ENERGI OCH SÅN´T
***
Till syvende och sist är jag rätt nöjd med mina gamla diesel. Jag kommer tryggt drygt 80 mil på en tank, oavsett om det är plus eller minus 25 C. Den har med råge passerat 41 000 mil och 3 dm snö är inget problem med fyrhjulsdriften. Ser att elbilsförsäljningen inte alls har samma utvecklingstakt längre, varken i Sverige eller i Europa/ USA. Dagens Industri idag räknar med att det inom kort kommer bli utslagning av batteritillverkare i Europa, nya fabriker poppar upp lite överallt, och också hos batteriindustrin självt börjar nu insikten om bristen på kritiska metaller bli tydlig. Om man redan nu börjar se problem med mineralförsörjning ska man komma ihåg att av totala antalet personbilar som rullar nu utgör elbilarna ca 3 %. Både Scania och Volvo har problem med sina program för eldrivna lastbilar och man efterlyser mer statligt stöd.......Statligt stöd är ju redan nu fullständigt avgörande för Hybrit- och H2 Green Steel-programmen , medan program för nödvändig vätgasproduktion ännu bara är förförsök. Bara H2GS beräknas kosta 50 milliarder SEK. Hur många tiotals milliarder som kommer från våra skattepengar för dom här projekten är nog bäst att inte veta.
*
Kina, å andra sidan, redan i särklass störst på co2-utsläpp i världen, är ju mer pragmatiska än vi västerlänningar och fortsätter att öka utbyggnadstakten för koldriven elproduktion. Därmed är dom för åtskilliga år framöver försäkrade om fortsatt tillgång på förhållandevis billig el med följd att deras elbilar och elbatterier har ett utmärkt kostnadsläge för att konkurrera framförallt i Europa. Men för all del, också Tyskland ökar nu snabbt sin kolbaserade elproduktion, särskilt brunkolsbaserad elproduktion, sämst av alla fossila produkter ur koldioxidsynpunkt. Dit har tyska regeringen drivits av de gröna. Här ligger Märta Stenevi efter men hon har definitivt gjort vad hon kunnat för att se till att oljebaserad el ökar också i Sverige genom att vara drivande i kärnkraftavvecklingen.
*
Allt detta och mycket mer sker utan att vi vet hur mycket våra CO2-utsläpp egentligen på temperaturhöjningen. Det statistiska sambandet finns där, men orsakssambandet är oklart. Det finns mkt som tyder på att temperaturhöjningen som pågår föregår CO2-höjningen både historiskt men också med tanke på att koldioxidlösbarheten i vatten sjunker med stigande temperatur. Och jordens hav rymmer betydligt mer koldioxid än lufthavet.
*
***
Jag säger som du: Jag kommer tryggt oerhört mycket längre än en elbil på en tankning, oavsett om det är plus eller minus 25 C. Tre decimeter snö är inget problem med fyrhjulsdriften. Jag kan använda uppvärmning eller avkylning i kupén utan restriktioner.
Jag tror att för brukaren överväger dom tekniska fördelarna stort. Dessutom visar senare undersökningar att en elbil inte alls blir billigare i längden - som myten länge talade om. Diesel blir billigare, och bensin ännu billigare.
Summa Summarum: Fördelarna med elbil tillfaller den allmänna bilden - nackdelarna drabbar brukaren.
Det är nästan alltid bäst, både för miljön och plånboken att nyttja gjord investering så länge som möjligt. Tillverkningen av min bil kostade en avsevärd miljöbelastning. Det bör utnyttjas fullt ut. En ny elbil representerar en betydligt större miljöbelastning vid sin tillverkning.
Idag har Folkbladet Östgöten publicerat en debattartikel, snarare en historik, om Marvikenprojektet. Tror den kan intresserad er båda. Redaktören har lovat mig att den ska vara olåst.
https://folkbladet.se/debatt/artikel/det-vilar-en-forbannelse-over-marvikeninget-blir-av/jpmmk4mj