Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

FISKGJUSE

***

Två fiskgjusar passade på att visa sig på samma promenad. Här har jag ingen "actionbild" med bakgrund, alla är tagna när dom ryttlade ganska högt över vattnet. Dessutom är skärpa och brus inte så bra som tidigare serier från den dagen, ändå ok för dom visar typiska beteenden. Tycker ofta jag får fåglarna mer brusiga när jag fotar dom mot himmelsbakgrund än annars oh jag har en känsla att jag/kameran väljer exponering för mkt efter himlen, med påföljd att fåglarna blir underexponerade och därmed mer brusiga när jag drar upp ljuset. Kan det vara en rimlig teori?

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

Natti, natti, i morgon åker jag upp till Korsheden för några dagar

***

Inlagt 2018-04-09 23:47 | Läst 2690 ggr. | Permalink

"Ja, 100% riktig. Troligen finns det en funktion i kameran att få exponeringsmätning i fokuspunkten, eller kan man ställa om till överexponering, men har själv inte provat något av det, eftersom jag tar kort i alla riktningar. Kanske borde jag prova. Tycker dina bilder är utmärkta, ser fågeln bra och dess typiska profil."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Om du själv väljer, slipper du problemet.
- hawk
Svar från Khalad 2018-04-10 19:00
Jo, jag väljer alltid själv, men eftersom jag tar så skiftande motiv är grudinställni ingen alltid neutral, eller egentligen 1/3 steg underexponerat, tycker det ger mig bäst normalexponering. Men jag inser att med fågel mot den ljus himlen är det rimligt att öka exponeringen ett steg, tack Håkan!/ Björn T
Fina bilder, tycker det ser ut att vara fin skärpa. Vad använder du 70-200 och TC? Jo det är riktigt att man får exponeringskompensera mot himlen, brukar nog ligga på +1, beror också på vilken metod man använder, har gått över till ganska mycket på spotmätning
Svar från Khalad 2018-04-10 19:02
Tack för bra synpunkter Peter. Det här Kvismarebesöket körde jag hela tiden Sonys ganska nya 100-400 som jag köpte i höstas (utan converter)/ Björn T
Ja, 100% riktig. Troligen finns det en funktion i kameran att få exponeringsmätning i fokuspunkten, eller kan man ställa om till överexponering, men har själv inte provat något av det, eftersom jag tar kort i alla riktningar. Kanske borde jag prova. Tycker dina bilder är utmärkta, ser fågeln bra och dess typiska profil.
Svar från Khalad 2018-04-10 19:04
Tack för fin kommentar Stefan! Och jag vet att det finns möjligheter att få exponering efter fokuspunkten men har inte kommit mig för att göra det än...../ Björn T
Jag tycker du fick till fina bilder. Jag tror din teori om brus är rimlig, jag upplever samma problem. Man borde väl ta sig tid att ställa om ljusmätningen.

