BRA OCH DÅLIGT - STARKA ELLER SVAGA FOTOGRAFER
***
Få saker gör mig så förbannad som nonchalanta generaliseringar. Jag har massor av dåliga bilder enligt mitt eget tyckande. En del publicerar jag i alla fall här på bloggen - därför att dom fyller mitt syfte som jag ser det. Jag har däremot inga krav på att andra varken ska tycka att dom är bra eller fyller det syfte jag vill. Tvärtom är det nästan alltid positivt att andra talar om vad dom ser i en bild, också om det är något helt annat än jag önskar eller hoppats. Det utvecklar. Nu skriver jag inte det här för att jag fått kritik som jag inte tycker om, tvärtom känner jag att det finns en stor välvilja och en positiv attityd till nästan allt jag gör.
*
Det finns en helt annan bakgrund till dom här raderna. Jag gillar inte generaliseringar. Vi människor är olika. Vi har olika syften med det vi gör. Vi vet ju inte vad andra vill med sina bilder, vad dom står för. Det betyder inte att jag inte ska kunna tala om att jag inte tycker om en bild. Däremot tycker jag det är förmätet att tala om vad som är bra fotografi eller dålig fotografi - för dom allra flesta är fotografi ett sätt att dokumentera det som som hänt i deras liv och vad som är viktigt och betydelsefullt just för dom. Jag förväntar mig inte ett ögonblick att ni andra ska gilla mina familjebilder men dom är viktiga för mig. För mig är det alltså bra fotografi.
*
Generaliseringar är nästan alltid av ondo. Jag kan gå ännu längre - dom flesta omdömen blir ett slags kategorisering - bra eller dåligt, lyckat eller misslyckat, gatufotografi eller naturfotografi, fotograf eller amatör, knäppare eller fotografer, kända eller okända, proffs eller amatör. Alla generaliserade omdömen begränsar, blir etiketter. Och när vi uttalar oss i generaliseringar begränsar vi upplevelsen för och av andra. Vi har satt en etikett som vi inte så enkelt frigör oss ifrån, vi har begränsat den fria, opåverkade upplevelsen. För säkerhets skull upprepar jag - det här har inte alls innebörden att vi inte ska kunna kritisera eller ge omdömen, även negativa, men såna ska vara riktade, definierade och avgränsade . Som jag ser det går det här långt utanför fotografi, det gäller i stort sett allt. Alla etiketter begränsar, snävar in.
*
För den som är liten blir nästan allt av betydelse. En enda mening, ett enda ansiktsuttryck, ett enda vredesutbrott, ett enda leende kan sitta i ett helt liv och färga vår tolkning av allt vi gör senare livet. Och oavsett om vi är försiktiga eller utåtriktade har vi blivit det av en orsak. Och det är varken bra eller dåligt, men olika.
*
*
*
*
***
På förekommen anledning. Tydligen är det jag som har triggat igång dig.
Jag vill då påpeka att jag inte alls har talat om VAD som (jag anser) är bra eller dålig fotografi. Jag har uttalat mig generellt om att det faktiskt finns bra och dålig fotografi, och ställt upp ett antagbart storleksförhållande dem emellan.
Om man köper din text ovan, så hamnar man i en total relativism – allt är bra ur någon aspekt. Så tror jag inte att det är. Visst – det finns alltid stora gråzoner, men med det sagt så finns det faktiskt jättebra bilder, och jättedåliga bilder.
Fina och uttrycksfulla bilder här i alla fall!
En annan sak är att en del är snarare till fräna omdömen än andra. Som alltid måste man tänka själv och inte bara låta sig ryckas med av dem som slår fast vad som är sanning.
Den goda fotografin innehåller både relativa moment och absoluta moment. Att relativa moment ingår kan man emellertid inte ta som intäkt för någon generell relativisering som leder till att allt bara flyter omkring.
Relationsmomentet går ut på att det goda fotografiet står i relation till avsikten med fotograferingen. Fotografiet skall leverera inom vad som avsågs. För att göra det måste man tillämpa strikta regler och strikt teknik. Om man exempelvis vill ta en minnesbild av en person, så skall det helst vara likt. Om man då inte klarar att se och utnyttja det avgörande ögonblicket, så blir min och uttryck inte representativa - alltså en dålig minnesbild. Om avsikten med fotograferingen är att återge en naturstämning, så måste man få samman representativa element på ett bra sätt, så att motivet inom den begränsande ramen erinrar om den egentligen obegränsade naturen. Detta är inte så lätt - men till sin hjälp har man diverse kompositionsregler. Dom är alltså till för att underlätta - inte för att krångla till det. Klarar man inte av att åstadkomma representativitet i motivet, ja då har man en dålig naturbild.
