Hur bra är "jpeg direkt ur kameran"?
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fotografisk teknik, och jag ser ofta "bilden" redan innan jag tar den. Då måste jag veta hur jag ska exponera, välja utsnitt och kanske framförallt måste jag kunna lita på att "negativet", alltså bildfilen, funkar. Resten handlar om att plocka fram den via dator, redigering, photoshop, lightroom, silver efx och allt vad det heter. Därför måste utgångspunkten vara en så redigerar bildfil som möjligt. I alla fall för mig.
Att övergå från analogi fotografi, mörkrum etc till digital fotografi var därför en stor besvikelse till en början; vart tog negativets nyanser vägen?, och vilken kass detaljåtergiving! Så upplevde jag det till en början. Tills jag skaffade vettiga kameror som funkade som "riktiga" kameror men framförallt tills mina begåvade fotokompisar talade om skillnaden mellan "jpeg direkt ur kameran" och att plåta i raw.
Av någon anledning anser vissa dock att jpeg är ett rakare och mer dokumentärt sätt att förhålla sig till fotografisk bild. Det har nästan kommit att bli som ett adelsmärke; - Kolla här, det är jpeg direkt ur kameran....
Min kloke och synnerligen begåvade fotografkompis Alf Johansson har svar på nästan alla fotografi-tekniska frågor. Förutom hans begåvning när det kommer till att ta intressanta och starka BILDER, så är han alltid en källa till kunskap om såväl analog som digital bildteknik. Han kan pedagogiskt och enkelt förklara vad som är skillnaden mellan jpeg och raw, och vilka möjligheter och begränsningar det handlar om. Utan att gå in på de tekniska skillnaderna är det för mig som skillnaden mellan att lyssna till musik uppspelad från ett kasettband och jämfört med en levande konsert där jpeg-bilden tveklöst är kassetten.
Lite triggad av detta tog jag därför tre bilder i morse med avsikten att visa skillnaden. Det är alltså samma bild i jpeg och raw. Jpeg-bilderna är "direkt ur kameran", öppnade i photoshop, auto allting och därefter omvandlade till svartvitt. Färg ger jag mig inte på eftersom jag är en till 99% svartvitt-fotograf. Samma bilder, fast framkallade i raw, inte särskilt noggrant, men med lite fix i högdagrarna och exponeringen och därefter sparade i jpeg-format finns med som jämförelse. Skillnaderna är markanta. Särskilt när det kommer till nyanser, exponeringsomfång och detaljer i mörka och ljusa partier.
Varsågoda, här är resultatet. Som för mig är solklart; raw gäller. "jpeg direkt ur kameran" är inte seriöst helt enkelt. Om man mot förmodan inte vill ha en tekniskt dålig svartvit bild vill säga. Och det kan det naturligtvis finnas skäl till, även om det normalt inte intresserar mig....
jpeg utan bearbetning
Samma bildfil, framkallad i raw men sparad som jpeg
jpeg utan bearbetning
Samma bildfil, framkallad i raw men sparad som jpeg
jpeg utan bearbetning
Samma bildfil, framkallad i raw men sparad som jpeg
Med vänlig hälsning,/per-erik
Och med tanke på att mjukvara som Lightroom eller CaptureOne hanterar råfiler precis lika enkelt som jpeggar, begriper jag inte varför man alls använder jpeg från kameran (om man nu inte vill skicka ut den direkt på Internet via WiFi i kameran...).
Men nu har jag Fuji, och Fuji är känt att göra enastående jpeg-filer.
Och enligt egna tester så stämmer det. Men självklart måste man redigera jpeg-filerna för att det ska bli optimalt. Och när jag gjort det och jämfört med redigerade raw-filer, så blir det i stort sett oavgjort. Ofta med fördel jpeg.
Men jag kan personligen inte förstå hur man kan vilja välja bort fler möjligheter att få till den bild man vill ha, som man ju gör med jpeg...där ju information redan är borttagen.
Men att försöka diskutera detta med jpg-fundamentalister är ungefär lika fruktbart som att försöka spela pingis med en golfklubba. ;) Vill man inte förstå att det kommer påverka möjligheterna om man redan i kameran kastar bort den absoluta majoriteten av bildinformationen så vill man inte. :)
"Att ställa in sig i ledet" gör man väl om man låter någon annan bestämma över hur ens filer skall se ut och/eller vilken information som skall kastas eller inte? Eller annorlunda uttryckt: Att låta kameratillverkaren bestämma mer över slutresultatet av mina bilder är väl om något att ställa in mig i ledet.
Att sämre är bättre får man givetvis tycka, men man bör nog acceptera att andra ser just sämre som sämre.
Om jag var dålig på att hantera den.
Om jag inte behärskade Photoshop eller likvärdiga program.
Om jag hellre köpte en ny kamera i s f att åtgärda dator- och programproblemet så skulle jag övertyga mig själv att kameran är bättre på att använda informationen i "RAW-bilden" än jag själv. Men jag skulle nog akta mig för att övertyga andra om kvalitén i min slutsats...
Om inte om funnits hade jag vunnit alla segeltävlingar.
Trevlig helg!
Inte snack bra köra RAW rakt över. Hoppas mina kompisar, Björkbom och Vervaart läser och begrundar
MVH
Bengt-Åke
Raw är överlägset i sig ingen tvekan om det, men varför inte undersöka det som går att göra med en jpeg bild.
Trevlig helg/per-erik
Mvh. Erik/DK
Jämförelsen med negativ grundar sig i att raw-filen innehåller all information som sensorn registrerade på samma sätt som negativet innehåller all information som registrerades på filmen.
Visst kan du kalla det oframkallat negativ om du vill, men det du ser i en raw-konverterare är ju alltid den avmosaikiferade (vet inte om det finns något svenskt ord demosaicing) bilden alltså filen där man räknat om den till "riktiga" färger. Men om du själv använder en raw-konverterare (vilken som helst) så måste du väl sett detta redan? Bilden du ser är ju jämföra med ett fotografiskt dia med mycket bättre do (om du vill), den icke avmosaikifierade bilden är ju mer att jämställa med ett negativ eftersom den kräver att räknas om innan den blir användbar, det är ju just dessa omräkningsalgoritmer som skiljer olika kameror från varandra och som gör att raw-filerna är olika från olika kameror.
Det är ju trots allt bara en teknikfråga även sm jag medvetet kanske spetsade till i fomuleringarna.
En sak kanske inte rktigt förstods av alla; samtliga jpeg-bilder är öppnade i photoshop och därefter via PS menyer både autoexponerade, autokonttasterade plus autofärgade. Till sist koverterade via PS till svartvitt. Någon manuell justering har alltså inte skett. Jag vet att det går att göta lite mer med jpeg manuellt men långt ifrån vad jag kan göra i raw.
Summa summarum: var och en blir lycklig på sin fason. Det enda verkligt viktiga är bildera man tar. Fortsätt plåta!
Med vänlig hälsning,/per-erik åström
/Håkan
Med vänlig hälsning,/per-erik