Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Autobuss till Snäckgärdsbaden

1933 kunde den som reste i tjänsten eller var tillräckligt välbeställd flyga med aeroplanet "Södermanland" från Lindarängens flyghamn vid Värtan i Stockholm till Tingstäde på Gotland. Det tog en dryg timme. Från luften kunde man se hela den vidsträckta ön. Vignetten här nedan tecknades av Charles Larsson till landskapsskildringen "Gotland, sommaren 1933" av Knut Hagberg.

Aeroplanet ifråga var en Junkers Ju 52 med flottörer. Det rymde 14–16 passagerare.

  https://flyawaysimulation.com/images/add-ons/93/ju52floatplanezip-19-ju52024b-topfeature.jpg

Tingstäde träsk är ju en sjö, inte ett träsk i rikssvensk mening. Vid stranden väntade autobussen. Den körde direkt till semesterlättjans stamort på ön, Snäckgärdsbaden, strax norr om Visby. Samma buss trafikerade sträckan Visby - Snäckgärdsbaden.

Bussen togs ur trafik nån gång på 1950-talet. Den återupptäcktes 2002. Den hade konverterats till sommarstuga!

Bilden avfotograferad med Iphone genom bussens sidoruta.

Gotlands Veteranbilklubb köpte bussen. Efter ett omfattande renoveringsarbete är den lika fin som då den var ny. Aktuell inregistrering skedde 2018. Den byggdes i Sverige 1931 på ett Chevrolet lastbilschassi med boggie. Rak sexcylindrig bensinsmotor som monterats stumt på ramen. Motorns vridmoment och 52 hästkrafter ger tillräcklig kraft för att ta branta backen upp till Snäck, men vägegenskaperna är si så där. Den rullar bäst upp till 50 km/t, sen börjar den kännas och låta orolig.

Under Almedalsveckan ställde klubben ut den på Skeppsbron. Registreringsskyltens I står ju för Gotland, 1519 var nog ett  löpnummer. Nu finns över 40.000 motorfordon registrerade på ön, men bara 10 bussar.

Veteranbussen från 1931 plåtad med jämförelsevis nytt veteranobjektiv från 1976,  Carl Zeiss Jena DDR Flektogon 20mm f2,8 @ f8

Iphone med app Halide för RAW. Den här gången funkade manuell handpåläggning bättre än Apples algoritmer.

Levererad av Emil Appelquists bilfirma på Adelsgatan. Flektogonen tog närbilden.

Läderklädda stolar med prima spiralfjädrar under stoppningen. Flektogonen hade rätta vidvinkeln.

Högerstyrd, det var ju vänstertrafik och passagerarna steg in bredvid föraren.

 

Inlagt 2022-07-12 19:08 | Läst 450 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Väldigt stilig buss, det må jag säga. Och Junkern skäms inte för sig heller. Tremotoriga finns väl fortfarande, eller i alla fall inte för så länge sen, fast då sitter tredje motorn i stjärten på planet. Har flugit med ett litet plan med pontoner från Raufoss till Oslo. Kommer väl ihåg hur segt det var att komma upp i luften, pontonerna måste plana innan flygplanet kan få upp farten så mkt att det kan lätta. På motsvarande sätt blir inbromsningen vid landning väldigt effektiv och landningssträckan kort.Mycket snygga bilder! Hälsningar/ Björn
Svar från Måns H 2022-07-13 00:29
Hej Björn! Stilig buss, absolut. Junkern: En gång i tiden stod en tidigare modell utanför Tekniska Muséet i Stockholm. Även den med korrugerad aluminiumplåt överallt. Jag tyckte att det var konstigt med korrugeringen men dom som kunde ämnet sa att aerodýnamiken inte försämrades särskilt mycket.

Jag har inte åkt sjöflygplan men ett tremotorigt jetplan nån gång, Lockheed TriStar, en minst sagt rymlig luftfarkost där vi hamnade så att jag kunde sträcka ut benen, det var skönt.
En verklig kulturgärning att ta sig an den renoveringen. Slutresultatet är otroligt fint, i synnerhet sett till utgångsläget… Inget fel på bilderna heller!

Tommy S.
Svar från Måns H 2022-07-13 23:38
Visst är det bra jobbat! Och som du säger kulturgärning.Tack Tommy!
Mycket fina bilder och väldigt intressant inlägg :-)
Hälsningar Halina
Svar från Måns H 2022-07-14 11:00
Tack Halina för din kommentar, jag uppskattar verkligen den!