Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Ska städerna byggas om för elsparkcyklarna?

Företaget Voi som hyr ut elsparkcyklar vill nu att någon annan bygger om städerna för att passa deras affär. Så här beskrev Aftonbladet Vois förslag:
_______________________________________________________________________________________
Voi har tagit fram en ritning på hur deras vision om en mer anpassningsbar stad kan se ut i Hornstull, Stockholm.

Voi har tagit fram en ritning på hur deras vision om en mer anpassningsbar stad kan se ut i Hornstull, Stockholm.

Foto: Voi/CF Møller

Hur mycket skulle ett sådant projekt som ni ritat i Hornstull faktiskt kosta att genomföra?

– Vi har inte räknat på hur mycket ombyggnaden skulle kosta, men konstaterar att bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det.

______________________________________________________________________________

Som jag ser det är Voi ute och cyklar.

Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Jag gick på gångbanan. Två tjejer på en elspark kom ikapp bakifrån utan att jag märkte det. De kunde inte bromsa. De väjde och hamnade i en hög  på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, jag stod i vägen. Att bli påkörd av tyngre personer i 20 kilometer i timmen kan sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt.

Själva tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.

Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % av resorna ersatte en bilresa.

Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsobefrämjande vardagsmotion och ökar konsumtionen av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Även om vi skulle bygga om städerna skulle det inte hjälpa. Elsparkåkarna skiter fullständigt i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att regler finns. Vois hemsida vänder sig till kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."

Det som behövs är tydliga regler och att de tillämpas. Åkdonen är motorfordon. Motorfordon ska inte få åka på trottoarerna. Voi m fl behöver åläggas att lösa det med GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna.  F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig.  Det duger inte alls, trafikförsäkring måste ingå i hyran.

https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-poddar/nyheter/2021/juni/forsakringsskyddet-ar-svagt-vid-olyckor-med-elsparkcyklar/

Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort  för dom som vill åka elspark.

Djungelns lag. Två på en elspark eller åka på gångbanan.

Inlagt 2021-07-19 09:52 | Läst 1678 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jag läste också den här marknadsföringen av ungdomselsparkcyklarna från uthyrningsföretaget Voi! Tänkte, det här måste vara e ett skämt! ;)
Men sedan fattade jag, dom menar allvar! Då blir jag orolig, mycket orolig för hur verkligheten kan skena iväg för vissa företag! ;)
/B
Svar från Måns H 2021-07-19 10:48
Tack Bengt! Den här bloggen ska om nån dag översättas till en debattartikel i Folkbladet (och möjligen fler media). Tacksam för ännu fler synpunkter.
Mycket bra skrivet!
/Gunnar S
Hej,
En cykel får inte framföras på trottoaren och det är självklart att dessa motorfordon inte heller hör hemma där. De skall framföras på körbanan för bilar och andra motorfordon.
Bra idé att de borde stängas av om de finns på annat område än vägar för motorfordon.
Vi får se upp med politiker som försöker ändra på reglerna för motorfordon.
Bra att du lägger ut artikeln i pressen
Bob
ztenlund 2021-07-19 12:19
En (laglig) elsparkcykel är enligt lagen om vägtrafikdefinitioner en cykel och ska därmed framföras som en sådan. Finns en cykelbana så ska den alltså i första hand framföras där (Trafikförordningen 3:6).
Svar från Måns H 2021-07-19 12:33
@Martin: Jag tycker att reglerna behöver skärpas. Cyklar har trampor. Cyklar med elassistans har trampor som måste användas, annars stannar cykeln. Det här åkdonet saknar trampor och är de facto ett motorfordon. På engelska heter det electric scooter eller nåt liknande, jag tycker elsparkstötting skulle vara en bra svensk benämning.
Bob Bovin 2021-07-19 12:37
Den definitionen är inte oomtvistad och svårtolkad. Fordonet är utan tvekan helt framdriven av en motor.
/B
Svar från Måns H 2021-07-19 12:39
@Bob: Det finns tyvärr undantagsregler för cyklar och trottoarer. Småungar som åker i gångfart och har hjälm får åka på trottoaren. Tror jag, reglerna är jättelurviga och gör att polisen tvekar. (Polisen måste ju också vara beredd på vad som helst då dom ingriper.)

