Dag för dag
Reflektion dagen efter
Igår, 8 mars under 24 timmar, uppmärksammades den internationella kvinnodagen. En endaste dag för att påminna om kvinnors utsatthet, rättigheter och det globala könsbaserade förtrycket.
Jag ser på den enastående fotografen Steve McCurrys bild från Afghanistan och tänker att 8 mars nog bara är en mycket liten paus innan mansåret fortsätter som om inget hänt.
Jag ser också på två av mina egna bilder av min fru och Noor, vårt barnbarn, och tänker att det nog bara är slumpen, en anständig svensk migrationspolitik och ett biologisk privilegium som gör att Noor får växa upp här och inte i dagens Teheran varifrån hennes pappa kom som flykting undan mullornas diktatur.
I mina områden
”Mariapol” är ett begrepp i mina områden på västra Södermalm i Stockholm.
I det gamla sjukhuset och byggnaden intill har det bedrivits beroendevård sedan 60-talet.
Jag jobbade där på nätterna på akutmottagningen under ett drygt år i mitten av 70-talet. Ett jobb som handlade om att akut ta hand om människor med ”fylledille” (delirium), ”Tjakk - och - horsepundare” (amfetaminister och heroinister), unga människor med hashpsykoser och allt däremellan.
Tuffa situationer ibland men också stunder då jag gick från jobbet med känslan av att faktiskt ha hjälpt en och annan från total undergång.
Nu läser jag att hela beroendeverksamheten vid gamla Mariapol ska läggas ner.
Vad det kommer att betyda, förutom att högkompetent personal varslas och riskerar att förlora jobbet, vet jag inte.
Möjligen att området blir lite ”finare”, mindre fylla på parkbänkarna och dealande i portarna i närområdet.
För så är det. Södermalm, och särskilt västra delen som kallas för ”Knivsöder”, är sedan länge gentrifierat och bostadsrättspriserna är i nivå med Östermalms.
Utrymmet för samhällets olycksbarn krymper.
Omsorgen om de trasiga, inte så lyckade och skitjobbiga, får ske nån annanstans.
Och var det nu ska vara någonstans verkar allt färre bry sig om.
Bilden av den gamle dragspelaren tog jag i krokarna runt Mariapol på 70-talet. Nikon F, 35 mm, Tri-x framkallad i Rodinal och sedan lite handkolorering på kopian.