CITYSCAPES: BLOGGEN
Paparazzo på galapremiär "UFO Sweden"
Igår eftermiddag var det förhandspremiär för inbjudna på nya filmen "UFO Sverige". Röd matta utrullad i snön innanför avspärrningarna. Jag blev paparazzo en stund. Ställde in kameran på ISO 3200. 77mm objektiv med full glugg 1,8. Här väntar de första i filmgänget på gästerna.
Ordningsvakter fanns på plats.
Fler anslöt.
Viktor Skarin, "record producer and content/film maker" är mångsysslare i gänget. Snickare, producent och fotograf. Letar gamla intressanta gluggar att filma med.
Clas Svahn är reporter på DN och på fritiden bland annat vice ordförande i föreningen UFO Sverige. Han är ordförande för arkivavdelningen. I Norrköping finns världens största civila samling med UFO-material.
Premiär för allmänheten blir på juldagen. Här filmens officiella trailer och en TV-intervju om att detta är stort i USA och Clas Svahn visar två artefakter.
Inte bara klickbete
En röd SAAB står på nosen ner mot vattnet mitt i Norrköping. Klickbete, visst, och det ingår både i Norrköping Light Festival och marknadsföringen av Crazy Picturs senaste storfilm "UFO Sverige" med premiär på juldagen.
Pitchen för filmen går ut på att tonårsrebellen Denise under mystiska omständigheter lokaliserar en röd SAAB. Hon är övertygad om att den tillhör hennes pappa som försvunnit i samband med en UFO-händelse. Då ingen tror henne tar hon hjälp av föreningen UFO Sverige. Efter vederbörliga förhandlingar, föreningen är seriös, drar handlingen i gång!
På dan ser jag mest klickbetet.
Då det mörknar ingår installationen i ljusfestivalen med ljuseffekter lite varstans.
I mörker och dis skickar bilen ibland upp en optisk signal, en röd ljuspelare.
Då den når så här högt tycker jag att installationen har en viss verkshöjd!
UFO Sweden indoors
Pentax K-1 med Meyer-Optik Görlitz 135mm Orestor f2.8 med full öppning.
UFO Sweden är en ideell förening som samlar data och föremål med UFO-anknytning. Den finns i Norrköping och är världens största civila samling.
UFO Sweden är också namnet på en film med premiär på juldagen 2022. En flickas pappa är försvunnen, som det verkar för gott. Men flickan får upp ett spår, Unkown Flying Object, och vänder sig till föreningen för att få hjälp. Crazy Pictures som gjort filmen använder gärna närodlat material till filmer som vänder sig till en publik i hela världen.
Jag har sett stumpar av filmen och gillade särskilt en nyckelscen tagen vid det föreningssammanträde där flickans rapport ska diskuteras. "Härmed förklarar jag sammanträdet öppnat" säger ordföranden och slår klubban i bordet. Härligt att höra för en byråkrat som jag!
Den bil pappan försvann i återfinns nu i entrén till varuhuset Linden i Norrköping. På kvantfysiknivå är mycket man tycker är omöjligt möjligt. Samma med UFO. Bilen som syns på bilderna finns samtidigt utomhus ovanför vattnet i Hästskodammen! Där är den på väg ner i ultraslowmotion så sakta att rörelsen inte syns. Rapport kommer!
Iphonebild. Grabbarna gick efter viss diskussion med på att jag fick behålla bilden, men vill inte att bilden visas på Facebook. Så länka inte dit!
Vals för stillheten
Galleri Kronan i Norrköping har ännu ett par dar en fotoutställning, Daniel Björkert - "Vals för stillheten". För mig blev det en upplevelse i flera dimensioner.
Själva bilderna skapar lugn inne i mig. Daniel arbetar med äldre tekniker. Fotografierna har en nedskruvad, total brist på ytligt effektsökeri. Samtidigt finns mycket stor omsorg investerad varje bild Motiven, papperen, toningen (han tonar ibland med te!), avgränsningen och så presentationen.
