Fisker
Vad kan väl detta vara för en bil? Det stod Ocean på bakluckan och FISKER på taket.
Fisker var ju ett startupmärke med jättehäftiga Karma. Som det inte blev nåt av. Då och då har Fisker puffat för nåt nytt men inget har materialiserats. Här stod nu en ganska stor SUV. Tranportstyrelsens databas upplyser om att detta är en eldriven kombi med fyrhjulsdrift. 351 kW maxeffekt, boremot 500 hästkrafter. Toppfart 209 km/h. Räckvidd enligt WLTP 701 km.
Enligt Bing har 4700 exemplar levererats till slutkund fram till årsskiftet 2023/2024. Detta i hela världen. Så denna måste vara en av ganska så få i Sverige.
*
Tidningen Elbilen har nyss provkört bilen i version Extreme. Redaktören var själv spekulant, men rubriken blev "Dra tillbaka bilen, Fisker!". Den var helt enkelt inte färdig. På papperet top of the line till jämförelsevis hyfsad kostnad, men i praktiken fanns en massa konstiga irritationsmoment och påtaglig risk för större strul.
*
Henrik Fisker är en dansk bildesigner och entreprenör. Har jobbat med BMW, Aston Martin och Tesla. Öppnade det startupmärke som inte längre finns. Han driver nu med en kollega företaget Fisker Inc. Det är baserat i Kalifornien. Produktionen ligger hos Magna Steyr i österrikiska Graz. Ett företag med stort förflutet, väldigt mycket krigsindustri och allt från Puch-mopeder till Mercedes G. Fisker Ocean är en danskamerikansk produkt made in EU!
*
Av Fiskers hemsida att döma är målgruppen välbeställd medelklass i yngre medelåldern som har råd att chansa på ett udda märke och bli pionjärer om allt skulle gå bra. Bilen ska gå att köpa eller prenumereras på. Det var snudd på omöjligt att få tag på ett exemplar, men just nu rear Fisker ut ett antal "Extreme".
*
Hur kommer det att gå för Fisker? Rejäl uppförsbacke väntar. Segmentet premium eller ett halvt snäpp är ett getingbo. Kina har drösvis med såna elbiltillverkare. Flera europeiska och amerikanska biltillverkarna har nu kommit i gång i stor skala. Tesla Model Y blev 2023 världens mest sålda bil alla kategorier med 1,3 miljoner exemplar.
Jag tycker att det här är ett illavarslande exempel på att man inom stora grupper inbillar sig att vi skall kunna konsumera oss ur våra resurs och miljöproblem.
vem vill köpa en ny avgasbil som du inte ens kommer få köra i vissa delar i stockholm från 2024. snart får du inte en köra en avgasbil i tätort. Det kommer.
Tesla valde att ta fram grejer som den trendmedvetna och ekonomiskt välbeställda publiken ville ha. Först eldrivna Lotusbaserade sportbilen som en teaser. Sen Model S som ju inte var en gammeldags bil med batteri utan mer en dator på hjul. Tesla erövrade marknaden uppifrån.
Fisker försökte göra nåt liknande med laddhybriden Karma och nu med Ocean. Men med mer fokus på bilen, mindre på datorn.
Försäljningen av begagnade fosilbilar ökade kraftig (de flesta av dom som inte köpte elbil).
Jag vill ha en bil som kan laddas/tankas på under fem minuter. En bil som orkar minst 30 mil på tanken - så att jag slipper att hamna vid en laddstolpe på vischan som är upptagen av en lång kö, alternativt inte fungerar.
Kort sagt, jag fördrar en funktionsfähig bil - en bil där jag exempelvis kan sätta på kupévärmen på vintern, utan att räckvidden inskränks.
Du skriver: "det kommer..." säkert, om ett lätt fascistiskt plutteparti som balanserar på 4% spärren lyckas kohandla sig till den makt som folket inte vill ge dem. Annars kommer det inte.
Man hinner knappt gå på toa. Det kortaste min räckvidd räckt är 35 mil på vintern o landställena ligger mellan 15-20 mil emellan så det är noll problem.
Mina första 8000 mil kostade 80 öre per mil i laddning.
servicen på 11000 mil har kostat 3500 kr.
ingenting har gått sönder som inte garantin täckt.
Jag tröttande på att tanka dyrt 2019. Hade en ny vw Tiguan 240 hk årsmodell 2017. Den kostade nästan exakt dubbelt så mycket som teslan i månaden.
Så framtiden är begagnade avgasbilar som du inte ens kommer få köra i städer så småningom.
Vad har du för bil/årsmodell?