Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.
Väderrapport 2024-04-03
Här i Norrköping en del snö kvar efter nattens oväder. Nollgradigt, solen glimtar fram lite grann. Så pass med is på trottoarerna att det blir icebugs på fötterna senare idag.
Utsikten från balkongen:
Utsikten ner på gatan:
Klart lindrigare än på Gotland där jag tänkt vara idag. Inställda färjor, 4500 hushåll utan ström, upprepade snösmockor. Brrrrrrr!
Inlagt 2024-04-03 11:54 |
Läst 687 ggr. |
Permalink
Tycker själv att SMHI har ett lite 'knepigt' system för vädervarningar med snö (kanske nederbörd över huvud taget?) Vad jag vet så är orange varning den 'högsta' varningen, som väl börjar med 'gul' varning! Tycker inte det räcker.. Det borde sedan bli 'röd' varning, som en sista och 'värsta' varning för 'nederbörd/snö', där man absolut inte bör bege sig ut i trafiken med egen bil! Man ställer ju till det för så många andra om man halkar snett i trafiken, inte minst för Räddningstjänsten, och övriga trafikanter!
Gul, Orange, och sist Röd varning, då man nästan borde bli bötfälld om man ändå beger sig ut i trafiken.. 🟡🟠🔴
Hälsn!
Jag HADE kollat vädret i norska YR som visade kommande kuling och snödrev. OCH finska vågprognosen som sa svår sjögång. OCH visste att det var tämligen slitna sommardäck på bilen. (Har beställt nya på Gotland.) OCH hade ombokningsbar biljett på färjan till Gotland.
Men inte bokade jag om. Det var ju så lugnt i måndags. Jag "tänkte" att med en sjösjuketablett så ska det väl gå.
Då sa ett par bekanta att det blir busväder! Först då började jag tänka på riktigt. Kollade med dottern som ska hälsa på min fru medan jag är borta. Vi enades om att jag åker nästa vecka. Det var ju helt rätt. Och eftersom jag bokade om i tämligen god tid fick jag nya biljetter på tider som passade mig.
Din idé är ju bra. Men att SMHI inte varnar hårdare beror nog delvis på att prognoserna ibland slår fel. Om SMHI varnat och vädret ändå blir körbart så tappar varningarna fort styreffekt.
Tänk om SMHI kunde varna emotionellt och samtidigt ha med att prognosen kan slå fel!
Hälsn!
Och att blåljus inte alltid finns ett par meter bort. Och en hel del annat.
/Gunnar S
/Gunnar S
Jag läser just nu en SMHI-rapport om dammsäkerhet. Då kraftverksdammarna byggdes tog man till näraliggande data och lade på 10-20 % säkerhetsmarginal. Efter ett dammbrott tillsattes en utredning som i stället utgick från max kända nederbörd över ett stort område, det var i Småland 1947, och då tänkte både SMHI och vattenkraftindustrin om och förstärker nu de dammar som bara inte får brista.