Ska städerna byggas om för elsparkcyklarna?
Hur mycket skulle ett sådant projekt som ni ritat i Hornstull faktiskt kosta att genomföra?
– Vi har inte räknat på hur mycket ombyggnaden skulle kosta, men konstaterar att bilismen medför stora kostnader kopplat till klimat, miljö, hälsa och infrastruktur. Frågan är inte om vi har råd att investera i en sån här omställning utan snarare om vi har råd att inte göra det.
______________________________________________________________________________
Som jag ser det är Voi ute och cyklar.
Elsparkåkandet har gjort det farligt att gå på trottoarerna. Jag gick på gångbanan. Två tjejer på en elspark kom ikapp bakifrån utan att jag märkte det. De kunde inte bromsa. De väjde och hamnade i en hög på trottoaren ihop med sitt hyrda färdmedel. De klarade sig oskadda, men sa "beställ ambulans" och att allt var mitt fel, jag stod i vägen. Att bli påkörd av tyngre personer i 20 kilometer i timmen kan sluta illa. Och som bekant ställs elsparkstöttingar i vägen överallt.
Själva tillverkningen av åkdonen belastar miljö och klimat. Deras livslängd är hemlig, men uppskattas av branschfolk till i genomsnitt två (2) månader. Resursförbrukningen är brutal.
Snacket om att ersätta bilismen är bara en saga. I en KTH-undersökning hade 62 % av elsparkåkarna valt bort att gå eller åka trampcykel. Bara 3 % av resorna ersatte en bilresa.
Sammantaget minskar elsparkåkandet hälsobefrämjande vardagsmotion och ökar konsumtionen av råvaror och energi. Detta är inte alls det planeten behöver. Även om vi skulle bygga om städerna skulle det inte hjälpa. Elsparkåkarna skiter fullständigt i trafikregler, rödljus och annat vuxenvärlden hittat på. Eller har helt enkelt inte hört talas om att regler finns. Vois hemsida vänder sig till kunderna som om de vore bäbisar: "Cykelbanan är din bästa vän."
Det som behövs är tydliga regler och att de tillämpas. Åkdonen är motorfordon. Motorfordon ska inte få åka på trottoarerna. Voi m fl behöver åläggas att lösa det med GPS och inaktivering av motorn på trottoarerna. F n saknas försäkringsskydd såväl för den som blir påkörd som för den elsparkförare som skadar sig. Det duger inte alls, trafikförsäkring måste ingå i hyran.
https://www.konsumenternas.se/arkiv---nyheter-bloggar-och-poddar/nyheter/2021/juni/forsakringsskyddet-ar-svagt-vid-olyckor-med-elsparkcyklar/
Cykel- eller mopedhjälm borde ingå i hyran. Svårlöst, ja, men behövs. Troligen behövs också krav på körkort. Den som har ett vanligt körkort har fått lite hum om hur man uppträder i trafiken. Det kan behövas ett enklare körkort för dom som vill åka elspark.
Djungelns lag. Två på en elspark eller åka på gångbanan.
Men sedan fattade jag, dom menar allvar! Då blir jag orolig, mycket orolig för hur verkligheten kan skena iväg för vissa företag! ;)
/B
/Gunnar S
En cykel får inte framföras på trottoaren och det är självklart att dessa motorfordon inte heller hör hemma där. De skall framföras på körbanan för bilar och andra motorfordon.
Bra idé att de borde stängas av om de finns på annat område än vägar för motorfordon.
Vi får se upp med politiker som försöker ändra på reglerna för motorfordon.
Bra att du lägger ut artikeln i pressen
Bob
/B
Folkbladet har lovat ta in artikeln, jag ska bara först ta in alla synpunkter härifrån Fotosidan, tack för ditt inlägg!