Jag som letat hela livet efter ramar utan att finna fick inspiration! Många bilder var ramade med träramar i en mellanbrun träfärg som jag associerade till den ton klassiska konstnärspaletter hade förrförra århundradet. Extra bred och extra tjock passepartout. Jag tror att vinkeln i skärningen är brantare än vanligt.
Daniel Björkert har anförvanter i tidigare generationer som arbetade som fyrvaktare på Gotland. Fyrar, horisonter och fåglar återkommer som motiv.
I ett rum var bilderna ramade med återanvända ramar, hur snygga som helst. De flesta diskret värdiga och smala, en enda bredare och med mycket guld, vacker den också.
Den här bilden och några till hängde i metallklämmor. Just den här visar en innergård någonstans i Finland och är tagen med hålkamera.
Utställningen stänger på söndag under festliga former. Vill man uppleva stillheten och kan komma innan dess, passa på!
Utmaningen Fotografera Folkhemmet avgjord!
Nu har domaren sagt sitt i utmaningen Fotografera Folkhemmet!
Gratulationer till Mats Larsson och hans bild från Malmö, nummer 19 i listan här nedan! Han får ett års medlemskap i Svenska Byggnadsvårdsföreningen inklusive fyra nummer av tidningen Byggnadskultur.
Enväldige domaren Tomas Nyström är arkitekt till yrket, erfaren stadsplanerare, intresserad amatörfotograf och ordförande i Svenska Byggnadsvårdsföreningen.
Tomas Nyström: Uppdraget som domare var en rolig uppgift som tog förväntat lång tid att passa in bland övriga åtaganden. Tävlingen redovisar ett intressant urval av exempel från Västerort i Stockholm, Malmö, Helsingborg och Skultorp med en viss spännvidd på vad deltagarna lägger in i begreppet Folkhemmet.Jag hade gärna sett bidrag från fler håll i landet.
Endast en bild kunde vinna. Som domare har jag förordat den som tydligast beskriver temat utifrån mina kunskaper, erfarenheter och smak.
Följande definitioner har han som domare använt i sin bedömning:
Folkhemmet: byggnader från mitten av 1930-talet till skiftet mellan 1950-talet och 1960-talet.
Rekordåren: 1960-talet till ett stycke in på 1970-talet (egentligen efterkrigstiden fram till oljekrisen).
Tomas Nyström har gått igenom och bedömt samtliga bidrag, sen sorterat fram de fem enligt hans bedömning fem främsta och sedan korat en vinnare.
Här nedan hans redovisning.
1. Stefan Tyrbo. "Folkhemmet". https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3873177.htm
Domarens kommentar:
Den här bilden var en av fem som togs ut i första omgången.
Bildmässighet: den grafiskt bästa bilden.
Symbolvärde: anknytningen till Tage Erlander är ju fin, möjligen kan man tolka in någon sorts jämlikhetstanke i den ganska monotona upprepningen i fasaden. Men det är inte min bild av folkhemmets goda värden.
Relevans: ja
2. Erik Engström. Folkhemmet - Västertorp, Bild 1. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3874299.htm
Domarens kommentar:
Den här bilden var en av fem som togs ut i första omgången.
Bildmässighet: samspelande färger, balansen åstadkoms av slagskuggorna från grannkvarteret; det höga lamellhuset som spelar mot pilträdet,
Symbolvärde: den sittande mannen vid parkeringsskylten, den sittande kvinnan med barnvagn under pilen. Litet söndagseftermiddag.
Relevans: Ja
3. Erik Engström. Folkhemmet - Västertorp, Bild 2. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3874300.htm
Domarens kommentar:
Symbolvärde: Omfattningen av Höganäs glasmosaik är stilig och mycket tidstypisk, litet Mondriansk i uttrycket. Den infattade porten är överraskande enkel, om än av ek. Det saknas sidoljus vilket var mycket vanligt för tiden.
