Att se och inte bara notera ytan
Hur kommer det sig att du tar dom bilder du tar?
Vilka lager i en samlad - medveten eller omedveten - erfarenhet är det som avgör varför du i en hundradels sekund väljer själva exponeringsögonblicket?
Vad är det då du egentligen ser?
Är det den fysiska verklighet du befinner dig i, eller är din bild också en återspegling av de lager som ligger begravda i dig själv och som du inte kan uttrycka på annat sätt än i den fotografiska bilden?
Jag sliter just nu med bildurvalet till en utställning med vernissage på Galleri Fotografi den 28 september och när jag bläddrar på skärmen och i gamla negativpärmar så är frågorna ständigt närvarande. Som en sorts omedveten underström.
Låter det flummigt?
Må så vara.
Det är för mig likväl en process långt bortom skärpa, analogt eller digitalt, kameramärke, gluggar och tid och bländare.
Att se inåt.
Bilden av syskonen i flyktinglägret i Bosnien.
Vad var det jag såg i deras frågande ögon?
Var det mig själv och min lillebror 1954 när pappa aldrig kom hem från sjukhuset efter den där hjärntumörsoperationen som inte lyckades? Var det morsans obegriplighet när hon gråtande försökte förklara att han blivit ängel?
Så vad styr bildurvalet?
Jag vet kanske inte, men i den stund som bilden BERÄTTAR något mer än bara den tvådimensionella yta den visas på är som skillnaden mellan att läsa bruksanvisningen till diskmaskinen och att djupdyka i Bruno K Öijers senaste diktsamling.
/Mikael
Barnen tittar som barn gör när dom har blivit svikna många gånger
/Gunnar S
det är just mötet mellan dig, som människa
att våga släppa in den andra
som fångas på bilden
därför är fotografiska bilder
överensstämmande
med fotografens empatiska mogenhet
den kvalite'n går aldrig att lära
därför, vågar jag påstå, att kamera, lins mm på ett sätt är ointressant
försäljnings taktik
men det beror naturligtvis på fotografens anspråk
/inger