Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Ny station del av gigantiskt stadsomvandlingsprojekt i Norrköping.

Så här kommer dagens resenärer ut från Norrköpings Centralstation. Den stod färdig 1866. Ritad av arkitekt Adolf Wilhelm Edelsvärd. Stadsarkitekten Carl Theodor Malm var byggmästare. 

Arkivbild 2015. Pentax K-5 med Sigma zoom 18-50

Med Ostlänken behövs ny station. Banverket var inne på att lägga den utanför stan. Kommunen ville lägga den centralt. Kommunen fick med sig Banverket, numera en del av Trafikverket. Sen tog Trafikverket och kommunen fram alternativa skisser för det centrala läget. Skulle spåren ligga i markplan eller så högt att spårvagnar kan passera under plattformen?

Kommunen ville ha det höga spårläget. Då skulle ett nytt stort stadsbyggnadsprojekt bli möjligt. Att knyta ihop nuvarande centrum med en ny stadsdel för bostäder där Butängen nu ligger. För stockholmare kan man jämföra med Hammarby Sjöstad, inklusive spårvägen men utan sjön. Oerhörda pengar, men det centrala läget och spårvagnarna bedömdes göra projektet ekonomiskt genomförbart. Framtida byggare, hyresgäster och bostadsrättsköpare skulle bli beredda att slanta upp.

Trafikverket ville ha spåren i markplan. Enklast och mycket billigare. Efter förhandlingar åtog sig kommunen att stå för överkostnaderna. De bedömdes till 2650 miljoner kronor. Ett enhälligt fullmäktige har tagit det beslutet.

Ett enhälligt beslut kan visa att ett förslag är bra. Det kan också visa att det är så svårt att sätta sig in i att alla röstar likadant.

I det här fallet tror jag på det senare. För mig som fackman, proffs på att läsa ritningar, var skisserna nästan oläsliga. Att det skulle bli nåt stort syntes med all önskvärd tydlighet, men hur det skulle bli i verkligheten syntes knappt alls.

Skärmdump från kommunens hemsida.

Jag satte mig in i förslaget så gott det gick. Den tänkta passagen under spåren skulle bli mörk, lång och helt sakna dagsljus. Ett tillhåll som vanliga människor inte gärna tar sig igenom. Efter sedvanliga slutprutningar i projektet skulle det inte finnas pengar till väderskydd uppe på plattformen. Att vänta på tåg i blåst och regn är ju inget vidare. Till råga på allt verkade projektörerna ha blundat för att det blir svårt, snudd på omöjligt, att klara spårpassagen ner under Stockholmsvägen (t v utanför bild) utan omfattande rivningar där.

Jag luftade mina dubier i ett samrådsyttrande till kommunen och med debattartiklar i Folkbladet. Kommunen och Trafikverket filade lite på förutsättningarna och gick sen vidare genom att ordna en arkitekttävling för nya stationen. Fyra förslag har nu visats för allmänheten.

Och har man sett på maken, i det bästa förslaget ser projektet riktigt bra ut!

Foto: Pentax K-1 med Pentax FA 100 mm Macro på utställningsbild.

Höjdläget är förstås kvar, men spåren har flyttats isär lite grann. Dagsljus släpps ner och luft kommer in. Uppe på plattformarna finns skydd mot väder och vind. Den befintliga stationen behandlas med tillbörlig respekt. Den är ett byggnadsminne som får ny funktion.

Passagen under spåren är förvisso lång, men utformad med omtanke och kvalité. Förslaget visar svängda former, men det är inte dessa utan helheten som känns bra. Jag skulle gärna se ännu mer ljus och luft släppas ner till Drottninggatans förlängning under spåröverbyggnaden. Se sektion här nedan.

Utsnitt från kommunens PDF-redovisning.

Sammantaget kan kommunens vision faktiskt fungera!

Problemet är kostnaderna. Stationen är bara en liten del. Spårpassagen under Stockholmsvägen blir inte gratis. Att köpa upp och riva Butängen kommer att kosta! Sen ska gator och VA byggas och spårvägen dras dit. Ett jätteprojekt med kostnader som påverkar kommunens ekonomi redan nu.