Relevans, med tvekan: kräver bakgrundskunskap.
4. Erik Engström, Folkhemmet - Västertorp, Bild 3. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3874301.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Färgmässigt bra bild men det bygger helt på motivet i sig självt, dvs Endre Nemes roliga klocka. Övriga detaljer i tegelmuren framgår tydligt såsom frisen vid takfoten.
Symbolvärde: En påkostad väggklocka av en känd konstnär tyder på en offentlig byggnad, troligen en skola.
Relevans, med stor tvekan.
5. Tobias Bagan, Folkhemmet mitt i Malmö. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3875338.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: en vacker bild med den grafiska texturen av fallna lov i förgrunden som balanseras av det propra tegelhuset med solreflexer i bakgrunden. Färgerna ger intryck av söndagseftermiddag, inte så litet vemod. Mycket typisk Malmö-vy för epoken före funktionalismen.
Symbolvärde: Miljön är tillkommen ganska lång tid före Folkhemmet, även om detta hus kan anses förebåda såväl funktionalismen som den stigande bostadsstandarden.
Relevans: Nej. Huset är för gammalt för temat Folkhemmet, även om det alltså är en mycket gedigen byggnad.
6. Göran Edén, Folkhemmet. Bild på 50-talskvarter. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3877862.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Grafiskt ganska välbalanserad bild, även färgmässigt. Regnet har just passerat.
Symbolvärde: Måhända illustreras en tidsaxel för utvecklingen av folkhemmets byggnader som har fått överrock genom tilläggsisolering med insjunkna fönster och hängande tegelfasader på konsoler.
Relevans, med stor tvekan: Mer varsamt renoverade hus hade bättre representerat Folkhemmets byggande. Tilläggsisoleringen och de tekniska tilläggen stör anknytningen till temat.
7. Mikael Romu, Folkhemmet - bidrag. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3811645.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Åter en bild i strålande höstsol. Det är naturligtvis mest lockande att ta ut sin kamera i vackert väder men bilderna blir något enahanda. I detta fall en del detaljer som ytligt sett tycks vara spännande men som tappar vid närmare undersökning.
Symbolvärde: Hade inte bildtexten funnits så hade man inte kunnat associera bilden till folkhemmets sociala tankar.
Relevans: Nej. Det är för litet innehåll för att kunna se vad bilden av ett äldre hus har med folkhemmet att göra.
8. Benny Flodkvist. Folkhemmet som bäst.https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3882465.htm
Domarens kommentar:
Den här bilden var en av fem som togs ut i första omgången.
Bildmässighet: Fin färgskala med de grå spritputsade fasaderna som möter septembergrönskan. Överraskande färgaccenter som ökar spänningen i bilden. Bilden skulle ha vunnit på att beskäras i nederkanten. Grushögarna stör, staketet tar för mycket plats.
Symbolvärde: den uppvuxna gården och bostadshusen från 1950-talet ger en bild av det goda folkhemmet.
Relevans: Ja. En god representant för Folkhemmet från dess mogna period.
9. Benny Flodkvist. Folkhemmets balkonger. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3882468.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: fin färgskala med de grå spritputsade fasaderna som möter septembergrönskan. Överraskande färgaccenter i den blågröna färgskalan som ökar spänningen i bilden. Bilden skulle ha vunnit på att beskäras i nederkanten. Grushögarna stör, staketet tar för mycket plats.
Symbolvärde: den uppvuxna gården och bostadshusen från 1950-talet ger en bild av det goda folkhemmet.
Relevans, med tvekan: en god bild av en god tid för folkhemmet som dock störs av de nya balkongerna.
10. Benny Flodkvist. Folkhemmet har åldersbestämts. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3882469.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: fin färgskala med de rödockra spritputsade fasaderna som möter septembergrönskan. Överraskande färgaccenter som ökar spänningen i bilden. Bilden skulle ha vunnit på att beskäras i högerkanten - hörnet av himlen ger en obestämd sned balans. Litet klurig dock – det tar några sekunder att se årtalsskylten som förklarar bildrubriken.
