Äntligen utskriftsteknik som fungerar!
Under min "digitala tidsålder" har jag ständigtkämpat med ett tekniskt problem. Utskrifter.
Det handlar, som den kunnige redan vet, om att kalibrera skärm och skrivare/papper så att de bilder man kämpat och redigerat på skärmen ska se likadana ut när det väl skrivs ut på papper.
Gud ska veta att jag slitit med detta och att det kostat på. Dyr skärm, dyr skrivare, dyrt bläck och kalibrering i parti och minut. Ändå har jag aldrig varit riktigt nöjd. Tills nu.
Lösningen heter Eizo Quick Color Match. En enkel programvara från Eizo som tydligen tagits fram i ett samarbete mellan Eizo, Adobe, Epson och Canon och som s a s bryggar problemet. Det är en programsnutt som faktiskt gör att bilden på skärmen ser EXAKT likadan ut på papper. Installerade det hela igår på 20 minuter och häpnade över resultatet när första utskriften kröp fram ur skrivaren. Äntligen!, tänkte jag, börjar jag få jag valuta för investeringarna.
Förutsättningarna är dock att hårdvaran är kompatibel från skärm till skrivare. Det funkar tydligen inte med alla Eizoskärmar (men jag råkar ha en av de skärmar som är kompatibla), en Epson eller Canon-skrivare av en speciell typ (som jag också råkade ha - Epson P600), ett utskriftsprogram typ Epson print layout, samt Photoshop naturligtvis. Principen är enkel. Gör klart bilden som man vill ha den på skärmen, spara bildfilen i sRGB och gör sedan en drag and drop till Eizo Quick Color Match. Ställ in papperstyp, storlek och placering i Epson Print Layout, tryck på print och Simsalabim!, ut kommer en bild på papper som är perfekt i överensstämmelse med skärmbilden.
Detta är ingen teknisk reklam för det ena eller andra, bara ett konstaterande att jag nu funnit "my way" till att få perfekta utskrifter, med alla nyanser, svartpunkter och färger bevarade.
mvh/per-erik
Jag tror också att Eizo kommer att demonstrera tekniken på Fotomässan i helgen.
mvh(per-erik
Hörs/per-erik
Man var helt enkelt tvingad att försöka stämma skärm, skrivarprofil mm. på gehör.
Det gick åt mycket papper och bläck innan man hamnade så det åtminstone blev hyfsat.
Så med det i bakhuvudet tycker jag att vi har kommit ganska långt idag.
Med en kalibrerad skärm och bra pappersprofiler blir det för det mesta precis som jag vill ha det.
Men inte alltid. För min del beror det sällan på att tekniken inte fungerar utan det är mest min egen vision av bilden på ett speciellt papper som inte räcker till.
En bild utksriven på ett högblankt papper bestruket papper blir väldigt annorlunda än om den skrivs ut på ett matt obestruket papper av bomullsfibrer. Ibland borde jag nog valt ett annat papper.
Ta din andra bild. Den skulle jag vilja skriva ut på ett helmatt papper med låg bestrykning. Fast då måste jag byta från photo black till matt black vilket kostar en hel del bläck. Något man inte gör så ofta. Det går åt ungefär 5 ml av bläck som är dyrare än guld.
Med ett halvt liv inom pappersindustrin vet jag också varför det blir annorlunda. Samma villkor gäller i en tryckpress.
Det handlar om ytegenskaper och kapillärkrafter. Hur papperet bryter ljuset, om det är en matt yta eller en blank och var pigmenten hamnar.
Så kanske kan den här programvaran underlätta för oss fast frågan är hur mycket?
Om man bara kan använda sRGB tycker jag det är en nackdel. En bra skrivare klarar idag aRGB och i vissa nyanser lite till.
Förr i värdlen och förmodligen även idag trycks alla PMS swatchar både på blankt högbestruktet papper på matt offsetpapper. En PMS nyans ser väldigt annorlunda ut beroende på pappersytan.
Detsamma gäller en bild tryckt på konsttryckspapper eller tryckt på ett matt obestruket papper.
Att välja rätt där betyder mycket för hur bra utskriften blir.
Det är där min egen visionsförmåga ofta inte räcker ill. Det blir ofta inte riktigt som jag tänkt mig. Ibland betydligt bättre och ibland sämre. Ett högbestruket papper kommer ge oss något som ligger nära vad vi ser på skärmen. Ett matt lågbestruket papper kommer ge oss en helt annan bild. Med lägre konstraster och mycket lägre Dmax. Fast det skulle som sagt förmodligen passa bra för din andra bild.
På grund av allt dettta är jag lite tveksam till att detta är den optimala lösnngen för oss som sysslar med utskrifter.
mvh/per-erik
PS. Ska snacka med Eizo-gänget på Fotomässan i helgen och kolla detta med RGB... DS