Det går att sätta på sig skygglappar och tro att det går att bygga billigare. Men det finns inget att pruta på utan att också ta bort den kvalité som faktiskt behövs. Då får Norrköpingsborna nästan lika höga kostnader men ett dåligt resultat.

Jag tycker att kommunen nu borde räkna igenom totalkostnaderna och ta höjd oförutsedda. Den nya stationen ska stå sig hundra eller etthundrafemtio år. I det perspektivet kan en bra utformning vara värd priset.

Om kostnaderna måste ner borde kommunen tänka om, lägga spåren på marken, ordna en gångtrafiktunnel till Butängen och skippa idén med en ny häftig stadsdel där. Norrköping kan fungera utmärkt med en mindre storvulen stadsomvandling.

Inlagt 2024-02-19 09:08 | Läst 530 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Känns som planer innan 'Ukrainakriget'.. Hur går det om galningen Putin vinner det och fortsätter? Kanske behöver pengarna läggas på annat.. (har inte läst allt ovan, än..)
Hälsn!
Svar från Måns H 2024-02-19 16:35
Hej Jan! Jag var alltså skeptisk till projektet, dyrt och dåligt. Nu visar det sig att det kan bli dyrt och bra, men risken är stor att man prutar bort kvaliteerna och det blir dåligt. Det här inlägget kommer som en debattartikel i Folkbladet och om kommunen bjuder in till att ge synpunkter även dit.

Pengar till annat? Tja, en betydande underhållsskuld till kommunens gatunät och VA, vård/skola/omsorg, klimatåtgärder mm.
Jag funderade på det där med vad pengarna ska räcka till.
Måste allt planeras som en totallösning?
När jag själv ska utföra något kostsamt så kan jag stå ut med att t.ex. inte ha åtta uppvärmda bubbelpooler i trädgården, utan jag nöjer mig med att kunna bjuda in mina gäster i ett hyfsat vardagsrum där alla får plats.
Kan man inte bygga det viktigaste först, och låta lull-lullet komma efteråt?

Jag gillar din blogg! /Thomas
Svar från Måns H 2024-02-20 01:20
Tack Thomas! Just det bästa förslaget har inte mycket lull-lull utan kostar på grund av hög kvalité. Dom svängda formerna är dock onödiga.

Det finns dom som tycker att hela Ostlänken borde stå tillbaka för bättre järnvägsunderhåll. Vafför ska det vara så himla bråttom? Att åka med dagens fart men 98 % punktlighet och städade vagnar och wifi skulle väl duga. Kanske nåt extra spår då trafiken ökar skulle behövas.

Jag har granskat stationslösningen eftersom jag tyckte att man mörkade problemen. Då höll jag bestämt på den billigare versionen med spåren på marken. Nu tycker jag att beslutsfattarna ska ta reda på hela kostnadsbilden och veta vad dom gör.
För de som ska åka förbi Norrköping är ju Banverkets lösning bättre då tågen slipper ta den långa omvägen in till stationen i låg fart. Bättre med stationen utanför stan och dra ut spårvägen dit. Och det blir billigare 0ch förmodligen lättare att fixa pendlarparkering vid en extern station.
Då slipper man också en massa broar och andra dyra infrastrukturer. Det blir ur bullersynpunkt bättre och mera mark att bygga bostäder på. Godståg som slamrar genom stan på natten är ingen höjdare.
Svar från Måns H 2024-02-20 18:18
Hej Sten! Du har goda argument för den lösning dåvarande Banverket började med. Och de Norrköpingsbor som under alla omständigheter måste ta bilen till tåget har samma inställning. Troligen flertalet Lindöbor också.

Jag tyckte och tycker dock att det är bäst för stan att behålla centralt läge för stationen. Besökare kommer mitt i smeten och stan är så pass kompakt att många som bor här kan gå eller cykla dit. För snabbtågen blir omvägen inte så lång, de ska dyka ner i en tunnel väster om stationen.