Det allra mest lättbegripliga är nog ändå yrkesfotografen situation. Här ger kunden (förhoppningsvis) klara besked om på vilket sätt bilden skall vara bra i förhållandet till motivet. Klarar man inte av det med hjälp av sin samlade kunskap - ja då står man där, inte bra med en dålig bild - man får även snart stå där med en tom plånbok.
Som man förstår är min inställning den att det förvisso finns relativa förhållanden, men resten är kunskap, kunskap, och åter kunskap. Om den inte föreligger, ja då blir det strunt- och skräpbilder.
Det går en historia om Christer Strömholm och hans fotoskola: När någon elev hade åstadkommit riktigt dåliga bilder, tog Christer kopiorna och rev dom tvärs itu – mitt framför ögonen på eleven. Brutalt, men troligen effektivt.
Nog finns det dåliga bilder alltid – och då är det helt följdriktigt att dela upp saken i dåliga och bra bilder.
Detsamma tycker jag mig märka inom fotografi. De som inte når riktigt fram finner tröst i att få på papper hur man når dit och i och med det ser sig själva som minst lika begåvade, även om de aldrig har uträttat något som väckt berömelse. Men det bekommer dem inte. Dom kan ju ,om dom bara ville. Dom har ju läst vad som är bra och dåligt./ Bengt
Detta om detta - men mitt CV får du inte.
Jag är dessutom inte så säker på om jag får ut något av vad du säger heller. Vet du inte vad du tycker? Egendomligt.
Så man kan ju alltid diskutera bra och dåligt, men jag nöjer mig med detta. Livet är för kort, gå ut och njut av det i stället! Ge någon ett leende eller en kram.
/ Bengt
1 Få saker gör mig så förbannad som nonchalanta generaliseringar. Gäller
2 Vi människor är olika. Vi har olika syften med det vi gör. Vi vet ju inte vad andra människor vill med sina bilder. Gäller
Om det gör det tydligare lägger jag gärna till att jag också ser tydliga skillnader på det som kallas bra fotografi och som är taget av skickliga, erfarna fotografer och det som görs av icke fotografer för hemmaanvändning. Poängen jag försöker göra är att det som görs av oss amatörer och knäppare inte är dålig fotografi därför att det har andra syften och andra ambitioner än proffsbilder. Jag har sett många halvsuddiga bilder av barn och barnbarn eller föräldrar hemma hos äldre personer som är viktigare för dom än vilken prisbelönt eller utställningsrosad bild som helst. Därför är det just generaliseringen att kalla såna bilder för dålig fotografi som jag starkt ogillar.
För övrigt ogillar jag också den överlägsna attityden typ ".....en kraftig ökning av struntfotografi". Den är nedlåtande mot andra människor. Och fö finns såvitt jag vet ingen som helst koppling mellan musikalitet och absolut gehör - det är som att säga att bara för att någon har god syn är hen en duktig fotograf. För mig är diskussionen därmed avslutad - tack för alla intressanta bidrag!/ Björn T
/ Bengt
Det är en filosofisk fråga eftersom det inte är mätbart och är i högsta grad en subjektiv fråga.
Tycker man att en bild är bra så är den faktiskt bra, men sen är det kanske så att vissa bilder tilltalar fler människor och då kan det ju vara så att bilden har ett intressant innehåll eller den är balanserad = välkomponerad.
Melodifestivalen har samma problem där "fel" låt vinner varje år, i alla fall om man ska gå på majoriteten som troligen röstat på en annan. Tacka vet jag höjdhopp - då är 2,42 verkligen 2,42.
må gott! // Tommy
KRKro
Sedan är det förstås så att om man bloggar offentligt som här på FS, måste man vara beredd på att få kritik och kommentarer - det är ju som hela poängen med bloggar.
Varför tycker du att min kommentar inte skulle passa här?
Dina porträtt är utomordentligt trevliga. Din sons (?) ansiktsuttryck är obetalbara.
Dessutom är han otroligt söt. Jag förstår att dessa bilder ligger dig varmt om hjärtat.
Proffs eller amatör dessa bilder tycker jag är väldigt bra och det måste jag få tycka.
Fillippa