CITYSCAPES: BLOGGEN
Julmarknad
Nu till jul har Konstforums lokal fyllts av mestadels lokalt tillverkad konsthantverk härifrån Norrköpingstrakten: Keramik, motorcykelskulpturer av Tomas Rydh, tovade grejer, hemvävt, och så särskilt god honung från trakten mellan Finspång och Rejmyre, inte uppe i skogen utan från mellanbygden. Etiketten av Ulf Lundkvist, konstnären med seriefiguren Assar.
Pentax K-1 med Pentax FA 77mm på full öppning 1,8.
Pentax K-1 med Pentax FA 77mm på full öppning 1,8.
Vördnad för ljuset
Idag uppmärksammas att det är 100 år sen Sven Nykvist föddes. I sin bok "Vördnad för ljuset" berättar han om sitt liv, sitt värv som filmfotograf och om mycket annat han hann med.
Foto Svenska Filminstitutet / Bengt Wanselius
Jag minns särskilt ett par talande episoder. Då han kom till Hollywood tilldelades han många medhjälpare, alla väldigt serviceinriktade. Problem uppstod därför att Nykvist klarade sig med en lampa. I o f s var han väldigt noga med den, men det lämnade medhjälparna utan uppgifter. I en annan berättelse bad han Ingrid Bergman att vara på plats i väldigt god tid. Han behövde det för ljussättningen. Hon tyckte då att nån annan kunde väl sitta där medan tekniken ställdes in. Men Nykvist ville ha ett ljus som lyfte fram just hennes ansikte. Så underbart sa hon och ställde upp.
DN hade en artikel häromdan, här en länk:
https://www.dn.se/kultur/sa-firas-100-arsminnet-av-sven-nykvist/
Mot slutet citeras Ingmar Bergman från Laterna Magica. "Mest saknar jag samarbetet med Sven Nykvist. Det beror möjligen på att vi båda är restlöst fängslade av ljusets problematik. Det milda, farliga, drömlika, levande, döda, klara, disiga, heta, häftiga, kala, plötsliga, mörka, vårliga, infallande, utfallande, raka, sneda, sinnliga, betvingade, begränsande, giftiga, lugnande, ljusa ljuset. Ljuset.”
----------
Det här är ju en fotosajt så jag behövde ha med en bild också. I går fick jag ta en på min fru när vi kommit in från en promenad på stan. Jag släckte alla lampor utom en, en 40-wattare i fönstret, skruvade upp ISO till 3200, skruvade ner exponeringskompensationen till -2,3 och bilden blev så här:
Pentax K-1 med SMC Pentax FA 77mm, bländare 5
Ringde 112 och är nu del av verket
Det bolmade rök från en gammal teknikdel i Holmenområdet i Norrköping.
Ingen rök utan eld och i Norrköping brinner det alldeles för mycket. Det skulle kunna vara nåt elektriskt kanske. Ingen reagerade. Det ska VÄLDIGT mycket till innan en Norrköpingsbo reagerar. Jag som är utböling ringde 112. Dom svarade direkt, fick alla uppgifter och skulle kolla närmare. Försök hitta nån på Holmen Kraft sa jag.
Sen tittade jag själv lite närmare. Man fick gå runt så det tog en liten stund. Där var en transformatorstation. Det rykte en hel del och lät lite konstigt. Transformatorolja är inte särskilt lättantändlig men kan hela stationen explodera?
Då kom en man i varningsväst per cykel. Han kollade läget. Jag pratar inte lietuvju så vi kunde inte kommunicera.
Sen kom två fastighetstekniker. På nära håll syntes att röken kom ur nåt aggregat som som drevs av en bensindriven generator. Det var den som lät konstigt.
Här en närbild. Rökmaskinen har ställts så att den skickar röken in bakom gallret med skylt "tillträde förbjudet" och transformatorstationen där. Om detta gjorts för att jävlas med Holmen Kraft, räddningstjänsten och skattebetalarna vore det ju illa. Men det är väl en installation med koppling till Norrköping Light Festival. Då gäller ju inte vanliga regler, konsten har sin egen frizon.
Jag ringde 112 igen, fick kontakt med samma operatör och meddelade att röken sannolikt ingår i en konstinstallation.
Och nu är jag en del av verket!
Hittat ny vinkel på "normal" brännvidd
50mm brukar ju räknas som "normal" brännvidd "eftersom det är så ögat uppfattar omvärlden".
Rent nys tycker jag som ser 220 grader på bredden precis som alla andra med något så när normal syn. Men så hittade jag en artikel som gav en mer nyanserad beskrivning!
Författaren menar att området där man ser med "visual attention" är lite bredare än vad ett 50 mm objektiv tecknar och lite snävare än vad ett 35mm objektiv avbildar. Så 50mm ger en aningen inzoomad "normal" bild och 35mm en som inkluderar lite mer än så. Låter tänkvärt!
Närmare inspektion av artikeln visar dock mycket som inte stämmer. Där bilden noterar 63 graders vinkel mätte jag upp mer än 90 grader. Och ett 35mm objektiv har visserligen 63 graders diagonal bildvinkel, men 54,5 graders horisontell bildvinkel.
Och mitt synfält med "Visual attention" är bredare än författaren anger. Man flyttar ju blicken hela tiden och vrider på huvudet också, ändå står bilden inne i huvudet stilla och omfattar en rätt stor del av omgivningen. Jag kollade vad som gäller genom glasögonen om man håller huvudet stilla, och även med den begränsningen blev synfältet drygt 90 grader i sidledd.
Sammantaget lutar jag åt det finns en annan förklaring till "normalobjektiv", att 50mm är en tacksam småbildsbrännvidd att tillverka. Det finns ju massor med bra nifty-fifty objektiv.
Mitt första objektiv var ett Pentax Auto-Takumar 55mm f 2,2. Bildbredden kändes smal. Jag borde ha vant mig, men icke. Numera använder jag mest 35 mm och ett raktecknande 20mm, rätt ofta ett 77mm kort tele, längre telen nån gång. Takumaren var dock riktigt bra inte minst på kortare avstånd. Jag använde den även till reprofoto en gång i tiden,. Med stativ och en tumstock för att mäta avståndet funkade det tillräckligt bra.
"Auto" i Auto-Takumar var nog marknadsföringsöverdrift. För att fokusera med en hyfsat ljus sökarbild drar man ner spaken högst upp på objektivet, vid "T" på Pentax i bilden. Då man trycker av säger det Klonk! och objektivet bländar ner. Sökaren är förstås svart under exponeringen, men sen blir den mörk tills man dragit ner den där spaken igen. Det funkar men är ju omständligt. Nästa årsmodell skötte förfarandet lika smidigt som man numera är van vid.
Försöka fota ofegt
Vid ljusfestivalen utsätts miljardärens portvalv i Swartziska huset för ljusinstallationer. För det mesta brassar upphovspersonerna på så vulgärt det bara går, men ibland vart det lite mildare ljusspel. Då passade jag på, med fokus på installationen. Full glugg, försöker spela ofeg.
Knallblå ljuset i bakgrunden är på fasaden till kraftverket "Bergsbron Havet" i Norrköping.
Pentax K-1 med SMC Pentax DA 1:2,4 35mm AL, dvs en Plastic Fantastic för APS-C, här på FF-kamera.