Tar elbilarna all ström? Elbilsrekord 2013
Nu vojar sig allt fler över att elbilarna förmodas tömma elnätet på ström.
Det är faktiskt inte länge sen det var en prestation att över huvud taget resa med elbil. För jag tror 12 år sen lyckades meteorologen Pär Holmgren ta sig med en liten indisk elbil från Stockholm till en energimässa i Kalmar. Han tog vägen via Visby. Då räckte det med ett laddstopp på vägen till färjeläget i Nynäshamn och några stopp mellan Oskarshamn och Kalmar. Han hade med sig skarvsladd och kaféer m fl bjöd på lite ström.
2013 slog Mattias Goldmann och hans Gröna Bilisterkompis Jakob Lagercrantz svenskt elbilsrekord genom att ta sig från Ystad till Haparanda och vidare till Visby och Almedalen.
En trött men lycklig Mattias Goldmann kom i mål i Visbys hamn 1 juli 2013 efter Gröna bilisters demonstrationsresa med elbilen Nissan Leaf. De besökte 40 kommuner mellan Ystad och Haparanda och åkte sen till Gotland och Almedalsveckan.
Samma Almedalsvecka 2013 presenterades eldrivna fyrhjuliga motorcykeln Renault Twizy. Ett kul åkdon som fortfarande tillverkas.
Det där med att elbilarna tar all ström stämmer inte. F n använder internet med tillbehör ungefär 10 % av världens elproduktion, snart nog 20 -25 %. Elbilarnas andel är knappt mätbar. Den ökar förstås, men eftersom deras effektivitet är väldigt mycket bättre än fossilbilarnas blir belastningen mätt över dygnet inget problem här i Sverige. Däremot kan det bli problem om alla ska laddas kl 17.15. Laddstarten behöver spridas ut över längre tid.
Jag tror att vi har målat in oss på fel sorts elbil. Vätgasbilen är precis som en vanlig elbil, bara med den skillnaden att elmotorn drivs av en bränslecell matad med flytande väte. Inget batteri, ingen tidsödande elladdning. Man tankar som vanligt i macken, och ut ur avgasröret kommer det vatten.
Vätgas tillverkas nu av naturgas. Ska vätgas vara klimatneutral måste den f n tillverkas genom att dela upp vatten i syre och väte med hjälp av elektricitet. Den strömmen ska väl då lämpligen framställas med solkraft eller vindkraft (några kan tänka sig kärnkraft).
Personligen tror jag batteridrift kommer att dominera ett bra tag. Undrar vad det blev av Craig Venters projekt att genetiskt modifiera bakterier till att tillverka vätgas? Om man kan få vätgas ur Östersjöalgblomning köper jag konceptet rakt av.
Tack Peter och Nils-Erik!
Att tillverka klimatneutral vätgas ger nog i en elåtgång som är avsevärd. Fördelen är att man kan göra det centralt. Ingen väntan på laddning vid bilens sladd. Inget elnät som strular eller är obefintligt, inga tunga, farliga och dyra batterier. Och så vidare, och så vidare.
En uppenbart överlägsen teknik.
Med bränsleceller i bilarna som "förbränner" syre vätgas så är ju kretsloppet i princip perfekt. Vi får energi åt bilarna och en biprodukt i form av vatten. Från vatten till vatten.
Idag saknas denna infrastruktur men tydligen satsar man nu på sådan i Japan. Detta med bränsleceller är ju gammalt som gatan. Redan 1967 när jag gick på Flygteknikerskolan i Johannisberg Västerås hade vi en verkligt vass kille som hette Norbeck. Han kom från F1 i Västerås som de flesta av våra lärare och undervisade oss i Motorlära. Han pratade redan då om bränsleceller. Att det inte hänt särskilt mycket på över 50 år med bränslecelltillämpningar kan tyckas märkligt men oljan har ju varit så billig hittills att ingen hittills funnit den lönsam för en massmarknad men tiden börjar väl snart bli mogen.
Som det är nu så har vi ju ännu inte behövt betala för hanteringen av skrotningen av gamla elbilar. När det börjar bli ett verkligt problem så kanske det blir den tipping point som måste till för att bräslecellstekniken ska kunna konkurrera på lika villkor. Jag har svårt att se att hela världens alla bilister kommer köra omkring i elbilar med jättebatterier i hela karossunderdelen. Batterier som är så tunga att hjulen och däcken på bilarna numera tydligen måste anpassas till detta faktum.
Energimyndigheten vill använda Gotland som testbänk för tekniken. Jag är ganska skeptisk. Vätgasen är en svårbemästrad energibärare med små molekyler som gärna läcker ut. Knallgas (vätgas plus luft) säger pjuff i ett provrör men smäller så man kan tappa hörseln temporärt i en literburk. Mercedes försökte lagra vätgas i nån tätsprickig metall men nu är det bara jättehögt tryck som gäller. Men det finns nån entusiast som byggt eget toppmodernt hus utan koppling till elnätet. Bara solel, batterier och vätgas.
