Om Fotosidans grupp Cityscapes och mycket annat.

Peter Carlsson och Northvolt Ett i Skellefteå

Peter Carlsson står bakom den största industriinvesteringen i detta sekel  i Sverige, batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå och en utvecklingsavdelning i Västerås. Fabriken  ska tillverka batterier som Europa och världen behöver för omställningen från fossila bränslen till grön el. Batterierna ska bli så gröna det någonsin går. Peter Carlsson var programvärd i "Sommar" på P1 juli 2021, därav denna blogg.

Peter Carlson har normalt svar direkt på alla frågor. Här på en hearing i Almedalen 2018 kom en fråga som krävde betänketid. Pentax K3II med Sigma 17-50 zoom.

Då startupbolaget letade efter lämplig etableringsplats anmälde sig Skellefteå. Stan kunde erbjuda djuphamn, industriell kapacitet, ren el och en vad jag kan förstå unik  planberedskap. Skellefteå hade en översiktsplan från 2011 med plats för två kvadratkilometer(!) industri och ägde mesta marken där.  Väg och stickspår till järnväg, elanslutning mm fanns eller kunde ordnas. Northvolts tidplan "spaden i jorden hösten 2018" gav helt enkelt inte plats för att börja från scratch eller på platser med mer tveksamma förutsättningar. Och Skellefteå var verkligt välkomnande. Att det finns en universitetscampus där var säkert ingen nackdel.

Kommunen startade detaljplanejobbet på spekulation - "blir det inte Northvolt finns plats för något annat". Då Northvolt bestämt sig ställdes planen ut för granskning till 28 oktober 2017. Den togs sen med ilfart till fullmäktige. Ingen överklagade. Planen vann laga kraft efter några veckor. Den har minimalt med bestämmelser. Hushöjd max 40 meter och i övrigt mer bygglovsbefrielser än inskränkningar. Staket, bodar, byggnader som inte ska rymma arbetsplatser slipper bygglov.

Kommunen tog fram det underlagsmaterial som behövdes till  planen. Kommunen gjorde behovsbedömning för miljökonsekvensbeskrivning, fann att MKB behövs för detaljplanen och tog fram en MKB. På samrådsstadiet hade MKB en del brister, men dessa hade enligt kommunen åtgärdats till granskningen. Kommunen jobbade alltså seriöst och professionellt.

Samrådet visade en hel del invändningar varav en "sedan tidigare haft dåliga erfarenheter" av kommunen som exploatör. Och kommunen disponerade inte all mark. Jag tror att man tog fram kommunens bästa förhandlare för att komma överens.

Tillstånd enligt miljöbalken är en parallell process enligt ett annat system. Processen drivs av sökanden till dess att en ansökan med MKB lämnas in. Northvolt fick miljötillstånd från länsstyrelsen för etapp 1.

Här är den första översiktsskissen över anläggningen. Den som byggs har fått vitare fasadfärg.

Översiktsbild över den planerade anläggningen. Bildkälla Northvolt.

Själva bygget kräver en hel del. Marken är inte den torra sand som Tesla byggde på i Nevadas öken utan kuperad terräng. Berg, torv, drumliner och en del blötmark bearbetas till byggbar mark. Det är fråga om att flytta hundratusentals ton. Detta startades i en brinnande högkonjunktur där byggjobbare måste tas från hela Europa och alla kranar redan var upptagna. Och sen kom coronan som slog hårt på platsen. Men Nortvolt med Peter Carlsson i spetsen jobbar oförtrutet på. Det blir batterifabrik. Det blir grillfest för alla i intilliggande Bergsbyn som stått ut med sprängningar och byggtrafik. Det blir batterier i en för Europa helt ny skala.

 

 

Inlagt 2021-08-01 10:52 | Läst 783 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
.... å sedan blev det bränsleceller och vätgas istället :-)
Svar från Måns H 2021-08-02 00:13
eller laddning i vägbanan så att batterierna kan hållas små! Låt tusen blommor blomma.

