Havdhems prästgård
Fototävlingen Wiki Loves Monuments pågår nu under september. Jag var på Gotland och åkte till Havdhem för att ta bilder på prästgården. Den är byggnadsminne och Wikipedia saknar bild.
Först åkte jag till ett par andra platser, sen till Hemse. Tankade bilen med HVO 100 på Granngården. Tankade kaffe och kaka för egen del hos Bagarn´s, Sudrets egentliga mittpunkt.
På plats i Havdhem knackade jag på. Den vänliga damen som öppnade sa att det går bra när jag frågade om att få kliva runt i trädgården och ta foton åt Wikipedia och min blogg. Hon ställde upp för det här fotot också, men helst utan bli namngiven.
Den blå färgen på portomfattningen förbryllar mig. En del antikvarier på ön är numera väldigt begivna på starka färger. Men vad är historiskt riktigt? Byggningen stod klar 1763.
Innan 1700-talets mitt fanns inga bra blå pigment utom ett svindyrt, ultramarin, som bestod av en halvädelsten, lapis lazuli. Det användes endast i konstmåleri och där mycket sparsamt. Kring 1750 uppfanns ett syntetiskt pigment i Tyskland, berlinerblått. Det var dock inte kalkäkta utan ändrade färg till nåt brunaktigt om det användes på kalkputsade fasader. Den här dörromfattningen är nog av massiv kalksten eller sandsten, men eftersom ytorna runt omkring är kalkputsade och regnvatten som rinner nedför fasaden blir basiskt har jag mina dubier om att en eventuell blå färg kunde ha stått sig. Det kan ha sett ut så här 1763 men knappast efter några år.
Jag gick runt byggningen och väntade ut "rätt" ljus på gaveln mot söder. Den här bilden har jag skickat till Wikipedia.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @f8, stativ.
Sen väntade jag ut att samma ljus skulle svepa utefter gaveln mot norr. Men det funkade inte. Ett ädellövträd stoppade solens strålar. Så jag fick nöja mig med den här bilden:
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @f8, stativ.
Och så en bild mot öster för att visa närheten till kyrkan. Prästgården ligger intill kyrkan som är från 1200-talet. I början av 1900-talet reparerades tornet. Det var brandskadat sen 1500-talet. Tornhuven uppfördes 1913. Den är tämligen lik föregångaren.
Pentax K-1 med Pentax FA 35mm f2 @ f5
Fasaden mot öster med entrén.
Pentax K-1 med Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @f8, stativ.
Bedårande bra bilder. Gaveln i skugga är väl så bra som den solbelysta bilden.
Men bilden på damen i porten tar priset. Det blå som går igen i kvasten.
Du har rätt i att blå i äldre målningar kommer från Lapis lazuli som bröts på få platser i arabländerna. Vi har inga verkligt bra fyndplatser. Berlinerblått är billigt och mycket beständigt med järn som viktig komponent. Fotografiskt ingår det i Cyanotypi. Du har väl också hanterat en och annan ritning kopia utförd med just Berlinerblått.
Bilder med Cyanotypi har en tendens att blekna en aning, men det kan hjälpas upp med att oxidera Fe2+ i bilden med svag lösning av väteperoxid.
Ha en fin dag
Bob
Håller med om blå kvasten! Den bilden är tagen med Iphone och app Halide för RAW. Skulle tro att kvastfärgen valts med omtanke, att den skulle passa på platsen.
Betr berlinerblått så är det ingen kalkäkta färg. Funkar alltså inte på kalkputsade fasader. I vanligt oljemåleri funkar det tämligen bra. Kalkäkta blå pigment kom ganska så sent, kanske 1940-talet. (Det går ibland att få fram en blåaktig nyans med hjälp av kimrök eller kanske sot från spisen, men jag har bara sett nåt ensaka exempel på sån fasad.)
Jodå, blåkopior har vi haft i byggnadsnämndsarkiven, men inte så ofta, tror att de mest användes till konstruktionshandlingar och inte i samband med bygglovsansökningar.
/B
HaD/Gunte..
Jag skulle behållit omålad sten i infattningen. Nä förresten, en grå skyddsmålning kunde vara bra för att bevara stenen. Möjligen målat i årtalet med svart.
Och den blå färgen är troligen ny, möjligen att man hittat spår av blåmålning och tagit efter dessa.