Symbolvärde: spritputsade fasader ger lätt associationen till det avslutande skedet av funktionalismen.
Relevans, med tvekan: Framför allt är det redovisade byggåret som kan associera till Folkhemmet. Annars får man inte mycket ledning till temat.
11. Hans-Åke Öhlin. Skultorp Folkhemmet, https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3884936.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Grafiskt ganska balanserad bild, dock oklart om bilden är menad att vara i svart/vitt – gula inslag i himlen. Något dyster, något platt - ingen textur, inga skuggor. Mobilmasten antyder förbindelse med omvärlden.
Symbolvärde: Bilden andas monotoni, tristess, anonymitet. Kanske i verkligheten är kvarteret ombonat och hemtrevligt för många? Bebyggelsetypen är allmängiltig för hela landet, dock inte för Folkhemmet. Tänk att bo på tredje våningen, utan hiss!
Relevans, med tvekan: Bilden visar snarare en aspekt på Rekordåren som kom efter Folkhemmet.
12. Lennart Runhage, Folkhemmet 3, https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3885217.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bilden är balanserad genom den fina skulpturgruppen med de båda flickorna. Färgerna är något urgröpta, vilket trots grönskan ger ett kyligt intryck. Parklyktan står oförtjänt i fokus.
Symbolvärde: Malmö är fullt med hus i gult tegel från tiden för Folkhemmet och senare, ofta med Riksbyggen som byggherre. Fem våningar – här borde det finnas hiss!
Relevans, med tvekan: Bilden visar snarare en aspekt på Rekordåren som kom efter Folkhemmet.
13. Lennart Runhage, Folkhemmet 2. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3885215.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bildvinkeln visar den skyddade gården. Färgskalan förstärker det dystra och tomma intrycket trots grönskan.
Symbolvärde: Malmö är fullt med hus i gult tegel från tiden, ofta med Riksbyggen som byggherre. Hustypen finns även i andra kommuner i Skåne. Så visst kan detta vara en exponent för Folkhemmet. Fem våningar – här borde det finnas hiss!
Relevans: Ja. Folkhemmet, säkert, eftersom husen troligen är murade och genom att gården är kringbyggd. Men samma gula skivhus finns även från Rekordåren, då med betongstomme och placering i parallella lameller.
14. Lennart Runhage, Folkhemmet 1. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3885213.htm
Domarens kommentar:
Den här bilden var en av fem som togs ut i första omgången.
Bildmässighet: Bilden är balanserad genom de vinkelställda bostadshusen. Roligt att bilden är befolkad med folk i arbete, kanske med morgonsysslor. Färgerna är något urgröpta, vilket trots grönskan ger ett kyligt intryck
Symbolvärde: Det gula teglet anknyter till Riksbyggen i Skåne.
Relevans: Ja. Särskilt den tidigare hörnbutiken anknyter till Folkhemmet.
15. N. Thomas Meldnert, Folkhemmet, I skuggan. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3884792.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: En talande bild med det förhärskande trädet som påtagligt ger skugga för sittplatsen och den relativt nyligen upprustade lekplatsen.
Symbolvärde: Omsorg är det gemensamma för bildens olika element: träden, sittplatsen, lekplatsen.
Relevans, med tvekan: Ensam kan bilden inte knytas till Folkhemmet.
16. N. Thomas Meldnert, Vällingehus in Vällingby, (bredare bild). https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3815725.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bilden redovisar del av en handelsbyggnad och tidig höstmorgon, troligen kylig av färgskalan att döma. Byggkranen i bakgrunden stör.
Symbolvärde: Det är inte helt självklart att tankarna genom denna bild går till ett av Sveriges mest ikoniska förortscentrum. Men byggnaderna är stiliga.