Skrota elbilar: Bilen är ju ungefär samma som andra bilar. Batteriet behöver tas om hand, kretsloppsanpassas. Northvolt har det med i sitt koncept. Det är ju samma sorts batterier i t ex bärbara datorer och mobiltelefoner. Tekniken att återvinna borde ha tillämpats länge men icke.
Elbilar: Det fanns väldigt få som var lagom. Nissan Leaf och Renault Zoe. Tidigare var dom för små. Sen kom Tesla och attackerade marknaden uppifrån. Genialt på sätt och vis att satsa på dom som ville visa upp sig med det senaste och kunde betala. Musk bröt mark. Nu finns betydligt fler rimligt stora bilar.
Det där med hjul o däck är ett modevansinne som gäller även fossilbilar. 21 tums fälgar och däck som några varv eltejp. Helknäppt.
På min bil som levererades med 16 tums fälgar går det att använda 15 tums. Jag har såna på vintern. Då sommardäcken är utslitna byter jag till 15 tun även där. Det är samma omkrets, men bilen går tystare och spårar inte så mycket i asfaltspåren. Troligen får den lite sämre varvtider på Mantorp men det tål jag.
Det var bara ett par år sedan den Nobel-pristagare i Fysik? i samtalen då just nämnde att man inte då hade några industriella metoder att ta hand om allt batteriavfall. Det har säkert hänt en del men det har även framkommit att en del elbilar i praktiken blir engångsförpackningar då batteribytena kostar enormt mycket och knappt kan motiveras ekonomiskt för en del ägare. Idag utgör elbilarna en bråkdel av världens bilflotta. Vad händer om alla världens fossilbilsägare fås att konvertera till nuvarande teknik?
Är inte risken som Björn nämnde att våra utrangerade bilar inte alls skrotas utan istället används i Afrika. Mellan-Östern och Syd-Amerika. Var det inte precis de effekterna vi såg när många fint fungerande tvåtaktare byttes mot fyrtaktare i Sverige. Blev det verkligen ett minskande utsläppsnetto av det när dessa hamnade i Öst-blockets gamla länder? Men numera så stjäl de ju en massa fyrtaktare också, så de kommer säkert ikapp vad det lider.
/Gunnar S
Elbilar drar oftast kring 2 kWh per mil. Motsvarar grovt räknat 0,2 liter fossilt bränsle och dubbla viktmängden syre ur luften per mil.
Bor man som jag i stan behöver man ändå bil för att åka till eventuellt sommarhus och för att träffa eventuella vänner och bekanta som bor på landet. Och den som är naturfotograf klarar sig inte utan bil.
Om man inte kan ha bil i stan, många jobbar för att försvåra det, blir det till slut bara dom som bor i villa som kan ha bil och träffa folk på landet. Naturfotograferna får väl åka tåg och hyra helikopter sista biten.
Naturligtvis kommer vissa behöva bil oftare än andra, funktionshindrade till exempel. Men det är inte i den omfattningen att man måste bygga gigantiska trafikapparater som man gör i våra storstäder, Göteborg och Stockholm som varnande exempel.
Läst flera gånger om att vi sannolikt klara den här omställningen om vi backar tillbaka tillsjuttiotalet, eller slutet av sextiotalet.
/Gunnar S
PS. Känner en duktig natur och fågelfotograf som tillfredsställer sina behov med hjälp av kollektivtrafik runt Storstockhom.
Allt kommer att bli ännu värre!
Jag tror inte att många fattar vidden av den omställning som behövs om vi ska få behålla snön.
Laddhybrider - vad är det? Fortfarande en bil med förbränningsmotor för att ellösningens begränsningar tvingat fram en halvmessyr? Räckvidden är för dålig och "påfyllning"/laddningen tar för lång tid för att funka i ett av Europas största och mest avlånga länder, annat än för folk som bara åker fram och tillbaka till jobbet.
Det jag undrar är över alternativkostnaden på sikt. Var hade vi varit med vätgasen idag om vi inte sprungit på varenda boll som poppat upp längs vägen?
1/6 i år skrev DN om "Det svarta Norrlandshålet i elbilsrevolutionen".
Citat:
"Jonas Fröberg: Det svarta Norrlandshålet i elbilsrevolutionen
UPPDATERAD 2021-06-06 PUBLICERAD 2021-06-01
Utbyggnaden av snabbladdare för elbilar i Norrlands inland liknar alltmer ett fiasko.
23 av 62 orter står i dag utan lösning trots hundraprocentigt statsstöd.
I det läget vill EU-kommissionen tvinga Sverige att dra ner statsstödet till hälften.
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
En snabb titt på laddkartan i Norrlands inland visar det självklara: stora områden står utan snabbladdare för elbilar.
Men för ett år sedan satsade Trafikverket totalt 150 miljoner kronor i stöd. Staten står för 100 procent av investeringarna och driften måste pågå i minst fem år.
Nu i maj kom det nedslående resultatet från den senaste ansökningsomgången: i 23 av de 62 orterna ville ingen privat aktör bygga – trots 100 procents stöd.