Elcyklarna får dock ge assistans upp till 25 km/h, medan elsparkcyklarna får gå i max 20 km/h och det är inte alltid de orkar det med sin motor och batteristatus. Ett uppenbart problem är att 20 km/h inte är särskilt bra mitt i en vanlig körbana och i de miljöer där dessa framförs finns ingen vägren, plus att man ägnar sig åt att smalna gatorna. Jag hamnade bakom en på Värtavägen nyligen, där staden lagt fåniga summor på en "cykelmotorväg" som inte dög elsparkcykelnissen. Detta är dessutom en gata där stombusslinje 1 går. Fler hastighetssänkande hinder behövs knappast för dessa bussar...
Att de kallar dem för "scooter" säger inte så mycket, för det gör de om den oelektriferade varianten som man får sparka sig fram på, alternativt hoppas på att det är medlut. Grundproblemet är att det snarast till formen ligger närmast någon sorts leksaksfordon som inte riktigt passar särskilt bra någonstans i trafiken. Utformningen är dessutom olämplig för hur verkligheten ser ut och framstår med de små hjulen som särskilt olycksinducerande, vilket man ju även noterat på en del av landets sjukhus...
/B"
Elsparkcyklarna är inte motorfordon (underkategori till motordrivet fordon).
"Motordrivet fordon Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel."
Notera slutet av meningen och vad som är att anse som cykel framgår alltså under begreppet cykel. Elsparkcyklarna är förstås byggda för att uppfylla definitionen av en tramplös cykel som inte är ett fordon avsett främst för personer med funktionsnedsättning. Bygger man däremot en elsparkcykel, eller elcykel, som går snabbare och/eller har högre effekt än vad defintionen medger så kommer det att resultera i någon sorts motordrivet fordon. Om det sedan ens får framföras på annat än inhägnat område blir väl en separat fråga. Det finns ju även andra sorters krav som olika typer av produkter och fordon som släpps ut på marknaden behöver uppfylla.
Den som orkar kan börja leta bakåt bland propositionerna när olika ändringar av definitionen cykel har införts, för att se hur resonemanget sett ut. Jag förmodar utan att ha gjort det att EU-regler också har ett finger med i spelet kring dessa nya sorters cyklar eller "cyklar".
Det finns forskning på att konskvensbedömmning inte är fullt utvecklad förrän efter 30-årsåldern! Det kan även ske senare på politiker! :)
Och utöver att samhället ställer upp med gatuutrymme och sjukvård så ställer samhället upp med kronofogde och indrivning då nån misslyckas att betala.
Frågade nyss några på stan om kostnaderna. Ett par unga tjejer tyckte det var billigt att hyra, 2:50 per minut. En lite äldre att det fort blir dyrt. 10:- i uppstartavgift och 2:50 per minut, 100:- räcker bara till 36 minuters hyra.
Där jag bor har ett stort antal elprojekt för allmänheten sett dagens ljus (allt från riktiga bilar med laddstoplar, speciella "riktiga" elcyklar med laddanläggningar, och så nu elsparkcyklar i olika utforminingar).
Gemensamt är att systemen helt gått under eller hålls uppe med enorma insatser av kommunalt folk och skattemedel.
Efter en Coronastiltje har nu elsparkcyklarna kommit igång igen och pryder trottoarer, vägar, dammar och floder.
Och ja, skadestatistiken håller ju på att samlas in i realtid, både förare, passagerare och påkörda. Intressanta tider.
Då det är Norrköpings gator du avbildar kan jag konstatera att gatubilden har förändrats på många sätt sedan mina förfäder bodde där ;-)
Norrköpings gatubild är ju väldigt annorlunda nu mot förr. Gatunätet är för det mesta kvar och faktiskt en hel del hus, men den hårt slitna surbullestan finns inte mer. Jag bor på Gamla Rådstugugatan, finns i bild, för 30 år sen ett avgasdike där man inte ville bo, nu en rätt fin miljö bortsett från skjutningar, bangers, några fartdårar och elsparkcyklarna.
Uthyrningscirkusen och dess kunder tycker jag dock är bedrövlig! Senast jag åkte i stan så fick jag till slut kliva av och gå för att undvika olyckor med andra på elsparkcykel.