Folkbladet har lovat ta in artikeln, jag ska bara först ta in alla synpunkter härifrån Fotosidan, tack för ditt inlägg!
ztenlund 2021-07-19 12:52
@Måns:
Elcyklarna får dock ge assistans upp till 25 km/h, medan elsparkcyklarna får gå i max 20 km/h och det är inte alltid de orkar det med sin motor och batteristatus. Ett uppenbart problem är att 20 km/h inte är särskilt bra mitt i en vanlig körbana och i de miljöer där dessa framförs finns ingen vägren, plus att man ägnar sig åt att smalna gatorna. Jag hamnade bakom en på Värtavägen nyligen, där staden lagt fåniga summor på en "cykelmotorväg" som inte dög elsparkcykelnissen. Detta är dessutom en gata där stombusslinje 1 går. Fler hastighetssänkande hinder behövs knappast för dessa bussar...

Att de kallar dem för "scooter" säger inte så mycket, för det gör de om den oelektriferade varianten som man får sparka sig fram på, alternativt hoppas på att det är medlut. Grundproblemet är att det snarast till formen ligger närmast någon sorts leksaksfordon som inte riktigt passar särskilt bra någonstans i trafiken. Utformningen är dessutom olämplig för hur verkligheten ser ut och framstår med de små hjulen som särskilt olycksinducerande, vilket man ju även noterat på en del av landets sjukhus...
ztenlund 2021-07-19 13:17
"Den definitionen är inte oomtvistad och svårtolkad. Fordonet är utan tvekan helt framdriven av en motor.
/B"

Elsparkcyklarna är inte motorfordon (underkategori till motordrivet fordon).

"Motordrivet fordon Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel."

Notera slutet av meningen och vad som är att anse som cykel framgår alltså under begreppet cykel. Elsparkcyklarna är förstås byggda för att uppfylla definitionen av en tramplös cykel som inte är ett fordon avsett främst för personer med funktionsnedsättning. Bygger man däremot en elsparkcykel, eller elcykel, som går snabbare och/eller har högre effekt än vad defintionen medger så kommer det att resultera i någon sorts motordrivet fordon. Om det sedan ens får framföras på annat än inhägnat område blir väl en separat fråga. Det finns ju även andra sorters krav som olika typer av produkter och fordon som släpps ut på marknaden behöver uppfylla.

Den som orkar kan börja leta bakåt bland propositionerna när olika ändringar av definitionen cykel har införts, för att se hur resonemanget sett ut. Jag förmodar utan att ha gjort det att EU-regler också har ett finger med i spelet kring dessa nya sorters cyklar eller "cyklar".
Svar från Måns H 2021-07-19 13:18
Jag tycker att Bob har rätt i sak och att Transportstyrelsen fegar ut då dom accepterar att åkdonet är nån sorts cykel.
Svar från Måns H 2021-07-19 13:20
Tack Martin! Här i Norrköping hittills en död och några så skadade att de förts till sjukhus.
Sten-Åke Sändh 2021-07-19 23:29
Finns det inte även en klassificering efter motorstyrka? Jag såg något i förbifarten i Mediamarkts skyltfönster i Täby Centrum där den med högre motorstyrka väl jämställs med moped om jag inte läste fel och mopeder ska väl inte framföras på gångstråk vad jag vet.
Sten-Åke Sändh 2021-07-19 23:34
Sedan ska vi väl inte göra för stor sak av att även VOI drar miljökortet. Det är ju standard idag i snart sagt all typ av kommers.
Svar från Måns H 2021-07-19 23:51
Jag såg nån köra i 60 på gatan här utanför med en elsparkcykel. Den var inte en sån man hyr utan en köpt. Kombinationen små hårda hjul, kort hjulbas, att man står upp och hög fart känns inte betryggande.
Jag hade någon vision för en 20-30 år sedan att man skulle ha någon typ bubbla i städerna, tänkte redan då i bubblor :). En bubbla för 1-4 personer troligen uppe i luften, så att man själv kunde programmera den från plats A till B. En spindelnätsstruktur över staden, jag antar att man kan gå iaf 200m, men det borde vara ett enkelt kommunikationsmedel och det fungerar nästan som en taxi på spår. Elsparkcykar är jag motståndare till
Svar från Måns H 2021-07-19 12:41
Hej Peter: Lösningen på din idé är drönare. Samma som för fotobruk men större. Fälls ihop för att inte ta större plats än en bil på marken. Vänta bara, framtiden är snart här!
pdahlen 2021-07-19 12:57
Är nog lite tveksam att t.o.m gå ut utan hjälm om det är 5000 drönare flygande över staden, man kan jag ju bara tänka sig ljudet. När sedan Coophackers kommer in i drönarnas programvara så blir det total kaos där uppe
Om vi skall ta miljötänk och planetens hälsa i första hand så är det inte fordonsteknik o den här formen som skall prioriteras! Det här är elektroniska leksaker för de som inte behöver det! Ungdomar behöver och kan röra sig! Och det här är även ett resursslöseri! Råvaror till elektronik e snart hårdvaluta och bör näppeligen inte användas i de här lekfordonen! ;) Om det är någon som menar allvar med transportmiljö i våra städer, och omsorg för handikappade, äldre och synskadade, så förbjud de här leksakerna i våra städer! Sjukvården här även annat att göra än att plåstra om ungdomar som vurpat på fyllan!
Det finns forskning på att konskvensbedömmning inte är fullt utvecklad förrän efter 30-årsåldern! Det kan även ske senare på politiker! :)
Svar från Måns H 2021-07-19 19:50
Jag håller ju med!

