Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

SE UPP FÖR PRO-SHOPPER!

***

Att nätet ger nya möjligheter för bedragare vet vi och dom flesta. Ändå känns det obehagligt när försöken blir "här hemma". I fick idag en brevförsändelse från Pro-shopper med "... välkomstpaketet i prenumerationen på....". I har aldrig beställt någon prenumeration . Jag ringde direkt angivet nummer och avbeställde (Jag begärde kopia på beställningen och dom  svarade att beställningen var gjord per telefon, en ren lögn). Därefter mailade jag också med samma avbeställning. Så tog jag kopia på fakturan med min avbeställning påskriven (trots att det var ett gratis välkomstpaket skulle man ha 69 kronor för frakten) innan jag skickade tillbaka fakturan tillsammans med krämen som inte var beställd), utan att ha betalat fakturan, men där jag skrivit på att jag bestred fakturan. Alltså har vi tackat nej på tre sätt - telefon, mail och återskickad faktura. Eftersom försändelsen skulle skickas tillbaka till Estland(Tallinn) kostade det mig över en hundralapp i porto, men jag vill dels vara tvärsäker på att Pro-shopper aldrig får en krona, dels på att vi aldrig kan få några inkassokrav. Jag är medveten om att vi enligt svenska regler inte hade behövt skicka tillbaka gratisutskicket men gjorde det ändå

*

NAPPA ALDRIG PÅ ETT ERBJUDANDE FRÅN PRO-SHOPPER!

*

*

Och vad har nätet med det här att göra kanske någon undrar. Där har dom förstås hittat adressen och uppgifterna, ingen av oss har nånsin handlat på Pro-shopper. Gör inte det du heller!

***

Inlagt 2016-12-15 22:48 | Läst 10037 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Suck! Att de bara orkar! Parasiter.
Svar från Khalad 2016-12-16 00:08
Tror att dom får in ganska mycket pengar. Satt i system i hela Norden, kanske hela Europa, finns det tllräckligt många som inte kommer ihåg, inte vågar bestrida. Inte minst äldre personer (som vi alltså men med mindre datorvana). Gissar att det årligen är två-siffriga miljonbelopp dom får in den här vägen.
Det jag inte förstår är hur det kan vara juridiskt möjligt år efter år att kronofogde och inkassobolag accepterar påståenden om muntlig beställning utan att dom ställer krav på tydlig röstinspelning om man hävdar muntlig beställning./ Björn T
Vibybo 2016-12-16 07:38
Ja Björn, jag är också undrande över ett land där kronofogden hjälper bedragare och inkassobolag inte bara hjälper utan kan vara lierade med dem. Min fru blev utsatt av en Malmögrupp, unga pojkar som gjorde enorma inkomster, vad jag vet sköt de delvis ihjäl varandra.
Verkligen trist detta...men det är väl baksidan på dom möjligheter som har öppnats att med enkelhet
köpa och sälja över nätet.
Hoppas du slipper fler parasiter...
Mv/G
Svar från Khalad 2016-12-16 14:56
Det är det Gunte, tack för din kommentar!/( Björn T
Det var det värsta! Sådant där borde vara kriminellt.
Svar från Khalad 2016-12-16 14:57
I princip är det nog det men uppenbarligen svårt att bevisa och varje enskilt brott är väl så litet att polisen inte har/ inte sätter in resurser, tack Ernst!/ Björn T
Håller med om att det är märkligt att samhället ställer upp på bedragarnas sida. Och det är inget nytt. Jag kommer ihåg att en jurist varnade oss då vi gick introduktionskursen på Teknis 1956. Då gällde saken oönskade bokabonnemang. Den som inte sa nej skriftligt och ettrigt åkte dit. Så kan det väl inte vara sade vi. Jo, så är det sa han.

Och så blev mitt plastkort utsatt för hackningsförsök. Dessbättre reagerade Eurocard omedelbart, kontaktade mig och spärrade kortet. Har fått ett nytt.
syntax 2016-12-16 14:08
Nja... Själv kastar jag sådant rakt i papperskorgen. Om firman framhärdar, så säger jag att; "jag har inget beställt och jag har inget emottagit". Dom kommer ingen vart i det läget.
Svar från Khalad 2016-12-16 14:59
Jo, det är trist verkligen, tack för kommentar!/ Björn T
Svar från Khalad 2016-12-16 15:06
Peter Att skicka tillbaka tuben var definitivt en överloppsgärning, nu gjorde jag det den här gången ändå. Att inte skriftligt bestrida beställningen innebär en risk. Dom flesta företagen kanske hotar med inkasso men går de facto inte vidare men gör dom det i tex ett sånt här fall och jag inte skriftligt bestridit ordern är jag inte alls säker på att det är så enkelt att komma undan. Entydigt råd från polis och konsumentombud är att skriftligt bestrida. Tack för din kommentar!/ Björn T
syntax 2016-12-16 15:46
Saken är ju den att jag bemöter ruffelmetoder med samma mynt. Om saken går vidare hävdar jag alltså att jag inte har ingått någon förbindelse med företaget ifråga (vilket är sant). Jag hävdar vidare att jag inte har emottagit någonting (vilket delvis är sant eftersom det ligger i papperskorgen). Juridiskt hamnar då hela bevisbördan hos motparten. Det vet dessa företag, och jag hör aldrig något mera i sådana lägen.
Inte blir man på gott humör av sådant! Mycket tråkigt att det förekommer.
2018-12-28 22:44   Anette Abrahamsson
Hej! Fått ett paket från dessa bovar med 4 apparater som ska skrämma djur med ljud. Ej beställt men det är en faktura på 1196 kr. Här meilat men får bara tillbaka att det inte går fram.
2019-05-17 19:31   Gunilla Calvert
Tack för ditt inlägg
Har råkat ut för Pro shopper exakt på samma sätt. Har heller aldrig köpt ngt från dom
Har sänt tillbaka på samma sätt som du gjorde/Gunilla
2019-06-01 16:27   Eva Romberg
Tack för tipset! Skickar tillbaka fakturan och bestrider!
Di 2020-12-20 11:33
Hej allihopa
De har först tagit kreditupplysning på mig och jag har anmält det till polis. Sedan kom en faktura. Jag kontaktade dem att jag inte har fått nåt och ska inte betala. Bestridit och anmält till polis. Sedan kom ett paket med ansiktskrämet samt brev från inkasso. Anmält även den till polis och bestridit. Ringde dem och de sa att de ska aldrig skicka nåt mer. Skickade tillbaks paketet. Nu kom samma paket igen med info att ingen har tagit emot det. Jag har inte mottagit det på post. Orkar inte med dem längre!
2019-10-18 09:31   Annica Blixt
Tack för ditt inlägg som hjälper mig!
Nu opererar de under namnet HealthShop med säte i Nederländerna. Men mejladressen är Pro-shopper.
De har skickat smärtstillande kräm till min 81-åriga sambo som ALDRIG pratar med säljare på telefon och aldrig köper något annat än på apoteket. Försändelsen kommer vi bestrida såklart!
Vet ni vad dem har för mail så att jag kan maila dem också. Då fattar dem kanske bättre.