Hälsningar
/ Peter
Svar från Khalad 2018-04-10 23:18
Tack för det Peter, nästa gång lägger jag på å exponeringen!/ BjörnT
Låter väl rimligt det du säger. Tycker dina bilder här är väl så bra, jag har inget i övrigt att önska här! Själv så gillar jag inte spotmätning vad gäller ljuset, det blir ofta helt fel då, mer fel än när jag väljer 'matrismätning' där hela bildens ljus mäts. Fåglar är allmänt väldigt olika i 'ljusstyrka/reflektion' av det 'allmänna' dagsljuset, och riskerar att bli kraftigt under eller överexponerad när jag provat att använda 'spotmätning', istället använder jag 'centrumvägd mätning' då är chansen till hyfsat rätt exponering bäst har jag märkt! Jag får ändå 'exponeringskompensera' OFTA med mellan -1,3 till + 1,3 bländarsteg, beroende på hur ljus/mörk fågeln är och hur mörk/ljus bakgrunden är! Fotar jag en Koltrast framför ett mörkt buskage behöver jag ofta exponeringskompensera med -1,3 bländarsteg, flyger samma Koltrast upp och sätter sig på en gren med ljus himmel bakom så behöver jag ofta överkompensera med minst +1,3 bländarsteg istället! Exponeringskompenstionsknappen är nog den knapp jag använder mest efter själva avtryckaren.. Jag använder också alltid 'Auto-ISO', det brus som kan bli vid högre ISO tycker jag är ett väldigt litet problem jämfört med den rörelseoskärpa som det kan bli med för lågt ISO, bruset tycker jag går väldigt bra att hantera i Lightroom!
Hälsn!
pdahlen 2018-04-10 12:45
Kan följa upp Jannes kommentar. Den bästa funktion jag har är varning för högdagar på displayen, så det blir ofta några provskott för att exponeringskompensera så att inte objektet ”blinkar”, det kan vara så att himmel eller annat gör det men det bryr jag mig inte så mycket om, bara inte objektet är utfrätt. Sedan så vill jag ligga så långt till höger som möjligt för att behöva lyfta skuggorna mer än nödvändigt, nu blir det ofta att jag ligger mellan 50-70 i skuggor i LR.

Centrumvägt har jag faktiskt aldrig provat, men jag ska testa det också.

Jag använder inte auto-ISO utan har ISO direkt på tumhjulet så det åker också upp o ner beroende på ljuset jag har. Jag använder nästan alltid största bländare så därför kör jag bländarprioritet, och styr tiden med ISO’t, men det finns många olika sätt och man väljer troligen det sätt som passar en bäst
ehrsa 2018-04-10 18:42
Jag brukar ofta ta ett par provbilder lite snabbt på fågeln (sittande), sen tittar jag på kamerans display om det ser bra ut? Jag har min display på +-0 i ljusstyrka och då visar displayen förvånansvärt exakt hur exponeringen av fågeln blev! Har jag kamerans display på 'plus' några steg så luras displayen och det du ser är inte hur den verkliga bilden blev exponerad.. Jag har inte kommit så långt att jag tittar på ev. blinkande högdagrar på displayen.. det blir för mycket för mig.. :-) En 'rättvisande' display är guld värt, då räcker det med en väldigt kort snabbtitt för att se att det blev rätt! Sen så räddar RAW-formatet väldigt mycket när jag ändå råkat exponera fel.. Jag vill helst alltid bestämma slutartiden med tanke på rörelseoskärpan både hos motivet och min egen rörelse.. Även bländaren vill jag ha kontroll över med tanke på skärpedjupet i bilden, men jag fotar oftast med en lätt nedbländning till 6,3 istället för 5,6 eftersom den 'allmänna' skärpan alltid blir något lite bättre om man bländar ner lite.. Men är motivet mörkt så 'offrar' jag den nedbländningen och ökar till 5,6 och får därmed lite bättre ISO, eller lite snabbare slutartid, allt efter vad jag föredrar.. Och 'kräver' motivet kortaste skärpedjup för att bli bra så kör jag också på största bländaröppningen som på mina telen är f/5,6. Men auto-ISO kör jag med till 99%, det fungerar väldigt bra!
Hälsn!
Svar från Khalad 2018-04-10 18:58
Jag tar ju många sorters bilder och växlar exponeringsinställning. Landskap är ju alltid matris, spot oftast när det är porträtt, på barnbarn eller andra. Här vågar jag inte köra spot, tror inte jag hinner medier tacksam o jag sätter skärpan rätt. Men jag inser att det är lätt att dra upp exponeringen ett sett eller lite till, kommer prova det nästa gång! Stort tack för alla fina råd!/ Björn T
Tycker det blev riktigt bra bilder !
Håller med Jan ang. expon.komp.knappen, den använder jag väldigt ofta. Men trots att man överexponerar på fåglar mot himlen så blir dom ändå lite brusiga, men det får man fixa till.
ing-marie
Svar från Khalad 2018-04-10 23:19
Det tackar jag för Ing-Marie!/ Björn T