Byta till sommardäck
Man ska vara tidigt ute för att slippa köa. Men så kom snön! I går onsdag var det i alla fall dags.
Gummiverkstan ligger centralt i Norrköping. Slottsgatan är Sveriges första gata enligt renässansens ideal, anlagd 1599. Kring 1970 totalsanerade stan just här. Allt togs bort. På platsen byggdes flera skivhus med bostäder och ett skivhus (i bild) för sossarnas högkvarter, en vårdcentral som nu är helgmottagning, SSU, fler (S)-anknutna verksamheter och en restaurang som nu heter Hugo. Nu har sossarna flyttat till nyrenoverade historiska kvarteret Knäppingsborg. Historia har blivit positivt även för (S).
I bilden syns skuggan av en skylt HOTEL. Bokstäverna sticker upp över taket på huset bakom.
I kvarteret fanns också en mack. Den är nedlagd. Skärpta miljö- och brandkrav blev övermäktiga. Gummiverkstan är kvar. Här har jag hunnit till plats 2 i kön.
Inomhus har staplarna med däck har blivit större med åren. De allt större fälgar och allt bredare däck som modet föreskriver syns inte bara under bilarna utan tar också plats på däcksverkstan!
Killen med glimten ögat känner jag sen förr. Han frågade, kommer vi på YouTube nu? Nä sa jag, men kolla bloggen Cityscapes på sajten Fotosidan i morron!
En nyanställd kille är själv fotoamatör och tyckte idén var kul. Jag mailar en länk till verkstan f v b till grabbarna. (Chefen heter Michael Karlsson. 2014 intervjuade jag honom för tidningen Elbilen om däcktrycksvarningselektronik.)
Bilen uppe på liften. Skumplastkuddar emellan och så lyfts åket upp så att det går att skruva bort hjulen. Grabbarna samarbetar flärdfritt och effektivt. Det går undan!
Jag passade på att kolla personalhörnan. Snyggt men inte pråligt. Tvättmaskin och torktumlare.
Servicen inkl säsongshyra och däcktvätt kostade 895:-. Jag vill minnas att priset var 575:- 2013. Förr knogade jag med att byta hjulen själv. På Gotland har vi plats för dom i ett uthus. Men här inne i centrala stan känns det bra att anlita proffs. Bra att hjulen blir rena också!
Det finns en fåtölj att sitta på medan man väntar. Verkmästarbåset med kassa och betalterminal har akvarium med guldfiskar och affisch med en storskrattande däckinnehavarinna som vinner tid åt familjen genom att låta verkstan ta hand om däcksbytena och förvara däcken.
Grabbarna applicerade 2,5 kilo i sommardäcken, lite mer än jag brukar. Hjulen pang på plats, knatter knatter med tryckluftdrivna mutterdragaren, sen på på med hjulsidorna och jag åkte iväg.
Alla bilder tagna med Pentax K-1 och Pentax FA 35mm objektiv. ISO 100 utomhus, ISO 6400 inomhus.
Iväg till nästa ärende. Att hämta ny dator Mac Mini med Apple M1 och en ny skärm Benq 24". Jag befarar att Photoshop CS6 inte kommer att fungera och att jag får ett elände med en hel del annat. Men hoppas på det bästa. Cliffhanger!
Ny dator, låter spännande men jobbigt. Jag bävar för varje skifte. Jag hoppas att nästa gång jag byter dator så har de tagit Apples kloning vid byte. Dvs att man bara ställer den nya datorn bredvid den gamla och parar dessa via bluetooth och så går det en halvtimme och så är det klart 😊
Datorskiftet brukar bli en mardröm. Nu är i alla fall den befintliga driftduglig och jag har BankID på mobilen så det ska väl gå att ta ett steg i taget. Jag är väldigt ovillig att prenumerera på photoshop så om inte Rosetta 2 klarar mitt befintliga CS6 som jag köpt och betalat ska jag försöka med Affinity Photo.
Men det blir inte lätt. Jag har inarbetade rutiner med CS 6. Först lagra in i Bridge, sen till Photo RAW, sen till Photoshop sen till Nik Collection i en gratisversion som väl inte heller den kommer att fungera, sen skärpa och göra om till jpg-bild. Affinity är ett bra program men annorlunda på djupet.
/Stephan
För jättemånga år sen bytte jag hjul själv. Domkraft, uppallning och fälgkors. Sen skaffade jag 4WD och körde 50 000 mil med samma däck året runt. "All season" "Mud and snow", inga dubbar, jag körde försiktigt. Sen kom vi tillbaka till Gotland och de osaltade vägarna med isbark. Då skaffade jag dubbat på vintern. Hade hjälp med bytet och förvarade hjulen i ett uthus.
Då det gäller däcktryckkontroll så reagerade jag för kostnaden och att det skulle in ännu mer prylar. Sen skrev jag 2 artiklar i tidningen Elbilen om detta. En med en intervju på den här verkstaden och en då jag intervjuade Nira Dynamics i Linköping om deras metod att få fram behövliga data utan någon ny hårdvara.
Jag ska kolla manus och ta fram ett eller två blogginlägg med dessa som grund!
Det er et blogindlæg lige efter mit hoved - mere af den slags hverdags dokumentarer - gillas.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Man lämnar nycklarna - får inte ens köra upp bilen på liften längre. Än mindre backa av. Där jag byter får man inte ens gå in och stå bredvid med händerna på ryggen och vara arbetsledare längre. Får inte ens chansen att få dem som gör jobbet att förstå att detta kan jag. Har gjort detta 2 ggr varje år sedan 18 års åldern.Jaha du... Finns kaffe därborta ifall du vill ha... Jaha - OK tack
Fälgkors och garage domkraft från Biltema tillhörde förr det basala i ett hem. Numer har jag nästan inte ens plats.
Generellt så undviker jag stora opersonliga verkstäder, mycket hellre prata med den som gör jobbet.