Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.
Fast på Gotland 2
Söndagen solig! Jag tog det lugnt, gjorde i ordning en del grejer, fick lite färg på kroppen. På kvällen tog jag fram stativet och kameran. Stativ + gott om tid + släpljus + noga inställningar i kameran + stilla väder = bilden klar i kameran.
Huset byggdes 1894. Putsad kalksten. Nuvarande takbeläggningen varmsvartmålad pannplåt. Lilla skorstenen ledde upp rök från kölnan som nu är tagen ur bruk.
Inlagt 2023-08-15 11:52 |
Läst 497 ggr. |
Permalink
HaD/Gunte..
Idén var att få den blå nyans man kan få om man har kimrök (ett svart pigment) och zinkvitt som pigment och linolja som bas. I praktiken hämtade jag kulören från Bottvaldegården på Storsudret. Målaren talade sen om att hans svärfar hade färgsatt där nere (jag skulle tro med nån antikvarie inblandad). Så den är inte flaggblå.
Det var ljuset som fick mig att ta bilden.
Hälsn!
PS. Undrar vad felet är på den trasiga Gotlandsfärjan, har inte lyckats hitta nån 'teknisk' beskrivning på det hela i vanlig media.. Det är ju det som är intressant i sammanhanget, som 'gammal hobbymekare'.. Får känslan av att det helst 'mörkas'..
Kanske är lättare som hobbymeck med en gummibåt som man bara kan släpa upp på land och/eller fälla upp utombordaren på... ;)
Destination Gotland är väldigt fåordiga. VD sa i alla fall "propellernavet". Har dom ställbara blad nuförtiden? Eller behöver nåra skruvar bytas eller dras åt?
Han sa också att båten måste torrläggas och "öppnas" för att man skulle komma åt. Menar han kanske propelleraxelns lagring längst akterut?
Felet kom inte oväntat. "Drotten" hade haft återkommande förseningar pga "tekniska problem". Dottern åkte med en tur som hade senarelagts med 1 1/2 timme och hade tänkt handla lite i Klintehamn på vägen. I Klintehamn kom SMS att tiden ändrats igen, nu start bara 1 timme försenad. Hon skippade inköpet och hann med nöd och näppe med .
Hälsn!
Ställbara blad har dom troligen, istället för att använda sig av ett 'backslag' tror jag, med vridbara propellerblad så behöver man ju inte ändra rotationsriktningen på axeln från motorn, den kan ju bara få snurra på.. men det är 'killgisningar' från mig.. Kan säkert vara ett 'lagerfel' också, kanske med vatteninträngning som följd..
Tycker nog att det borde finnas ett 'backupfartyg' (kanske inhyrd) under de tre sommarmånaderna och utanför ordinarie turlistor, och varje år! Kanske extra viktigt nu sen Putin beter sig som han gör, tänk om han plötsligt vänder sig mot Sverige under sommarmånaderna, hur får man snabbt hem sommargästerna då, kanske med ett krånglande fartyg även då.. Hälsn!
Jag har förståelse för att grejer går sönder men tycker att företaget borde skaffa sig rutiner att kommunicera bättre. Som strandsatt passagerare har jag fått 2 SMS och 1 mail medan deras telefon enligt Telia "Tagits ur bruk" och datorombokningen kollapsat. Eftersom turer ställs in pga olämpligt väder är situationen återkommande. Det vore idé att ha en Plan B redo.
Jag minns ansökningen till högskola/universitet som jag vet inte i hur många år hade som årlig tradition att packa ihop den eller de sista dagarna. Ansökningstiden fick förlängas mer än en gång på grund av detta. Lite samma fenomen där man kan undra hur svårt det ska vara att få till ett system som klarar av en känd mängd besökare? Man får förmoda att förväntad belastning i detta fall är direkt relaterad till färjornas totala kapacitet.
Ett behagligt lugn i din bild. (vore det ok att retuschera pumpröret i gräsmattan?)
/Gunnar S
Pumpröret: Jag tänkte också tanken men egna brunnen med klorfritt vatten är ju en jättestor tillgång! Som har sin egen nutidshistoria, läget togs ut med slagruta av en granne som fick en flaska whisky som erkänsla.
Ha det gott!
Nu drar jag ur sladden till datorn (verkar vara bästa sättet att få med den till fastlandet utan att starta om), packar det sista och åker till Sverige i eftermiddag. Kommer att sakna ön och inte minst ljuset häör men planerar att komma tillbaks om några veckor.