Nooshi i stan
V-möte onsdag kväll i Hörsalen i Norrköping. Allt var fantastiskt! Detta enligt kvällens språkbruk, lika fullt av superlativer som reklamen från det stora landet i väster. Jag tyckte att det räckte gott med att det var intressant! Intressant att höra partiledaren Nooshi Dadgostar, riksdagsledamoten Linda Snecker och partiets toppnamn i Norrköping Nicklas Lundström och detta under tämligen avspända former, de var bland vänner.
Ett reggaeband från Skärblacka med sångerskan Daniella Torres inledde och gjorde det bra! Daniella har nyss släppt sitt debutalbum Queendom Rise, här en länk:
https://open.spotify.com/album/6JZMCH7PErSAvmpESVTBli?si=Rs6DW_bXTx2lAgla9qxiTw&nd=1
Sen kom Linda Snecker och peppade publiken. Nu ska vi öka ännu mer och baxa politiken åt det jämställda hållet!
Här samtalar Ann Björling med Nooshi Dadgostar. Ann är ett av toppnamnen i Undersköterskeupproret. Förr var knoget jobbigt nog, men det har blivit allt värre. Hemtjänstens minutschema är i grund och botten oförenligt med att ta hand om äldre och ibland väldigt obstinata personer och varje minuts försening spräcker schemat för hela dan. Liknande gäller på boendena och då personalen nyligen fick ordaer att även tvätta fönstren brast det för så många att Undersköterskeupproret organiserades. Har de fått igenom nåt? Svar ja, åtminstone att fönstertvättuppdraget slopades. (Jag är ju anhörig och det märktes direkt även i det privatägda boende där min fru bor. Fönstren hade inte tvättats sen pandemion bröt ut och nu fick jag tvätta dom själv.)
Nooshi känner starkt för de här frågorna.
Efter denna och en hel del andra gäster möttes Nicklas Lundström och Nooshi Dadgostar i en diskussion. Nicklas Lundström uppfattar jag vara en tänkande personlighet som har grepp om hela skalan från miljön, klimatet, energiförsörjningen till omställningen och hur de som bor på äldreboendena har det och hur personalen där har det. Nooshi hade redan jobbat en lång dag, det märktes lite grann, men värmde upp sig under mötet och verkade både kunna tala och lyssna.
Nooshi tackade de som kommit.
Vid varje läkarbesök på vårdcentralen är det tydligt att även här finns ett minutschema. Vid mitt senaste besök frågade jag min husläkare om hur mycket tid som var avsatt för mitt besök och svaret blev "15 minuter". Min läkare gjorde sitt yttersta för att diagnostisera och samtidigt vara inkännande för hur jag mådde både fysiskt och mentalt, men det märktes att han var stressad och satt i en situation där han kände sig otillräcklig. Nu var mina åkommor lätt åtgärdade och tiden räckte, men hade jag haft allvarligare problem så hade jag förmodligen spräckt min läkares schema den dagen.
Oavsett vilken politisk färg man bekänner sig till så måste man väl fråga sig hur vi har hamnat i en situation där läkare, sköterskor och andra professioner som ska hjälpa oss med medicinska och andra viktiga behov måste uträtta sitt arbete på en uppenbarligen alldeles för snålt tilltagen tid. Varför? Det är knappast en naturlag att det inte ska finnas mer än 15 minuter per patient hos doktorn eller att hemtjänsten inte får den tid man behöver för att sköta arbetet på ett värdigt sätt. Vad är det som hindrar att man i ett rikt land har lite mer luft i schemat?
Hoppas att dessa frågor får gott om plats i valrörelsen. Både hos V, som berättar om här, och hos de övriga partierna.
/F
Pengar går åt till mycket, mycket annat. Stora svarta hål som inte fanns förut. Vika då hål? Tja - var och en får fundera själv.
Vid ett läkarbesök bröt doktorn ihop. Han hade nyss blivit fullt legitimerad specialistläkare i allmänmedicin. Nu satt han med ett hopplöst minutschema. Droppen som knäckte honom var att han inte längre fick dra fram nytt papper över undersökningsbritsen. Han skulle sprita galonet själv utan att få den minut som behövdes för uppgiften.
Min fru tog fram sitt yrkeskunnande från rehabiliteringskliniken och fick honom på fötter igen. Sen bytte han jobb till sjukhuset.
Sverige har fler läkare än någonsin. Alla jobbar inte som anställda utan som konsulter med eget bolag. Även sjuksyrror har börjat ta efter det systemet. Det gör det möjligt att själv bestämma när och om man ska betala skatt.
På landstingen, förlåt Regionerna, är avståndet mellan politiken och tjänstemännen enormt. Regionråden kan inse att cheferna gör fel - som då dom här i Östergötland beordrade vårdcentralerna att se till att patienterna på särskilda boenden inte skulle få sjukhusvård - men är helt beroende av sagda chefer.
Jag tror inte (V) har alla lösningarmen har betydande respekt för Norrköpings V-ledare Nicklas Lundström. Han medger att han "fuskar" genom att begära mer statsbidrag, men menar att staten har väl konsoliderade finanser och skulle kunna låna för investeringar och därmed ge utrymme för statsbidrag. Han vill inte höja kommun- eller landstingsskatten, men anser att kapitalinkomster ska beskattas lika mycket som inkomster från arbete.
F n gäller t ex att en vårdcentral som fungerar drar till sig fler patienter. Den ökar tills den blir dålig och till slut kollapsar. Jag har sett det här i Norrköping.
På Gotland grät dom som drev bästa vårdcentralen offentligt: Vi har byggt upp den här vårdcentralen. Vi köpte huset och rustade upp det för ändamålet. Vi klarar inte fler patienter. Om vi tvingas ta emot fler lägger vi ner. Då gav Regionen upp och gav fortsatt dispens ett tag till.
Andra exempel kan vara det fina och populära bostadsområdet med väl avvägd arkitektur och etablering - liksom många fina grönområden. Det är så fint att alla vill flytta dit! Då bygger man bort grönområdena och den väl avvägda etableringen, och det fina som gjorde att folk ville flytta dit är plötsligt borta. Tillåter man en sådan process, är den alltså självkanibaliserande.
Botemedel? Dom är många, och dom genererar en lavin av diskussioner. I någon mån ligger den gamla statsförvaltningsnormen i grunden: "Land skall med lag byggas" - det vill säga man måste våga sätta ramarna, och det måste finnas medel därtill.
(Jag ser ju samma negativa tendens då det gäller planeten.)
Vad gäller lagar och förordningar är det väl de enda verktygen riksdagen kan styra landet med? Eller har jag missat något i riksdagsordningen :-)
Ha det gott
/Gunnar S
---------
Sverige har ju av och till varit världens modernaste land, på gott nån gång men ofta på ont.
Riksdagsordningen är en slags mellanting mellan grundlag och vanlig lag. Regeringens skyldigheter och befogenheter fastslås emellertid i Regeringsformen som är en grundlag. Den slår fast att "regeringen styr riket" - vilket den gör i alla avseenden när den har riksdagens stöd.
Riksdagen godkänner och stiftar lag, men det är regeringen som styr riket - och därmed (eventuellt) kan tillämpa principen "Land skall med lag byggas" - fast det blir väl lite hårklyveri... :-)