NORRKÖPING I NOVEMBER
***
Norrköping är det, men det kunde lika gärna vara någon annan plats i Sverige. Lagom tät dimma för att ta några kvällsbilder, men det är så härs års kan jag undra varför vi bor här. Det är mörkt, det är ogrönt, det är fuktigt. Men framförallt, det är mörkt. Mitt på dan är det halvljust. Eller om det är halvmörkt det är, i alla fall behöver man ha lamporna tända också mitt på dan.
*
Det slår mig när jag går genom ett av Norrköpings stora bostadsområden hur få människor som rör sig ute, och dom som rör sig flanerar inte precis omkring, dom har tydliga mål - att så snart som möjligt komma inomhus i ljuset och värmen. Det kan inte vara lätt att komma till Sverige utifrån under vintern - hur hittar man värme och gemenskap när det ser ut så här? Hur tar man sig innanför väggarna, in till oss som har våra gemenskaper därinne?
*
Precis som Bengan nyss konstaterade - förr hade det krävts stativ och långa exponeringstider. Nu är det bara att gå ut med kameran i handen, lite märkligt är det, men bekvämt. Diset hjälper förstås till en del, det är inte så mörkt eller svart som det är klarare kvällar.
*
*
*
*
*
*
***
Det är väl bara att försöka leta små kvaliteer i grådasket och bita ihop tills det blir mindre ogrönt istället.
Mv/Gunte..
Faktiskt var det en fin promenad i dimman i går. Det jag däremot slogs av var ensligheten, ensamheten, frånvaron av liv och rörelse, frånvaron av öppningar till kontakt med andra människor. För mig som "frivilligt" valt att promenera i ensam i dimman är det inget problem, men jag har väldigt lätt att tänka mig in i hur det kanske känns för den som kommer från varmare länder där det alltid finns människor i omgivningarna, alltid finns gemenskap att ta del av. Många hälsningar/ Björn T
Jo många som kommer från varmare länder tycker nog att det kan vara kusligt öde under mörka novemberdagar här.
Hälsn!
Passar på att ställa en fråga. Jag funderar lite på vidvinkel - har ett Sony 16-35/4 som är en förhållandevis billig vidvinkelzoom. lätt och behändig men inte högsta kvalitet, ur flera synpunkter. Så en mer högklassisk vidvinkel vore intressant. Där står jag nu som åsnan mellan två hötappar - Sony har sedan något år en 12-24/4 som fått lysande kritik, inte bara av Sonyfolk. Men nu har det på det allra senaste kommit en fast Sonyprime 24/1,4 som fått minst lika bra lovord. Jag inser att det senare skulle vara idealisk för tex gatufoto med vidvinkel, men jag har också sett vad du åstadkommer med din 12-24. Dom kostar egentligen ungefär lika mycket och är inte billiga, om än inte så dyra som Sonys tidigare G Masterobjektiv. Den första, 12-24 finns dessutom begagnad på blocket just nu till typ 30 % lägre pris. Nu ber jag dig inte välja åt mig, det går inte att göra för någon annan. Men kanske skulle du kunna utveckla dina erfarenheter om vidvinklar av dom här två typerna något? Men först, tack för trevlig kommentar!/ Björn T
Hälsn!
Hälsn!
Fine aften billeder i s/v - nummer 1 er suverænt det bedste i denne serie.
Mvh. Erik.
Hälsningar, Bjarne