Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Papperslager blir Televerkskontor

1920: Norrköpingsföretaget Holmen anlitade Ivar Tengbom, en av landets  ledande arkitekter, för en lagerbyggnad. Här togs rullarna med tidningspapper in allteftersom de blev klara. Då hade huset ett tämligen platt tak.

1990: Allt byggdes om av konsortiet Holmenbyggarna. De utlyste en tävling som  vanns av finske arkitekten Kai Wartiainen. Han fick sen uppdrag att omforma fastigheten för att bli huvudkontor åt Televerkets distrikt Öst. Då tillkom det stora taket med lanternin och en helt ny interiör. Numera är ju Televerket borta och huset har andra hyresgäster.

Dammen är underbyggd med ett garage. Nedfarten syns till vänster. Dammens cirkelbåge designades av Holmenbyggarnas projektledare Peter Whass.

Första bilden är beskuren. En spökbild av objektivets bländare är kvar.

Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm 2,8. Bländare 8. Normal skärpning.

Andra bilden, här nedan, är från samma exponering. En vända i något Efexprogram resulterade i färgtonen. Bilden är obeskuren och jag har försökt retuschera bort spökbilden.

Pentax K-1 med Carl Zeiss DDR Flektogon 20mm 2,8. Bilden tagen med bländare 8. Lämnad oskärpt.

Inlagt 2021-06-23 08:28 | Läst 1176 ggr. | Permalink

"Hej Måns. Det är bra att de gamla industribyggnaderna kommer att användas igen, så länge det yttre får överleva? Det är samma utveckling här i DK, där många silor omvandlas till lägenheter. Vackra bilder som du visar här. Jag gissar Viveza mer än Color Efex ? Med många vänliga hälsningar från Erik."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej Måns.
Det är bra att de gamla industribyggnaderna kommer att användas igen, så länge det yttre får överleva? Det är samma utveckling här i DK, där många silor omvandlas till lägenheter.
Vackra bilder som du visar här. Jag gissar Viveza mer än Color Efex ?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Måns H 2021-06-23 18:15
Hej Erik!

Visst är det meget godt! En del av byggnaderna har också behållit en hel del av interiörerna. Här fanns också nåt som påminde om silos för att mellanlagra pappersmassa, men jag lyckades inte övertala Holmenbyggarna att ta vara på dom.

Första bilden är photoshopframkallning med himlen lite nedtonad.

Andra bilden har gått både genom Viveza och Color Efex Pro 4, ett filter där gav den lite blå tonen.
Ivar Tengbom är en intressant arkitekt tycker jag och han måste ha varit en av mellankrigstidens mest kända arkitekter i Sverige.

Nu är jag lekman, men Tengbom är väl en av de främsta företrädarna för det som ibland kallas "Swedish Grace" eller någon from av Art Deco med inslag av både funkis och klassicism . Tänker på Stockholms Stadsbibliotek, Stockholms Konserthus och Kruegers Tändstickspalats. Jag tycker att man ser släktskapet med de byggnaderna i den byggnad du visar här. Fast lanterninen vet jag inte om den blev så lyckad. Men det gör kanske byggnaden lite mer spännande i formen. Snygg garagenedfart.

//F
Svar från Måns H 2021-06-23 18:37
Tengbom var stor under mycket lång tid, även efter kriget. Konserthuset och Tändstickspalatset mest kända verken. (Stadsbiblioteket i Sthlm skapades av Gunnar Asplund.) Han hade stor verksamhet, umgicks i high society, (en dotter blev furstinna), kunde rita vad som helst (ett underbart lusthus till en herrgård här i trakten ser ut som 1700-tal, har också ritat renlärig funkis), men släppte aldrig taget om byggnadstekniken. Kolla gärna Tengbom på Wikipedia.

Jag var jättenöjd då Wartiainen hittade på kupolen. Han kunde ha hittat på vad som helst. Kupolen lyfte lagerbyggnaden utan att addera onödig modernism. Lanterninen gjorde ingen skada tyckte jag. Garagenedfartens utformning tror jag också är Wartiainens verk, den löste ett olösligt problem. (Jag jobbade då som stadsarkitekt i kommunen.)
Fredrikpersson 2021-06-23 19:29
Asplund... ja, det står med ju med stora bokstäver utanför biblioteket...

Intressant med Tengboms dotter som var furstinna och att han faktiskt själv också, enligt Wikipedia, gifte om sig med en grevinna. "High Society" verkar ha varit eftersträvansvärt för honom.

Jag har ynnesten att njuta av Tengboms verk mer eller mindre varje dag eftersom jag har kontor i Tändstickspalatset och, förutom att det verkligen är fantastiskt vacker byggnad både interiört och exteriört, så är det slående hur väl hantverket och materialen i byggnaden har stått sig i 93 år. Tengbom (och Kreuger) måste ha varit oerhört mån om kvaliteten in i minsta detalj. Det är också intressant att se hur mycket det det lite klassicistiska Tändstickspalatset skiljer sig från det bara två år yngre Citypalatset vid Norrmalmstorg några kvarter bort. Mycket mer uttalad funkis. Och det du nämner om att han ritade ett lusthus visar som du säger att han verkar kunna ha ritat vad som helst med lyckat resultat.