Vi pratar om orter som Övre Sopporo, Stora Sjöfallet och Laisvall i Norrbotten.
Jag gjorde själv nyligen ett DN-reportage i orten Solbergs kransbyar i Västernorrland där mobiltäckning och fiber saknas. Solberg ratades också av marknaden för snabbladdning.
Nu hoppas de ratade orternas människor på en ny statlig sökomgång.
Men då sätter EU:s krångliga regelverk för statsstöd käppar i hjulet. (Slut på citat)
Det ser nästan ut som med utbyggnaden av fiber i Skärgården som också är glesbyggd. På vår lilla ö med kanske 100 sommartugor och ett par-tre fastboende så blev det ingen fiber trots ett initiativ av Bredbandsbolaget för säg tre år sedan. Folk betalde in 20 000 vardera och sedan hände absolut ingenting under tre år. De kom aldrig till skott och nu är det för få intreserade för att någon kommersiell aktör ska klara av det. Fibertåget på många öar har nog redan gått. Men lyckligtvis fungerar trådlöst finfint för säkert 90 % men sådana alternativ finns inte med bilarna.
De andra lever vidare i telefon och Internet-skugga. Det gamla kopparnätet är fortfarande utslaget sedan Alfrida och ingen verkar göra något åt det eftersom ingen använder det längre. Annars hade ju det kunnat vara ett dåligt men dock ett alternativ för de som inte har fungerande trådlöst. Ingen verkar intresserad av att montera ner det gamla kopparnätet på ön så nu ligger de gamla ledningarna upprullade å flera ställen på ön, vid den stolpe de fortfarande sitter fast vid.
Ska det bli något av med laddställen i Norrland och övrig glesbyggd så räcker det tydligen inte ens med 100%-iga bidrag. Inga privata aktörer är beredda att gå in i detta för marknaden lämnar tyvärr vita fläckar runt sig när de mest lönsamma uppdragen täckts, precis som det varit med fibern.
Inte minst kopparnätet. Jag sitter nu i ett hus i mobilskugga på Gotland. Kopparnätet var chansen att kunna ringa 112 om det skulle behövas. Telia kopplade bort det, men utan att ta vara på kopparen. Jag trodde dom skulle ta den och sälja österut för att betala sina böter i USA för sina skumraskaffärer med mutor till nån diktatorsdotter. Men icke, jag fick städa efter Telia. Sen satte dom in en mobil ersättare. Nu fungerar telefonerna i huset lite grann. Men självklart slås dom ut direkt vid strömavbrott som vi har 15 gånger om året här.
Bredbandet funkar med routern vid ett visst fönster i exakt rätt vinkel. (Tidigare hade jag extraantenn). Men det blir på nivå enstaka Mb/sek. Utom då det är dimma eller regnar, då stannar det helt. På vippen nu, får se om detta meddelande går att sända.
För dom fabrikerna ligger nog inte i Sverige! Å så var skall man lämna våra uttjänta gamla bilar? Till Afrika eller Sydamerika , så man kan köra dom ett tjugotal år till! :)
Jag tror att en viktig början det e att börja hushålla på det vi har, tex bilar, kläder, resor osv som e början,
och så får vi vanliga konsumeter vänta på elbilar i en prisklass för oss vanliga människor! :)
/B
Ps. Om allt skall gå på el så undrar jag ändå... om vi har så det räcker...? Annars kan vi importera el från Polen! :)
El så det räcker? Jag tror elen kommer att finnas men att nätutbyggnaden släpar efter. Mikael Odenberg var GD på Svenska Kraftnät, då han lämnade tog nån med större spariver än förstånd över och lade ner t ex Gotlandskabelprojektet. Och elledningar är lika impopulära att ha inpå sig som vindsnurror och det dör fler fåglar då dom krockar med ledningarna än pga vindkraften. Så detta blir inte lätt.
Jag håller helhjärtat med Bengan. Man skall nyttja investerad resurs så länge man kan. Det är sund miljöpolitik. Man skall inte rusa hit och dit som en vindflöjel allteftersom näsan pekar. Det förargar mig att man storsattasar, och försöker pracka på mig en uppenbart undermålig teknik när det gäller bilar.
Även Bill Gates har ju lyft de stora utsläppen från tillverkningen av cement och träden vill man ju ska stå kvar istället för att avverkas för att de ska binda kol och balansera och bromsa effekterna av stora nederbördsmängder.
De jag känner som kör bil har hittills nobbat elbilarna av olika skäl och jag undrar om vi inte kommer få se en rekyl kring utfasningen av fossilbilarna. Det finns ju de som hävdar att det vore enklare och snabbare om alla började köra på renare drivmedel som Alkylatbensin och att subventionenerna borde gå till det istället för till elbilarna som trots allt fortsatt är marginella i sammanhanget. Jag har svårt att betrakta hybrider som annat än drivna av förbränningsmotorer. Det är inga riktiga renodlade elbilar utan en rätt märklig kompromiss.