Och utöver att samhället ställer upp med gatuutrymme och sjukvård så ställer samhället upp med kronofogde och indrivning då nån misslyckas att betala.

Frågade nyss några på stan om kostnaderna. Ett par unga tjejer tyckte det var billigt att hyra, 2:50 per minut. En lite äldre att det fort blir dyrt. 10:- i uppstartavgift och 2:50 per minut, 100:- räcker bara till 36 minuters hyra.
2021-07-19 18:49   Justus
Voi och andra talar ju i egen sak då de vill snurra upp skattebetalarna.

Där jag bor har ett stort antal elprojekt för allmänheten sett dagens ljus (allt från riktiga bilar med laddstoplar, speciella "riktiga" elcyklar med laddanläggningar, och så nu elsparkcyklar i olika utforminingar).

Gemensamt är att systemen helt gått under eller hålls uppe med enorma insatser av kommunalt folk och skattemedel.

Efter en Coronastiltje har nu elsparkcyklarna kommit igång igen och pryder trottoarer, vägar, dammar och floder.

Och ja, skadestatistiken håller ju på att samlas in i realtid, både förare, passagerare och påkörda. Intressanta tider.

Då det är Norrköpings gator du avbildar kan jag konstatera att gatubilden har förändrats på många sätt sedan mina förfäder bodde där ;-)
Svar från Måns H 2021-07-19 20:01
@Klas: Egen sak, ja! Dom vill ju att någon annan ska betala.

Norrköpings gatubild är ju väldigt annorlunda nu mot förr. Gatunätet är för det mesta kvar och faktiskt en hel del hus, men den hårt slitna surbullestan finns inte mer. Jag bor på Gamla Rådstugugatan, finns i bild, för 30 år sen ett avgasdike där man inte ville bo, nu en rätt fin miljö bortsett från skjutningar, bangers, några fartdårar och elsparkcyklarna.
Nej är mitt svar.
Svar från Måns H 2021-07-19 20:01
Vi är överens om det!
Hur tänker ett företag som Voi? Det finns redan cykelbanor i de flesta städer. Här i Göteborg har man även lagt in en cykelbana mitt i bilvägen, genom en asfalterad mittyta med gatsten där bilens hjul hamnar. Problemet är företag som Voi som inte ser till att deras kunder följer de trafikregler som finns. Inte ens företagets egna regler följs. I övrigt gillar jag din text. // Jörgen
Svar från Måns H 2021-07-19 21:25
Tack Jörgen! Hur dom tänker vet ju inte jag. VD kanske t o m tror på sina förslag? Om man får bort alla bilar måste ju folk gå, cykla eller hyra elsparkstötting. Eller att det är rökridå och PR. Företaget är ju internationellt, så han kanske får order uppifrån att brassa på med klimatargumentet. Greenwashing.
skalman-63 2021-07-19 21:43
Kanske har det med en utredning inför framtiden för elsparkcyklar. se länk. https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/nya-regler-och-krav-pa-forare-ska-gora-elsparkcyklar-trafiksakrare/
Svar från Måns H 2021-07-19 22:54
Jag gillar inte det där förslaget. "Förtydliga" att samma regler ska gälla som för cykel kan inte bli tydligt eftersom cykelreglerna är lite luddiga och en massa cyklister väljer trottoarerna.
2021-07-23 16:41   Jonas
Jag tycker att det är ett alldeles lysande fordon som har hjälpt mig i pandemitider och minskat bilkörningen avsevärt. Ett av de mest energieffektiva fordon vi har idag. Tom mer effektivt än promenad, även om nu fler behöver röra på sig.
Uthyrningscirkusen och dess kunder tycker jag dock är bedrövlig! Senast jag åkte i stan så fick jag till slut kliva av och gå för att undvika olyckor med andra på elsparkcykel.