Tack för intressanta blogginlägg!

F
Svar från Måns H 2021-06-23 21:03
Tändstickspalatset, oj! Det var ju byggt för att imponera och samtidigt fungera. Kvalité, det var och är inte bara att kosta på utan att förstå byggnadsteknik och material och använda rätt lösningar. Men självklart underlättar det att få välja rätta lösningarna även om de kostar.

Har du eget kassavalv? Det fanns ju kassavalv överallt i huset då det byggdes. (Och det var nog inte unikt. Jag hade kontor i lilla Klintehamn för några år sen och det hörde kassavalv till lokalen. Perfekt för back-uplagringen.)
Fredrikpersson 2021-06-24 09:18
Jag har inget eget valv på mitt rum men det finns säkert tjugo valv i byggnaden. De flesta är inte dolda men valvet i Ivar Kreugers gamla arbetsrum är snyggt dolt genom en extra dörr som är en del av väggens panel. För företag med mycket kontanter och värdepapper måste valven ha varit en nödvändighet innan pengar och dokument började hanteras elektroniskt. Man kunde inte ha allt på banken och eftersom det var fysiska ting måste kontanter etc.förvaras någonstans.
Det fanns även i telegrafstation i byggnaden tidigare eftersom Kreuger snabbt ville få iväg köp- och säljorder till börser m.m. Att skicka bud till närmsta telegraf (Centralstationen) tog för lång tid. Tyvärr finns det inga spår efter telegrafstationen längre, men i övrigt är interiören förvånansvärt intakt sedan 1928. Kanske skriver jag någon gång ett blogginlägg med fotoreportage från Västra Trädgårdsgatan 15. Skulle kunna bli ett kul fotoprojekt.
Trevlig midsommar!
Svar från Måns H 2021-06-24 10:24
Fotoreportage, absolut! Vi har ju fått se en hel del fina Stadshusinteriörer tack vare en medlem, huset du jobbar i är också jätteintressant.
Bra, Måns!

Det verkar vara mycket som jag missat medan jag bodde & jobbade i Norrköping 1982-1985...(Tuppen Lakansväv c/o Strömma Gustaf Werner AB)

Förstå mig så - att jag tycker att du visar alltsom oftast mycket fina arkitekturbilder, med ett väl utvecklat öga för det stilfulla, det klassiska, det moderna - om måhända ibland lite provocerande arkitektoniska byggnadsverken i "Peking"!

Så även häri den här bloggen!
mvh
/B
Svar från Måns H 2021-06-23 18:43
Tack, Börje!

(Jag jobbade för Norrköping 1988 - 1993, mot slutet som konsult.) Då var textilepoken i princip över men just Strömma hade en jättebyggnad en bit ut från stadskärnan.
Canalog 2021-06-24 00:51
Ja, precis där jobbade jag med deras exportförsäljning till 1985! Där hade Strömma också försäljningskontor, "designstudion" mm.
mvh
/B
Hej igen Måns...
Jag hittar inte spökbilden av bländaren i din bild, som du säger uppstått vid bildbehandlingen i ett Efex program...vilket? Color Efex Pro 4 är det insticksprogram jag mest kör för färgbilder i Efex...

Jag upplever att Color Efex Pro 4 är mycket bra - men kräver en hel del jobb för att hantera alla de olika verktyg & filter som finns...
mvh
/B
Svar från Måns H 2021-06-23 18:54
En ganska starkt röd sexhörning vid takfoten, ovanför huvudingången. Den skapades alltså i objektivet tillsammans med en rosa skiftning lite ovanför åt höger. Inget konstigt i en bred vidvinkel från 1976 med ännu äldre anor. Motsvarande åstadkoms ofta även i helt moderna objektiv.

Intressant att då inte såg den! Jag blev störd eftersom jag testar objektivet just nu. Men tänkte att jag visar bilden som den är och lyssnar in ev reaktioner.

Jag kanske ska jobba mer med Color Efex Pro 4. Än så länge använder jag mest Viveza och Silver Efex för svartvitkonvertering. Datorn blir seg av stora FF-filerna plus Efex. Behöver byta dator, men värjer mig eftersom jag inte får med mig CS6 och inte vill att Adobe ska ha nån sugslang ner till min plånbok.
Canalog 2021-06-24 00:07
Ja nu såg jag - din guide hjälpte mig att lokalisera reflexen...och jag förstår att det kan bekymra lite. I Efex använder jag emellertid sällan Viveza...fast jag har Viveza också, del i Efex 3 - ännu inte fyran, fast jag är lite lockad att uppdatera den för ($99:-) ??.

...snarare då Color Efex Pro 4, som ger mig en suveränt mångsidig filter-palett, som insticksprogram i det senaste Photoshop på MacBookPro 15” bestyckad med bl a med Adobe Creative Cloud - väl värt årskostnaden för hela paketet, dvs alltid de senaste uppdateringarna. Av gammal vana Brusreducerar jag i Neat Image 8, som jag är nöjd med.