Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

ÄR DET DU SOM VET?

***

Kanske är det du som vet? Jag gör det inte.  Varken vilken väg som är den rätta eller om det är analogt och svartvitt som är bäst. Eller Leica då. Själv tror jag Leica är en lyckad marknadsploj, ungefär som Rolex eller RR. Pris/ prestanda ligger skyhögt över det mesta. Fastän få är bilderna som höjer sig över mängden. I varje fall idag, och av dom jag sett. Det var nu inte elakt menat, men jag har svårt att skilja Canonbilder från Nikonbilder, Leicabilder och Fujibilder. Inte ens Sonybilder känner jag igen. Men jag är i Korsheden, långt från kulturcentra och mediafokus. Verkligheten är mest vardag, gråväder och vattenpölar. Säkert är mitt fokus deformerat av den utbredda vanligheten som råder här. Det unika, det märkvärdiga och det extraordinära läser jag om i tidningarna, det är inte här det finns. Här finns bara vanliga människor, såna som handlar i Bärkehallen, gör sitt jobb och försöker få tillvaron att gå ihop. Under tiden samlas asplöven på marken på Saxevägen.

*

*

***

Inlagt 2020-10-14 22:26 | Läst 2643 ggr. | Permalink

"Bra text! Men jag har en invändning om det tillåts. Du skriver lite negativt om Leica. Jag själv har för lite erfarenhet/kunskap för att säga nåt om det egentligen. Men ... när jag ser Mikael Good visa bilder på sin blogg här med sin Leica, då förundras jag alltid över den speciella tredimensionella karaktär som hans bilder har. Hans bilder har "något" som jag inte ser annars. Så jag vet inte om jag helt köper detta med "marknadsploj"."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fin text med mycket tanke! Poetisk!
/MA
Svar från Khalad 2020-10-15 22:48
Tack för det Mats!
He he, kunde lika gärna vara här sett på din beskrivning av tillvaron.. Har mött ett flertal vanliga människor idag och pratat länge med några, folk känns pratsugna i dessa 'isolationstider'.. Pratade länge med Elizabeth med ursprung fån Tyskland, bor en våning snett under mig, hon hade varit vid Rosendals trädgårdar på Djurgården nyligen och sett Steglitser där som ju är så vackra! Vi delar ett naturintresse och kan ibland bli stående och prata med varann en halvtimme. Hon går numera med rullator och är nog nära 90 år.. apropå verkligheter och vanligheter.. Fin väg på bilden, där ingen bil tycks ha kört..
Hälsn!
Svar från Khalad 2020-10-15 22:53
Hej Jan, verkligheten finns ju runt oss alla såklart. Låter som en trevlig dam, kul att ha lite kontakt med grannarna. Det finns en villa bortom kröken men kanske är dom på semester, jag såg inte en människa och ingen bil där varken igår eller idag, alltså inga hjulspår under de senaste dagarna, många hälsningar/ Björn
Bra tankar och en fin bild.
Ja inte är det märket på hårdvaran som gör bilderna, men en bra kamera som blir är ett med tanken och handen gör allt lite enklare, därför tror jag inte att man skall byta utrustning ofta.
En bra råbild gör dock tolkningen av det som man ser och känner enklare.
Svar från Khalad 2020-10-15 22:57
Tack Stefan. Dom flesta kända kameramärken har idag kameror av hög kvalitet som tillfredsställer högt ställda krav. Men visst har det betydelse att man har en kamera man trivs med och som man kan :-)
En härligt mörk och mustig oktoberbild, precis som det ser ut på många ställen.
Och texten är ju passande..
Mvh/Gunte..
Svar från Khalad 2020-10-15 22:59
Hej Gunte, det hade börjat mörkna något när jag gick där i går kväll och asplöven reflekterade himmelsljuset fint, tack för fin kommentar!
Poetisk o tänkvärd text o fin bild, bra! Hälsn, LO
Svar från Khalad 2020-10-15 23:00
Tak för det LO! Kul att du gillar bloggen :-)
.Det är nog svårt att se om bilden är tagen med en Leica eller annan kamera med hög kvalitet. Kanske kan det också vara så att ägaren till en dyrbar Leica vill signalera, påvisa, jag tar mitt fotograferade på allvar??

