CITYSCAPES: BLOGGEN
Trappan i bibblan. Sten Samuelson.
Idag hade jag ett ärende på bibblan i Norrköping. Huset är från 1970 och av betong. Utifrån och in och inifrån och ut. Älskat av några, avskytt av fler. Arkitekt Sten Samuelson. En karismatisk person med kontor i Malmö, Schweiz och Japan. Jag gillade honom och berättade det för några kollegor som kände honom sen studietiden. Hå hå ja ja, Sten! sa en av dom. Då det var teckningsinlämning kom vi andra med våra små papper med våra försiktiga skisser. Sten dundrade in med ett väggtäckande verk, "Arkitekturens Födelse".
Huvudtrappan är spiralformad, av betong, handledaren av stål som klätts med svart läder. Betongen göts på plats i formar av bräder som jag tror sandblästrats för att framhäva ådringen.Undrar om det inte sitter kvar lite trä här och där.
Bild uppifrån och nedåt:
Bild nerifrån och uppåt:
Därför finns jag på Fotosidan!
Att sitta på en parkbänk och skjuta duvor lockade inte mig. I stället öppnade jag eget vid 67. Kanske skulle fotohobbyn kunna utvecklas till vindkraftfoto? Husprojektering och planering hade jag redan viss kunskap om. Skrivklåda fanns. Firman fick heta Måns Hagberg Bild-Bygg-Plan-Text. Den har f-skattesedel och redovisningskonsult. Ett problem var att Skatteverket inte accepterar att man driver en verksamhet för att känna sig nyttig och ha kul, man måste ha vinstintresse. Men det finns kryphål, så jag fick starta ändå.
Hemsida behövdes. Det blev Fotosidans "Portfolio". Bra layout, rimligt pris och inte värre att använda än att jag klarade det. Och jag gillade Fotosidan. En bra community, civiliserad, med många hjälpsamma medlemmar som kan mycket. Jag har medlemsnummer 25 758 och gillar fortfarande Fotosidan.
Min första bild på Fotosidan hette "Brobygge över gränsvatten". Den togs i januari 2004 med en Sony Mavica, 1,3 megapixlar och bildlagring på en sån där brun diskett.
Sen tog jag det här vindkraftfotot med en Nikon F3 och 75 - 150 E-zoom. Köpte framkallning med skanning och lade in det här på FS. Hjälpsam kritik! Efter lite justeringar blev det en omslagsbild.
Sen tog jag kontakt med en bildbyrå för att sälja vindkraftbilder. En trött tjej tyckte att vindkraftfoto skulle vara "väldigt smalt". Det var ju inte så uppmuntrande. Men jag lärde mig av kommentarerna här på FS och lyckades sälja en del vindkraftbilder. Det var kul!
Så där fortsatte det. Jag lade in bilder, fick och gav kritik i den positiva bemärkelsen att man bryr sig om varandras försök. Här på Fotosidan finns ju också forum där man kan fråga och få svar, det har varit ovärderligt! Blev gruppvärd på Cityscapes, där får man se stadslandskap från hela världen. Startade Cityscapes: Bloggen. Den handlar om gruppen Cityscapes, stadslandskap och en hel del annat.
"En hel del annat" innebär bland annat samhällsfrågor. Såna kallas ibland politik fast de kan beröra alla. Senast blev det en en blogg med en vördsamt behandlad bibel som bildmotiv för en diskussion om att bränna koraner, biblar och liknande skrifter i provokativt syfte. Björn Thundal bloggade vidare på temat. Sen tog jag till mig alla synpunkter och skrev en debattartikel åt Folkbladet här i Norrköping. Återkommer då den publicerats!
Jan Troell som fotonörd och filmskapare.
Kameran framställs som ett mirakel, ett underverk – en möjlighet att upptäcka världen och att frigöra människor. Är det möjligen kärnan i Jan Troells filmskapande? Ja, kanske. Det skriver Leif Furhammar i en helt lysande essä från 2008 om Jan Troell som fotonörd och filmskapare.
