Khalad Photography Blog
SE UPP FÖR VARULVAR I KVÄLL!
***
Månen hör till dom objekt jag, liksom många andra, fotar med jämna mellanrum. Precis som blåsippor, solnedgångar och ros i en vas. Det brukar bli "bäst" när den är halv, vad nu menas med bäst. I alla fall är den störst när den är full. Och varför fotar vi samma saker så ofta? Inte vet jag, kanske letar vi efter trygghet, trygghet i det bekanta. Det gäller faktiskt inte bara oss mån- och blåsippsfotografer, det gäller dom som fotar sin kamera (sina kameror) eller sig själva med jämna mellanrum, eller fåglar. Enklaste svaret är nog att vi fotar det vi gillar, är intresserade av eller mår bra av. Och det är klokt, alltså att vi gör sånt vi gillar, det vi mår bra av, då blir vi nog lite snällare inte bara mot oss själva utan mot andra också. Månbilden är från i går, officiellt är den full idag, så se upp för varulvar i kväll. Den stod fortfarande ganska lågt när jag tog bilden och det fanns ett uns av dis i luften så förhållandena var inte perfekta, tyckte ändå det blev bra (!), handhållet 400 mm 1/640 s bl 6,3 och ISO 800.
*
Dagens fullmåne är också den första efter vårdagjämningen som i år inföll 20 mars. Och söndagen efter första fullmåne efter vårdagjämningen är det påsksöndagen, verkar stämma i år. Det gör det inte alla år eftersom det egentligen är första söndagen efter första ecklesiastiska fullmånen efter vårdagjämningen. Och den ecklesiastiska fullmånen bestäms ur tabeller som har sin grund bla i olika kalendrar, den julianska och den gregorianska...Men strunt i detaljerna, på söndag är det Påskdagen. Och förutom fullmåne är det dymmelonsdag idag. Den dagen ersatte man kläpparna i kyrkklockorna med trästavar, dymlar, för att få en mer dämpad klang och med det inleddes stilla veckan. Som ni förstår har jag googlat. Jag vet ungefär hur det är, men måste alltid kolla in detaljerna, dom glömmer jag från år till år. Vissa detaljer glömmer jag redan till nästa dag för övrigt. Här kommer i alla fall månen.
*
*
***
VÄRT ATT NOTERA
***
Så här i Coronatider avstår jag ofta från nyheterna. Det sägs och skrivs mycket och alla kan vara efterkloka. Att vara klok innan är svårare. De fem globala hot som Hans Rosling pekar på i sin bok Factfulness, utgiven 2018, dvs för ca två år sen, är (i den här ordningen)
1 Global pandemi
2 Finanskollaps
3 Världskrig
4 Klimatförändringar
5 Extrem fattigdom
Han väljer dessa problem som dom största därför att sannolikheten för att dom ska inträffa är stor. Förutom dom sista två som pågick redan när boken skrevs har vi alltså nu prickat av båda dom två första. Jag hoppas innerligt vi slipper trean men med Trump, Putin, Kim Jong-un, Xi-Jinping, Bolsonaro, Erdogan, Orban och något dussin till kan man ju inte vara helt trygg.......
*
Själv går jag gärna ut i trädgården och tittar på scillan och insekterna som börjar vakna till liv'
*
Scillan blommar som finast under häggmisplarna
*
En citronfjäril har hittat hit
*
På rhododendronbuskarnas blad sitter två figurer och solar sig
*
***
FÅGELTUREN - RISINGE, EKÖN I GÅR
***
I gårdagens ljumma vårkväll gjorde jag min vanliga runda förbi våtmarken i Risinge och Ekön. God utdelning efter mina standards och en fantastisk kväll.
*
Hög aktivitet på tofsviporna som hade sällskap av mindre fåglar ute vid Risingefälten
*
Samma croppad. Dom mörka småfåglarna är ju starar, men vad är dom med ljus undersida?
*
*
Gillar den här lite extra, samma som ovan croppad
*
*
Vid Ekön såg jag först några grågäss
*
*
Naturligtvis drog dom sig undan, först ner i vattnet, sen lyfte dom därifrån innan jag kom så nära jag tänkt
*
Så hamnade jag rakt under en stare som jag först bara hörde. Den hade en massa "små" ljud för sig, har aldrig varit så nära att jag höet dom där lågmälda ljuden
*
Gick så något åt sidan för att få bättre vinkel
*
Snart anslöt ytterligare några starar
*
*
*
Tillbaka från Ekön åkte jag samma väg och stannade igen vid Risingefälten. Lärkorna drillade intensivt i kvällssolen och jag lyckades få några bilder på dom, jag har svårt annars att få "tag" i små fåglar med mina ögon.. Här har jag croppat till max, på någon av bilderna mer än 100 % sp dom ligger på gränsen till vad som funkar skärpemässigt
*
*
*
*
*
Medan jag njöt av det vackra landskapet kom en fiskgjuse seglande på långt håll, här också croppad nästen till max
*
*
*
Avslutar med en av tofsviporna som just landar ute på fältet
*
***
SILVER LIGHT AND SHADOWS
***
Oh night
oh magical night
Silver light and shadows
Dreams and longings
in strokes of mist
*
Time is frozen
limitless the sky
Eyes and ears in vain
but heart in silent touch
with eternities and space
*
So I am connected
and from the same source
as stars and galaxies
and the eternal light
*
*
***
YASHICA-MAT OCH HAMBURG 1957*
***
Min Yashica-Mat med rullfilm 120 och bildformat 6x6 cm har gett mig många av mina mest värdefulla bilder. Jag skaffade den när jag var 16 och den var min enda kamera tills jag var 28. Kanske är det bara så att det är bra år att komma ihåg? Ändå har jag svårt att frigöra mig från tanken att kameran bidragit extra mycket. Det stora negativformatet gör att negativen blir "lättanvända", är skärpan bara hyfsat ok blir också bilderna skarpa, inga stora förstoringsgrader behövs, gradationen känns också lättare att få fram. Säkert påverkar den här känslan också hur jag ser på sensorformat idag, jag har svårt att tänka mig lämna fullformatet. Men som sagt, det är bara min känsla, jag påstår inte att fullformat är bättre än mindre format.
*
Tidigare har jag visat bilder från Hamburg, bla hamnen i Hamburg. Den gången, 1957*, var jag på ett ungdomsutbyte med ungdomar från Tyskland, Frankrike, England och Sverige, kanske något land till. Här kommer ett par bilder på kompisarna tagna där och då, med min Yashica förstås!
*
*) Har varit osäker på om det var 1956 eller 1957, tidigare har jag oftast skrivit 1956. Nu har jag googlat på Yashica-Mat och ser att min modell är den tidigaste som kom ut och det var 1957. Kameran och bilderna på kompisarna är alltså från 1957.
Kompisarna i Hamburg 1956
*
En bild till på några av kompisarna i Hamburg 1956
*
Kameran har jag kvar, den står nästan alltid i bokhyllan bakom mig. Jag tror att den funkar fortfarande, åtminstone funkar slutaren när jag gör enkel slutartest med öppet bakstycke!
Kameran känns hyfsat fräsch även om klädseln släppt på sidan med framdragningsveven.
*
Från andra sidan ser den därför fräschare ut
*
***