Gatufoto London år 1860...
Den här bilden, ett gatuporträtt taget i ett disigt London år 1860 dök upp på skärmen idag
Ett bra fotografi, tekniskt oklanderligt och ovanligt närgånget för sin tid. Det andas äkthet.
Som vi lärt oss att fotografier såg ut på ett ungefär vid den tiden.
Problemet är bara att det är en bild skapad genom detaljerade instruktioner till en bilddatabas med miljoner bildfiler.
Alltså är det ett fotografiskt porträtt av en person som inte funnits, endast skapad av artificiell intelligens, samtidigt som det är en porträtterad person som skulle sett ut så här OM han funnits.
Tanken svindlar när jag tänker vad AI-tekniken kommer att göra med vårt visuella medvetande i en framtid. För att inte tala om vad det kommer att ställ till med i händerna på despoter och galningar med makt.
Kanske inte just nu, men runt hörnet….
./.
I början av det årtiondet hade man tillgång till en akromatisk lins med ljusstyrka f:11. Efter mitten av årtiondet hade man i bästa fall en Aplanat med ljusstyrka f:8. Filmens känslighet låg runt 8 ISO.
Precis som med allt annat så har man ett visst skydd mot förfalskningar genom att vara påläst.
/Gunnar S
Bilder bör helst bedömas i det sammanhang de är i och det är betraktaren som utifrån sina referenser ger bilden betydelsen. Och i det sammanhanget är bildkunskap, både tekniskt kunnande och insikter om bilders kontext och rådande konsensus jätteviktigt.
/Gunnar S
/B
Men just denna bild: om man ser den som ett konstnärligt uttryck och inte som ett tidsdokument, så blir det något annat. Det är ju en helt fantastiskt bra BILD: komposition, ljus, stämning, ansiktsuttryck... Man får se den så, en Daumier eller något åt det hållet. Själv har jag ju reagerat ytterst negativt på detta med AI-färgläggning av svartvita bilder, och gör så än. Men här kan uppenbarligen resultatet bli riktigt bra!
Men, som sagt: En bild som sanningsvittne, glöm det!
Själv är jag historiker och geograf i botten. Och jag vet vilka fallgropar ämnet historia har. Den mest uppenbara, och kanske mest förbisedda, är att vi inte kan dra de döda upp ur gravarna för att fråga hur det egentligen var. Fejkade bilder lär ju inte göra oss klokare.
För tydlighets skull: https://sv.wikipedia.org/wiki/Dialog_(telefon)
Det var då jag bestämde mig att fotografera analogt igen. Mvh Wolfgang
"Och i Boken med det blå huset, och i några andra böcker så ger han personerna fingerade namn för att fritt kunna renodla litterärt och även förstärka deras öden!"
/B
Nu haltar ju jämförelsen, eftersom tydligen inte denna bild har någon "upphovsperson" som kunnat "vara subjektiv och fabulera". Den är troligen en "lyckträff" för den här mjukvaran; kommer det fler, så genomskådar man nog tomheten bakom... Jag måste erkänna att när jag såg bilden just i Per-Eriks blogg, så trodde jag ett ögonblick att det var en av hans egna bilder; där finns likheter på många sätt. Men bara ett ögonblick; P-E:s förmåga till empati och kontakt finns inte här. Så, förlåt, Per-Erik!
Göran