Papperslager blir Televerkskontor
1920: Norrköpingsföretaget Holmen anlitade Ivar Tengbom, en av landets ledande arkitekter, för en lagerbyggnad. Här togs rullarna med tidningspapper in allteftersom de blev klara. Då hade huset ett tämligen platt tak.
1990: Allt byggdes om av konsortiet Holmenbyggarna. De utlyste en tävling som vanns av finske arkitekten Kai Wartiainen. Han fick sen uppdrag att omforma fastigheten för att bli huvudkontor åt Televerkets distrikt Öst. Då tillkom det stora taket med lanternin och en helt ny interiör. Numera är ju Televerket borta och huset har andra hyresgäster.
Dammen är underbyggd med ett garage. Nedfarten syns till vänster. Dammens cirkelbåge designades av Holmenbyggarnas projektledare Peter Whass.
Första bilden är beskuren. En spökbild av objektivets bländare är kvar.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8. Bländare 8. Normal skärpning.
Andra bilden, här nedan, är från samma exponering. En vända i något Efexprogram resulterade i färgtonen. Bilden är obeskuren och jag har försökt retuschera bort spökbilden.
Pentax K-1 med Carl Zeiss DDR Flektogon 20mm 2,8. Bilden tagen med bländare 8. Lämnad oskärpt.
Det är bra att de gamla industribyggnaderna kommer att användas igen, så länge det yttre får överleva? Det är samma utveckling här i DK, där många silor omvandlas till lägenheter.
Vackra bilder som du visar här. Jag gissar Viveza mer än Color Efex ?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Visst är det meget godt! En del av byggnaderna har också behållit en hel del av interiörerna. Här fanns också nåt som påminde om silos för att mellanlagra pappersmassa, men jag lyckades inte övertala Holmenbyggarna att ta vara på dom.
Första bilden är photoshopframkallning med himlen lite nedtonad.
Andra bilden har gått både genom Viveza och Color Efex Pro 4, ett filter där gav den lite blå tonen.
Nu är jag lekman, men Tengbom är väl en av de främsta företrädarna för det som ibland kallas "Swedish Grace" eller någon from av Art Deco med inslag av både funkis och klassicism . Tänker på Stockholms Stadsbibliotek, Stockholms Konserthus och Kruegers Tändstickspalats. Jag tycker att man ser släktskapet med de byggnaderna i den byggnad du visar här. Fast lanterninen vet jag inte om den blev så lyckad. Men det gör kanske byggnaden lite mer spännande i formen. Snygg garagenedfart.
//F
Jag var jättenöjd då Wartiainen hittade på kupolen. Han kunde ha hittat på vad som helst. Kupolen lyfte lagerbyggnaden utan att addera onödig modernism. Lanterninen gjorde ingen skada tyckte jag. Garagenedfartens utformning tror jag också är Wartiainens verk, den löste ett olösligt problem. (Jag jobbade då som stadsarkitekt i kommunen.)
Intressant med Tengboms dotter som var furstinna och att han faktiskt själv också, enligt Wikipedia, gifte om sig med en grevinna. "High Society" verkar ha varit eftersträvansvärt för honom.
Jag har ynnesten att njuta av Tengboms verk mer eller mindre varje dag eftersom jag har kontor i Tändstickspalatset och, förutom att det verkligen är fantastiskt vacker byggnad både interiört och exteriört, så är det slående hur väl hantverket och materialen i byggnaden har stått sig i 93 år. Tengbom (och Kreuger) måste ha varit oerhört mån om kvaliteten in i minsta detalj. Det är också intressant att se hur mycket det det lite klassicistiska Tändstickspalatset skiljer sig från det bara två år yngre Citypalatset vid Norrmalmstorg några kvarter bort. Mycket mer uttalad funkis. Och det du nämner om att han ritade ett lusthus visar som du säger att han verkar kunna ha ritat vad som helst med lyckat resultat.
Tack för intressanta blogginlägg!
F
Har du eget kassavalv? Det fanns ju kassavalv överallt i huset då det byggdes. (Och det var nog inte unikt. Jag hade kontor i lilla Klintehamn för några år sen och det hörde kassavalv till lokalen. Perfekt för back-uplagringen.)
Det fanns även i telegrafstation i byggnaden tidigare eftersom Kreuger snabbt ville få iväg köp- och säljorder till börser m.m. Att skicka bud till närmsta telegraf (Centralstationen) tog för lång tid. Tyvärr finns det inga spår efter telegrafstationen längre, men i övrigt är interiören förvånansvärt intakt sedan 1928. Kanske skriver jag någon gång ett blogginlägg med fotoreportage från Västra Trädgårdsgatan 15. Skulle kunna bli ett kul fotoprojekt.
Trevlig midsommar!
Det verkar vara mycket som jag missat medan jag bodde & jobbade i Norrköping 1982-1985...(Tuppen Lakansväv c/o Strömma Gustaf Werner AB)
Förstå mig så - att jag tycker att du visar alltsom oftast mycket fina arkitekturbilder, med ett väl utvecklat öga för det stilfulla, det klassiska, det moderna - om måhända ibland lite provocerande arkitektoniska byggnadsverken i "Peking"!
Så även häri den här bloggen!
mvh
/B
(Jag jobbade för Norrköping 1988 - 1993, mot slutet som konsult.) Då var textilepoken i princip över men just Strömma hade en jättebyggnad en bit ut från stadskärnan.
mvh
/B
Jag hittar inte spökbilden av bländaren i din bild, som du säger uppstått vid bildbehandlingen i ett Efex program...vilket? Color Efex Pro 4 är det insticksprogram jag mest kör för färgbilder i Efex...
Jag upplever att Color Efex Pro 4 är mycket bra - men kräver en hel del jobb för att hantera alla de olika verktyg & filter som finns...
mvh
/B
Intressant att då inte såg den! Jag blev störd eftersom jag testar objektivet just nu. Men tänkte att jag visar bilden som den är och lyssnar in ev reaktioner.
Jag kanske ska jobba mer med Color Efex Pro 4. Än så länge använder jag mest Viveza och Silver Efex för svartvitkonvertering. Datorn blir seg av stora FF-filerna plus Efex. Behöver byta dator, men värjer mig eftersom jag inte får med mig CS6 och inte vill att Adobe ska ha nån sugslang ner till min plånbok.
...snarare då Color Efex Pro 4, som ger mig en suveränt mångsidig filter-palett, som insticksprogram i det senaste Photoshop på MacBookPro 15” bestyckad med bl a med Adobe Creative Cloud - väl värt årskostnaden för hela paketet, dvs alltid de senaste uppdateringarna. Av gammal vana Brusreducerar jag i Neat Image 8, som jag är nöjd med.