Stadsarkitekten Carl Theodor Malm ritade denna byggnad
För första och kanske enda gången var det tomt på bilar framför det här huset! På kameran satt ett objektiv som mer är känt för virvelbokeh än arkitekturfoto men det var bara att plåta, ögonblicket försvinner ju som en blixt.
Alla bilderna med Pentax K-1 och Helios-44K-4 58mm @f5,6.
Brukspatronen var byggherre, stadsarkitekten ritade huset
Carl Theodor Malm föddes 1815. Hemmet var ganska fattigt och Malm fick tidigt hjälpa till med försörjningen. Han visade tidigt prov på sin konstnärliga begåvning, och det bestämdes tidigt att han skulle bli husbyggare. Från tolv års ålder arbetade han i åtta år på byggen för att lära sig till murare. 1835 fick han gesällbrev av murarämbetet och 1837 blev han antagen som elev på arkitekturskolan på Målare- och Bildhuggare Akademien i Stockholm. (Den skolan finns kvar och jag har gått den.)
1842 fick han efter en del strul tillträda tjänsten som stadsarkitekt i Norrköping. Då var det helt självklart att stadsarkitekten både ritade husen och var ämbetsman. Malm var djupt religiös och klarade de dubbla rollerna. Han ritade mängder av offentliga byggnader, det ingick i tjänsten, nya fabriker och bostadshus som detta för privata uppdragsgivare.
Han var noga då det gällde själva bygget. Bjälkar skulle var raka, teglet väl bränt, hög kvalité dock utan prål. Många hus står kvar än i dag.
Jag har satt motljusskydd på Heliosen och tycker att bilderna vinner på det. Bländarbladen är tyvärr blanka vilket funkar sämre med en digitalkameras blanka sensor än svartoxiderade. Så jag exponerar -1 i st f vanliga -0,7. Skärper också lite annorlunda, lite mer men lite mjukare än då klinisk renhet är målet.