(Jag har oerhörd respekt för vätgas som energibärare. Fungerar i en del industriella sammanhang men är svårhanterlig. Molekylerna är minsta sorten och allt måste vara extremt tätt eller läckage garanterat inte explodera. Men om nån kan dressera några bakterier eller svampar att i kontrollerade former göra användbar vätgas av algblomning så ja tack för min del!)
Sten-Åke Sändh 2021-08-02 12:21
Men laddning i vägbanan ligger väl bra långt fram i tiden utom möjligen på de ställen där en sådan investering kan motiveras av trafiktrycket.

Nu säljs en massa elbilar som riskerar att bli väldigt dyra "engångsförpackningar" då tillverkarna i en del fall aldrig ens funderat på hur ett batteribyte ska gå till. Det kommer samhället få städa upp antar jag. Dessutom forskas det ju på ny batteriteknik där batteriet tänks bli en del av bilens både överdel och underdel. Tanken låter bra då det som idag är korkat att transportera två ton skrot som i många SUV:ars fall bara för att kunna flytta en enda människa från A till B men då lär det väl bli ännu mer besvärligt "att byta batteri".

Idag byter många mobiler varje år genom operatörernas erbjudandan och mobilbatterierna håller ju bara ändå bara några få år numera så det är väl logiskt och det jag undrar är hur länge en engångsförpackning i form av en elbil i praktiken kommer hålla. Det var bara några år sedan en av fysikpristagarna i fysik i samband med Nobel-intervjuerna undslapp sig att det då inte fanns någon storskalig återvinningsteknik som skulle kunna processa allt gammalt elbilsbråte världen kommer ställas inför nu.

Det som dyker upp hos mig i detta sammanhang är Peter Dalles uppfinnare i "Lorry", han som alltid brukade utbrista: "Tänkte inte på det", när ekvationen inte gick ihop på slutet. Jag skulle aldrig köpa en elbil idag (om jag nu skulle det ) innan dessa saker är lösta. Som det är nu är osäkerhetsfaktorerna väldigt stora och fortfarande verkar det ju ge större miljövinster med några få procent etanol i vanlig bensin och diesel än det elbilarna ger i bidrag till minskningen av växthusgaser.
Svar från Måns H 2021-08-02 13:14
Elbilar är ju ingen lösning på klimatomställningen men möjligen ett sätt att behålla viss personlig rörlighet med mindre utsläpp.

Carlssons idé är ju att göra så gröna batterier det bara går och att mala ner gamla och återvinna materialen. Laddning från vägbanan finns bara som prototyp i vägbanan mellan Visby flygplats och stan.

Elbilarna var ledande för 120 år sen i USA, funkade bra i dåtidens städer, men sen konkurrerades de ut av explosionsmotorer. Det kom några elbilar på 1980-talet men billobbyn tog död på dom. Aktuella utvecklingen är snabb. Det är kanske 14 år sen en meteorolog åkte elbil från Stockholm till en vindkraftdag i Kalmar. Han tog vägen via Visby eftersom räckvidden var så kort, bättre ta färja. Nu åker min dotter en leasad Renault Zoe som på riktigt går 35 mil på en laddning utom i värsta vintervädret. Ingen dragkrok, annars fin bil.

Själv kör jag en högbyggd snåldiesel Citroen C3 Picasso årsmodell 2012. Reell förbrukning 4,5 liter/mil HVO 100 syntetbränsle. Fossilfritt utom att det går åt lite vätgas i processen, och den vätgasen är än så länge inte grön. Kör ganska lite numera men behöver bilen för att komma till huset på Gotland och kunna bo där, buss finns ej.
Sten-Åke Sändh 2021-08-02 13:22
Drar den 4,5 liter per mil? Vad menas med reell förbrukning?
Svar från Måns H 2021-08-02 21:55
Jag menade 4,5 liter per 100 km. Och att det är vad den drar i verkligheten, inte nån reklamsiffra.

(Motorn är en 1,6 l fyrcylindrig turbodiesel som används i ett flertal fabrikat. Den här versionen med bara 2 ventiler per cylinder och lägre effektuttag. Hög utväxling.)