftig" bild. För mig känns det som ett billigt knep, men det finns förstås som så ofta undantag. I det andra fallet så blir ju bilderna oftast därefter: sneda, vinda och utan egentlig komposition. För mig känns det som ett sätt att komma runt det naturliga motståndet mot att gå runt och ta bilder på främmande människor. Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det är ett dugg lätt att göra det och gör det ganska sällan, men jag tycker inte att "spray and pray" från landskapet någonstans nedåt naveln är en bra metod för att lösa det. Sedan får ju andra göra om de vill, men jag förbehåller mig rätten att tycka att bilderna inte blir särskilt bra och själv avstå från liknande verksamhet.

Att ta bilder som den du tagit har jag däremot inget emot per se. Den är fin, men kanske något rörig. Det är lätt att blicken hamnar på cyklarna istället för det förmodade huvudmotivet.
Svar från Khalad 2016-05-18 22:17
Låter som vi ser ganska lika på det här. Och tackar för bildkommentaren också. Kanske har du rätt beträffande rörigheten men att så många cyklar kom med var mycket medvetet, på sätt och vis var cyklarna huvudmotivet, kvinnan kom medan jag höll på där och hon hade sin egen cykel så för mig det hänger det ihop!/ Björn T
Fin o positiv bild, söt tjej! Hils, LO
Svar från Khalad 2016-05-18 22:18
Roligt att du gillar den, tack LO!/ Björn T
Tycker du fått till en trevlig bild i ditt gatufotoförsök, Björn!
/Niklas
Svar från Khalad 2016-05-18 22:19
Tack för det Niklas, jag är ju inne på ditt område!/ Björn T