Khalad Photography Blog
GLÄNTAN
***
Träskskogen där Torstorpsbäcken rinner ut i Mäseln är ogenomträngligt tät men där finns öppningar med ljus.
Bilden behöver förstoras!
*
*
***
FEININGER OCH JAG - SVARTVITT KONTRA FÄRG
***
Häromdagen hade Bengt H en intressant blogg där han framförde synpunkten att digitalfoto bildmässigt är svårare än analogfoto. Förstod jag rätt därför man får med allting, alla detaljer, alla oväsentligheter som oftast inte är fallet vid analogt foto. Digitalfoto är helt enkelt alltför realistiskt, det visar allt som faktiskt finns, oavsett om det tillför något till bilden ur fotografens synvinkel. Den tanken fick mig omedelbart att tänka på Feininger igen. I sin bok Framgångrik färgfotografering (Bonniers Sthlm 1957, orginal Prentice-Hall New York 1954) . I första kapitlet Färg kontra svartvitt trycker Feininger mycket på att skillnaden inte bara är teknisk, där finns en psykologisk skillnad, "Svartvittfotot är huvudsakligen ett abstrakt medium, färgfotot i första hand ett realistiskt". Det tycker jag är uppenbart, naturen är inte svartvit för oss som har färgseende. Själv tycker jag det är en avgörande skillnad. När vi väljer svartvitt har vi redan bestämt oss för att inte avbilda utan skapa något eget. Jag tror att detta också innebär att vi i den svartvita tekniken automatiskt får in ett slags generaliserande, vi avbildar ju inte på ett realistiskt sätt en specifik verklighet, vi använder den som modell till vår bild. Det har konsekvenser också när jag väljer färg. I en färgbild blir det definitivt svårare att frigöra sig från verkligheten även om ambitionen att generalisera, att höja sig "ovanför" verkligheten och visa något mer än den realistiska avbildningen finns. Närvaron av färg påverkar också betraktare till att bedöma bilderna ur realistisk synpunkt, oavsett vad fotografens syfte med bilden är. Därtill kommer, enl Feininger, ökade tekniska svårigheter. "Vidare är fotografen i svartvitt begränsad till två dimensioner - perspektiv och kontrast - medan han i färg arbetar med tre - perspektiv, kontrast och färg".
Innan jag avslutar, ett hopp tillbaka till en av Bengts synpunkter, digitalt är mer realistiskt än det analoga, det tar med allt som finns i verkligheten. Det gör det, men samtidigt är det ju så att det mänskliga ögat påverkas av vår hjärna. Ögat ser inte allt i synfältet på samma sätt, intresset för vårt motiv påverkat också vårt seende. Det som är långt ut åt sidorna i synfältet blir mindre skarpt i vår hjärna, tom så att det som vi tycker är mindre intressant blir mindre skarpt i vår hjärna. Därvidlag liknar det analoga foto mer vår verklighetsuppfattning i hjärnan, alltså mer realistiskt......
*
Scillans litenhet och diffusa sprödhet kanske syns bättre utan färgbilden dominerande blått?
*
***
APRIL
***
Gräsmånaden, öppningsmånaden
*
Molnen (Risingefälten)
*
Blåsipporna (Mäselnspåret)
*
Scillan (S:ta Maria)
*
Bakslagen (Risingefälten)
*
Koltrastkvällarna (mammas gata = Pirvägen)
*
***
DET BLÅSER HÅRT.....
***
.....ikväll och själen som är orolig ändå får ingen ro. Fotandet följer med och lusten och hjärtat finns inte där. Också vid datorn blir jag osäker på vad jag vill och om jag försöker säga något med bilderna. Ändå fortsätter jag eftersom jag vet att det är bättre att göra något än inte. Ambivalensen framgår av musikvalet där Arapapa med Bliss (här) växlar med Enigmas Amen (här). Själv har jag mina spellistor på Spotify och slipper videotramset, liksom den lilla reklamsnutten ni får stå ut med om ni vill kolla vad jag lyssnar på för musik. Eftersom det inte fanns ro ens för meditation gjorde jag den lilla tvåmilsrundan
*
Redan på väg ut var det mer knytt och otyg än vanligt
*
Tofsvipan flög alldeles bredvid mig men jag fick aldrig spoten på den, det blev en flygbild ändå. Skarp hade den blivit bra tror jag
*
Grågåsen fanns närmare, den hann inte ens vända sig m och gå iväg
*
Fram mot Doverstorp fick jag syn på kråkan däruppe i björken*
Det blåste hårt i byarna och den vände upp sig mot vinden när den tog i
*
Tog det i riktigt fick den tom huka sig lite
*
Jag lämnade den åt sitt öde och drog hemåt. Inte bara blåsten utan ljuset och molnen och diset som växte därbakom talade om förändring inatt, i morse är det snöblandat och neråt nollan, det blir skillnad, idag satt vi och fikade på altanen
*
***