En fördel med mätsökarkameror som man ofta hör är att man utanför sökarens ramar beroende på objektiv kan se händelsen, och vad som händer utanför bildutsnittet i sökaren.
Exempelvis om ett 90mm objektiv sitter på kameran ser man utsnittet i en ganska liten ram i sökaren, och dessutom vad som händer utanför ramen utan att ta ögat från sökaren, vilket man inte kan göra med en spegereflxkamera där du i sökaren enbart ser vad som kommer med på bilden, och ingenting utanför. Fördelen med att se vad som sker utanför ramen gör att du kan följa händelsen utanför bild i sökaren och därmed följa händelseförloppet och jobba snabbt. . De flesta vet väl det här, men jag vill ändå nämna det.

En vacker bild på vägen som kanske leder in till fler kommentarer om kameraval, analogt svartvitt färg fördelar och nackdelar.
/ Bengt H
Svar från Khalad 2020-10-15 13:19
Hej Bengt, det är hypen kring Leica jag reagerar lite mot, inte Leicakameror som sådana, ännu mindre Leicafotografer. Jag utvecklade tanken en smula i svaret på Ragnars kommentar.
Du har alldeles rätt om detta med mätsökare, men samtidigt visar väl såna inte ens hela bildutsnittet när man sätter på en vidvinkel på kameran? Man skulle kunna tycka att sportfotografer gärna skulle jobba med mätsökare men dom klarar ändå sina långa delen bra. Tack för intressant kommentar!
Nä det är nog omöjligt att se från vilken kamera en bild är tagen, tur att man har lagt in visning av kamera i LR, annars hade man inte kunnat hålla reda på sina egna. Det en viss kamera kanske kan bidra med är bättre eller sämre AF och brusegenskaper. En höstlig bild
Svar från Khalad 2020-10-15 23:04
Tack Peter! Skillnader finns mellan kameror fortfarande men det är lu bilderna som räknas. Tycker jag. Ha det!
pdahlen 2020-10-16 05:26
Visst är det så, men i vissa fall så behövs en viss nivå av kamera för att de ska bli en vettig bild
Bra text! Men jag har en invändning om det tillåts. Du skriver lite negativt om Leica. Jag själv har för lite erfarenhet/kunskap för att säga nåt om det egentligen. Men ... när jag ser Mikael Good visa bilder på sin blogg här med sin Leica, då förundras jag alltid över den speciella tredimensionella karaktär som hans bilder har. Hans bilder har "något" som jag inte ser annars. Så jag vet inte om jag helt köper detta med "marknadsploj".
Svar från Khalad 2020-10-15 13:10
Hej Ragnar, tanken är inte att vara särskilt kritisk mot Leica, men den finns en slags hype kring Leica som jag inte förstår. Det finns strålande bra Leica bilder och det finns l´vardagsbilder tagna med Leica, precis som från alla andra kameror. Ordet ploj var väl inte så genomtänkt men Leica har ett Trade Mark som nog inga andra kameror ännu åstadkommit. Och varumärke är ju för mig en marknadsgrej som gör det möjligt att ta ut högre priser än vad egenskaper och prestanda i sig räckt till. Såklart skiljer sig också olika kameror från varandra, somliga är bättre på vissa saker, andra på annat. Har heller inget emot att var och en älskar och föredrar dom egna kamerorna och märkena.
Håller med om att Michael Good har många fina bilder på människor. Jag har inte kollat så noga så jag vet om just dom är tagna med Leica, han fotar rätt mkt också med Sony. Själv tycker jag mig se att han har sin egen stil i efterbehandlingsarbetet där han ofta har stort skärpedjup och undviker tung svärta. Tack Ragnar!/ Björn
Fina tankar Björn. Många fotografer söker hela tiden efter det extraordinära. Man ser dem överallt me kameran om halsen, men man ser väldigt sällan att de fotograferar. De väntar hela tiden att något utöver det vanliga ska dyka upp framför dem. De missar allt annat –det vanliga. Som ständigt byter skepnad.Det vanliga förändras hela tiden och det hjälper kameran oss att upptäcka. För utan jämförande bilder glömmer vi lätt. Det fina i kråksången är att det är vi själva som väljer. Det är aldrig för sent att stanna upp och fundera på vad man håller på med. Vanligheten behöver en puff och ett ökat status.
Svar från Khalad 2020-10-15 23:05
Tack för det Torbjörn. Instämmer helt!