Relevans, med tvekan: Ensam kan bilden inte knytas till Folkhemmet. Då måste man känna till Vällingby och dess berättelse.
17. N. Thomas Meldnert, Vällingehus in Vällingby (inzoomad bild). https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3815726.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bilden redovisar del av en handelsbyggnad och tidig höstmorgon, som troligen är kylig av färgskalan att döma. Men där ligger ju en snöhög i hörnet? Huvudmotivet inramas av ett höghus ovanför och till höger. Detta gör byggnaden i förgrunden svårare att avläsa. Dock är denna bild den som placerar centrum i sin förortsmiljö (i detta fall Vällingby).
Symbolvärde: Det är inte helt självklart att tankarna genom denna bild går till ett av Sveriges mest ikoniska förortscentrum. Men byggnaderna är stiliga.
Relevans, med tvekan: Av denna bildsvit från Vällingby (bild 15 – 17) är detta den som tydligast har anknytning till Folkhemmet. Då måste man dock känna till Vällingbys berättelse från början.
18. Mats Larsson, #3886982. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3886982.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bilden är ganska väl balanserad med rumslighet som tar tag i det för fotografen närmaste hushörnet och med de kraftfulla punkthusen i fonden. Tyvärr förtas intrycket av att bildskärpan bitvis är hög och att övriga delar av bilden därmed känns oskarp. Störande är också trafikskyltarna, i synnerhet de närmaste som förtar verkan av trädkronorna som skjuter fram mellan husen.
Symbolvärde: God arkitektur med många inslag som man gärna förknippar med Folkhemmet: den bevarade hörnbutiken, de gröna uppvuxna gårdarna, de rymliga gatorna.
Relevans: Ja.
19. Mats Larsson, #3887182. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3887182.htm
Domarens kommentar:
Den här bilden var en av fem som togs ut i första omgången.
Bildmässighet: Bilden koncentrerar på den omfamnande porten i det röda tegelhuset. Den fuktiga gången i samma material leder bort till lovande grönska i fonden. Väl samstämda färger och intresseväckande bildelement.
Symbolvärde: Bilden redovisar en väl utformad detalj i ett gediget rött tegelhus från 1950-talet som bjuder in i huset och de hem som anas innanför muren.
Relevans: Ja.
Detta blev den vinnande bilden. Den redovisar en omsorgsfullt utformad detalj i ett gediget rött tegelhus från 1950-talet, en utmärkt representant för Folkhemmets senare skede i utförandet och det sparsmakade urvalet av material, då funktionalismen stod i sitt fullmogna stadium. Intresset dras till det omfamnande vindfånget och porten som bjuder in i huset och vidare till de hem som anas innanför muren. Den fuktiga gångvägen i samma material leder vidare till lovande grönska i fonden. En vacker och talande bild med väl samstämda färger, komposition och intresseväckande bildelement.
20. Mats Larsson, #3887191. https://www.fotosidan.se/pools/view/11241/3887191.htm
Domarens kommentar:
Bildmässighet: Bilden styr bort mot den solbelysta fasaden i fonden. Den skuggiga fasaden som bildar sidan och det huvudsakliga innehållet i bilden redovisar redigt byggnaden med sitt gula tegel och dess detaljer. Väl samstämda färger och intresseväckande bildelement även om tilläggen minskar anknytningen till det ursprunglig .
Symbolvärde: Den ursprungliga byggnaden från Folkhemmet har åldrats. Utbyggnaderna vid entrén är nog nödvändig anpassning för sophanteringen och är relativt väl anpassade till ursprunget. Men de ursprungliga fönstren är utbytta mot nya som inte är varsamt anpassade till den annars tidstypiska fasaden.
Relevans: Ja, med tvekan.
Stort tack till alla deltagare, till domaren Tomas Nyström och till Svenska Byggnadsvårdsföreningen som sponsrat förstapriset!
Er gruppvärd Måns Hagberg