Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Maria Larssons eviga ögonblick

På filmklubben turas vi om och visar varsin film. Ingen får i förväg reda på vilken. Nu visade jag och en kompis Jan Troells "Maria Larssons eviga ögonblick" från 2008. Guldbaggebelönad, Oscarsnominerad, med mycket bra foto och en handling som får med mycket av det framväxande ännu inte moderna Sverige. Handlingen utspelas från  förra sekelskiftet till några år efter första världskriget.

Det är en dramadokumentär, "inspirerad av verkliga händelser". Mycket klart sevärd!

-----------

Wikipedia om förebilden till filmen:

Maria Larsson, född 5 december 1876 i Kedums församling, död 24 november 1930 i Mölndal, var en svensk fotograf som hade vunnit sin kamera på lotteri år 1900.

Ville med hunden

Hon gifte sig 4 juni 1900 med Oskar Leonard Sigfrid Larsson, född 5 november 1877. Larsson var en fattig arbetarhustru och mor till sju barn, födda 1901-1916.

Bok och film

1986 upptäckte Agneta Ulfsäter-Troell Maria Larssons fotoalbum med flera hundra bilder i en byrålåda hemma hos Larssons dotter Maja Öman och skrev om Maria Larsson i boken Att människan levde: Maria Larssons eviga ögonblick som senare utgjorde underlag till Jan Troells film Maria Larssons eviga ögonblick. Larssons bilder visades i fotoutställning 2008 på Galleri Format i Malmö.

-----------------

Wikipedia om filmen:

Filmen handlar om Maria Larsson (Maria Heiskanen) som i början av 1900-talet vinner en kamera på lotteri. Med en suput till man (Mikael Persbrandt) och en ständigt växande barnaskara tvingas hon samtidigt kämpa för ett anständigt familjeliv, med kameran förvarad undangömd och bortglömd. När hon går för att pantsätta den möter hon den danske fotografen Sebastian Pedersen (Jesper Christensen) och hennes liv tar en ny vändning.

-----------------

 Vi håller till i kulturkvarteret Hallarna i Norrköping. Först lite snack innan filmen.

Sen filmen. Kameran som "Maria Larsson" använder bildar bakgrund till förhandstexterna. På ett ställe står det "Contessa", inne i filmen säger den danske fotograf som Maria först försöker sälja kameran till att detta ju är en fin kamera, en Contessa.

Avfotograferad bild på filmduk

Objektiv med fattning, foto från filmduken.

Enda och sista bilden av sig själv som "Maria Larsson" tog i filmen.

Foto taget av filmen som den visades på duken.

------------

På Tekniska Muséets digitala museum hittade jag en bild på en något nyare och lite enklare Contessa och dessa uppgifter:

"Klappkameran är tillverkad av Contessa Camera Werke i Stuttgart mellan 1909-1919 och skänktes till museet av Helmer Bäckström i januari 1939.

Universal-Aplanta Medioplast 1:7.7. F=140 mm från Dr. Staeble-Werke, München.

Då dubbelt utdrag användes och främre linsen borttages verkar den bakre som vidvinkelobjektiv."

---------

Efter filmen blev det fika, tack Hans-Ove, och eftersnack. Vi gillade filmen men var nog lite tagna av all fattigdom och utsatthet.

Lite fika

Till sist en bild som jag tycker är kul, alla tittar åt alla håll!

Inlagt 2023-02-07 22:34 | Läst 656 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Låter som en intressant film, som jag blev nyfiken på. Bland dina bilder så fastnade min blick fikabilden, den första och där på det grafiska mönster som galgarna i bakgrunden bildar.
Svar från Måns H 2023-02-08 10:06
Absolut sevärd och inte minst för oss som fotograferar!

Jag såg också dom där galgarna, funderade på att lägga i oskärpa men lät bli. Rätt val förstår jag nu.
En fantastiskt fin film, jag har sett den ett par gånger.
/Gunnar S
Svar från Måns H 2023-02-09 12:52
Fin på många sätt!

Fotot ät påfallande bra. Filmen gjordes med 16mm / 24 bilder per sekund, pixlar är inte allt!
Den har jag faktiskt inte sett, din blogg gör mig nyfiken. Fin blogg med blandade bilder från nu och då! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2023-02-09 12:59
Klart sevärd! Först tyckte jag att personerna var för fint klädda i sin armod men efterdiskussionen gjorde klart att många gjorde (och gör) allt för att visa sig prydliga fast bärgningen är minst sagt klen.

För verklighetens Maria Larsson betydde ju fotograferandet en ventil och (delvis) ett lyft ur den situation hon levde i, filmens kärna är att visa detta.
Den filmen har man sett några gånger. Mycket bra.
Den här texten fattar jag inte. "Klappkameran är tillverkad av Contessa Camera Werke i Stuttgart mellan 1909-1919 och skänktes till museet av Helmer Bäckström i januari 1939.

Universal-Aplanta Medioplast 1:7.7. F=140 mm från Dr. Staeble-Werke, München.

Då dubbelt utdrag användes och främre linsen borttages verkar den bakre som vidvinkelobjektiv."

Det skall nog stå Aplanat, och använder man enbart bakre linshalvan blir brännvidden ungefär den dubbla, så det blir snarare ett objektiv med teleegenskaper (även om det inte är byggt som ett teleobjektiv). Därför behövs dubbelt utdrag.
Svar från Måns H 2023-02-09 13:21
Hej Lars! Jag undrade också över den texten men tog in den i brist på bättre. Aplanat stämmer, det syns på bild 3 här i bloggen. Du förklarar hur objektiv, del av objektivet och kameran fungerar på ett sätt som jag tror stämmer! I filmen skruvar proffsfotografen bort en del av objektivet men det förklaras inte närmare.

Förebilden Maria Larsson vann en kamera år 1900 och då fanns inte Contessa såvitt jag kan förstå efter en del googlande. Men det står "Contessa" på kameran i filmen. Så filmarna har nog använt en antik kamera som är lite nyare, möjligen någon av de Contessa som syns i den här länken:

https://www.engel-art.ch/contessa-nettel/

Sedermera så kom företaget tillverkade Contessa att fusioneras ihop med andra till Zeiss Ikon.
laha 2023-02-09 13:47
Ica-Contessa-Nettel = Ikon
Svar från Måns H 2023-02-09 18:38
Stämmer bra vad jag kan förstå!
Fint inlägg och man blir nyfiken på filmen :)
Ha en fin helg!
Mvh Martin.
Svar från Måns H 2023-02-10 23:07
Tack Martin, komma gärna länken i bloggen om Jan Troell också, länken leder till en helt lysande text om Troell.