Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

BRA BILDER OCH DÅLIGA BILDER (2) - VAD VILL DU?

Finns det dåliga bilder? Det finns massor av bilder jag inte tycker om, men dåliga bilder? Bara sådär rakt upp och ner? Förresten, vad menar du med dålig? Är den ful? Och hur då ful i såna fall? Eller är den oskarp eller har fel färger? Eller kanske den är meningslös? Meningslös för dig då, för vad jag tycker vet du väl knappast något om? Eller kanske en dålig bild är en bild ingen tycker om? Om du nu frågat alla?

Ungefär samma frågor kan man ju ställa om bra bilder.

Kanske låter det som om jag påstår att alla bilder är lika "bra" eller lika "dåliga"? Det tycker jag inte. Särskilt inte när jag sätter citationstecken kring bra och dålig, jag menar när jag inte riktigt definierar vad jag menar med bra och dålig. Men jag är övertygad om att det det är bra att fundera lite över frågorna  jag ställde igår, i första bloggen i den här lilla serien BRA BILDER OCH DÅLIGA BILDER -.... Vem är jag? Vad står jag för? Och frågan i den här bloggen - vad vill du (jag) med bilderna? 

För mig är bildtolkning väldigt personlig, precis som definitioner av skönhet. Ändå är det inte så svårt att förstå att en "bra" bild för många, och ofta för mig med, är en bild många kan tycka om - men kanske av olika anledningar.  Min poäng är att en bild som jag inte spontant tycker om och som får lite uppmärksamhet också av andra ändå kan ha stort värde för fotografen och därmed inte är dålig.  Självklarheter kanske ni tycker. Det är det ju, även om jag inte tror att alla tycker så.

Försöker jag beskriva mitt eget fotograferande är det lätt för mig att se att jag lägger olika aspekter på bilderna beroende på vad jag vill med bilderna. Och vad jag vill är ju inte alltid uttalat, inte ens för mig själv, när jag tar bilden. Efteråt är det däremot lätt att förstå vad jag velat uttrycka. Jag ska inte börja skriva om alla "sorts" bilder jag tar (semesterbilder, familjebilder, bloggbilder,  förmenta "bra" bilder...) , däremot blir det tydligare och tydligare att när jag tittar på bilder, mina och andras, tänker jag i tre aspekter:  FORM - INNEHÅLL - KÄNSLA.

FORM handlar om hur bilden är uppbyggd, om skönhetsvärden (ur mitt perspektiv), men också om tekniken i bred mening

INNEHÅLL handlar om vad bilden/ fotografen säger/ vill säga - vad vi såg och gjorde på semestern, hur barnbarnen var i olika åldrar, hur vardagen i krigets Syrien är, etc etc

KÄNSLA är svårast att skriva om men det som kommit att betyda allt mer i mitt eget fotograferande. Det handlar om vilka känslor bilden väcker eller förstärker hos mig själv.  Och det är såklart 100 % personligt. 

En bild på barnbarnen jag visar på FS kan för mig förstärka känslan av ödmjukhet inför livets storhet (känsla) men för de flesta andra vara en barnbild i allmänhet (innehåll) och av varierande kvalitet beträffande form beroende på vem som ser bilden.

Slutar med en bild på gäss som för mig inte har ett skvatt med fåglar att göra utan känslan av rymd och hjärtats frihet

Förstora gärna, klicka i 2 steg!

DSC03928.jpg

Sov gott!

Inlagt 2014-05-15 22:21 | Läst 1825 ggr. | Permalink

"Igen intressanta tankar - funderar mycket själv på det här med "bra" bilder; vad som gör att bilden kan betraktas som bra, i vilka sammanhang etc. Och, när är en bild, som är bra för mig och mina närmaste i mitt sociala nätverk, så bra att den passerar gränsen för att bli allmängiltig (om du förstår vad jag menar). Mycket handlar om betraktarens ögon, som vanligt, vilket sen hänger ihop med vem betraktaren är, vad erfarenhet och träning denne har, vilka paradigm betraktaren har att förhålla sig till etc. Form - innehåll - känsla är en bra struktur."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Igen intressanta tankar - funderar mycket själv på det här med "bra" bilder; vad som gör att bilden kan betraktas som bra, i vilka sammanhang etc. Och, när är en bild, som är bra för mig och mina närmaste i mitt sociala nätverk, så bra att den passerar gränsen för att bli allmängiltig (om du förstår vad jag menar).
Mycket handlar om betraktarens ögon, som vanligt, vilket sen hänger ihop med vem betraktaren är, vad erfarenhet och träning denne har, vilka paradigm betraktaren har att förhålla sig till etc.
Form - innehåll - känsla är en bra struktur.
Svar från Khalad 2014-05-17 11:19
Tack för din kommentar Göran!! Hälsningar/ Björn T
Visst funderar man på det här med vilka bilder man skapar. För även om man försöker variera sig, undersöka olika fotografiska områden, utvecklas etc...så ser i af jag att mina bilder blir ganska mycket på ett särskilt sätt. Lite tråkigt kan man ju säga att man gör samma saker - fotografier, om och om igen.... :)
Jag brukar tänka lite som du, fast i form, innehåll och budskap... och jag vet att jag själv har en stark känsla för form. Mina bilder innehåller alltid mycket form. Till och med så att jag ser det som ett handikapp. Budskapet då....innehållet....känslan???
Intressanta tankar och jag skulle kunna skriva mer...men nu väntar jobbet!!!
(Kanske återkommer! :)
/ Lena
På senare tid har jag tänkt såhär; Att fota borde vara att berätta...fånga berättelser. Och dit vill jag komma mer. berättelser om människor, berättelser om staden till exempel. Försöka kunna fånga mer än bara ögonblick, mer än det vackra för stunden...om du förstår vad jag menar???
/ Lena
Svar från Khalad 2014-05-17 11:34
Hej Lena, tack för dina kommentarer!
Att vi gör "samma" saker igen och igen gäller för mig också, tror det är ganska vanligt. Och det är precis just det som fått mig att fundera på varför, varför fotograferar jag just det jag gör? Tror att det för min del handlar om att jag ofta har vissa känslostämningar som jag (mestadels) omedvetet uttrycker i bilderna - jag menar att är jag lite vemodig eller melankolisk så är det lätt att fastna för motiv och ljus som liksom "stämmer" med min känsla.
Bildberättelser är skoj, det fick vi som uppgift ibland på fotokurserna jag gjorde på Kulturama i Sthlm för ngt år sen.

/ Björn T