Furhammar får med Troell, svensk films nedgång, fall och mirakulösa återuppståndelse och lite till på några korta sidor. Minst sagt bra läsning!
Jan Troell på Stockholms Filmfestival 2012. Foto Wikipedia.
Maria Larssons eviga ögonblick
På filmklubben turas vi om och visar varsin film. Ingen får i förväg reda på vilken. Nu visade jag och en kompis Jan Troells "Maria Larssons eviga ögonblick" från 2008. Guldbaggebelönad, Oscarsnominerad, med mycket bra foto och en handling som får med mycket av det framväxande ännu inte moderna Sverige. Handlingen utspelas från förra sekelskiftet till några år efter första världskriget.
Det är en dramadokumentär, "inspirerad av verkliga händelser". Mycket klart sevärd!
-----------
Wikipedia om förebilden till filmen:
Maria Larsson, född 5 december 1876 i Kedums församling, död 24 november 1930 i Mölndal, var en svensk fotograf som hade vunnit sin kamera på lotteri år 1900.
Hon gifte sig 4 juni 1900 med Oskar Leonard Sigfrid Larsson, född 5 november 1877. Larsson var en fattig arbetarhustru och mor till sju barn, födda 1901-1916.
Bok och film
1986 upptäckte Agneta Ulfsäter-Troell Maria Larssons fotoalbum med flera hundra bilder i en byrålåda hemma hos Larssons dotter Maja Öman och skrev om Maria Larsson i boken Att människan levde: Maria Larssons eviga ögonblick som senare utgjorde underlag till Jan Troells film Maria Larssons eviga ögonblick. Larssons bilder visades i fotoutställning 2008 på Galleri Format i Malmö.
-----------------
Wikipedia om filmen:
Filmen handlar om Maria Larsson (Maria Heiskanen) som i början av 1900-talet vinner en kamera på lotteri. Med en suput till man (Mikael Persbrandt) och en ständigt växande barnaskara tvingas hon samtidigt kämpa för ett anständigt familjeliv, med kameran förvarad undangömd och bortglömd. När hon går för att pantsätta den möter hon den danske fotografen Sebastian Pedersen (Jesper Christensen) och hennes liv tar en ny vändning.
-----------------
Vi håller till i kulturkvarteret Hallarna i Norrköping. Först lite snack innan filmen.
Sen filmen. Kameran som "Maria Larsson" använder bildar bakgrund till förhandstexterna. På ett ställe står det "Contessa", inne i filmen säger den danske fotograf som Maria först försöker sälja kameran till att detta ju är en fin kamera, en Contessa.
Avfotograferad bild på filmduk
Objektiv med fattning, foto från filmduken.
Enda och sista bilden av sig själv som "Maria Larsson" tog i filmen.
Foto taget av filmen som den visades på duken.
------------
På Tekniska Muséets digitala museum hittade jag en bild på en något nyare och lite enklare Contessa och dessa uppgifter:
"Klappkameran är tillverkad av Contessa Camera Werke i Stuttgart mellan 1909-1919 och skänktes till museet av Helmer Bäckström i januari 1939.
Universal-Aplanta Medioplast 1:7.7. F=140 mm från Dr. Staeble-Werke, München.
Då dubbelt utdrag användes och främre linsen borttages verkar den bakre som vidvinkelobjektiv."
---------
Efter filmen blev det fika, tack Hans-Ove, och eftersnack. Vi gillade filmen men var nog lite tagna av all fattigdom och utsatthet.
Lite fika
Till sist en bild som jag tycker är kul, alla tittar åt alla håll!
Zoomat mot månen
Snudd på vinterkyla. i alla fall minus och is på trottoarerna. Reservkameran med zoomobjektiv var med. Och i förlängningen av Knäppingsborgsgatan syntes månen, nånstans mellan tre kvarter och full.
Norrköping. Pentax K3 II med Sigma 17-50 2,8 @ 50mm, motsvarar 75mm på småbildskamera.