ATT MARKNADSFÖRA EN TANKE-/ FOTOBOK - HJÄRTATS RÖST
***
Det är nu ungefär ett halvår sen boken blev klar och jag har kommit igång en smula med marknadsföringen. Jag säljer den i egen regi och har just fått in den på en tredje bokhandel, GLOBE i Ludvika. Den kommer såklart också finnas på stadsbiblioteket där när jag ställer ut bilder i mars. Jag kommer också hålla föreläsningar med boken som tema där den också säljs. Jag ser marknadsföring och försäljning av boken som ett långsiktigt projekt men har ändå "redan" fått ut ca 1/4 av vad som behövs för att det ska gå runt.
*
Numera är jag noga med att betona att det här i första hand är en tankebok, eller bok för egen eftertanke, mer än en fotobok, trots att den till "formen" är en fotobok. Det är texten som har den röda tråden och bilderna avser att förstärka texten. Det är viktigt att säga för snabb-bläddrar man i boken utan att läsa ser det ut att vara "bra bilder" så där i största allmänhet - det finns inte ett genomgående bildtema. Bokens karaktär av både tanke- och fotobok framgår också av Monica´s recension
”Detta är en begrundande, tänkvärd, annorlunda, personlig fotobok. Den bygger på fotografens livserfarenheter som han förmedlar i fina, känslomässigt laddade bilder tillsammans med kloka ord och där bilder och ord är i samklang och genomsyrar hela boken.
Detta är en mindful fotobok som man behöver ge sig tid för att ”läsa”. Man behöver tid för att ta in de underbara bilderna tillsammans med fotografens vackert nedtecknade ord. Därefter behöver man ge sig ytterligare tid till att reflektera över sitt eget liv och sina egna prioriteringar.
Jag kan bara varmt rekommendera boken till alla som med öppet sinne uppskattar äkta känslomässiga bilder och som vill utvecklas både som fotograf och som människa. Liksom allt annat fint och gott bör denna bok avnjutas i små portioner under utsträckt tid.”
Monica Ohlsson/ Leg. psykolog och amatörfotograf
*
För att ni som kanske bara är lite intresserade ska kunna se vad den handlar om har jag gjort en länk till den "för"version av den offsettryckta boken som jag gjorde på Fotoklok. Den har precis samma innehåll avseende både text och bild som den slutgiltiga boken men en något annan text-layout.
Självklart är kvaliteten när man ser den via nätet inte i närheten av den tryckta versionen, upplösning, kontrast och färger är sämre, men ändå tillräckligt bra för att kunna läsa texten och få en känsla för bilderna. Glöm bara inte att klicka upp till största storlek längst ner till höger!
*
*
Såklart är ni välkomna att köpa den om ni är intresserade, men köp den inte via Fotoklok-länken, då kostar den en bra bit över 1000:-. Direkt av mig den kostar fortfarande bara 295:- (+ frakt och emb 75:-). Önskar er en fin vecka!
***
Fortsatt lycka till med ditt projekt.
mvh Tommy
Katja
/Mary-Anne
Vad kostar det att göra boken? Fotoklok vill ha en tusenlapp och du bara 295:-? Hur går det ihop sig?
Kenneth
Eftersom jag själv ska göra en/ flera böcker var det därför jag undrade.
Alltså en engångssumma på xxxx/ bok färdig från Fotoklok, därefter xxx/ bok från tryckeriet?
Finns det någon gräns av antal bokbeställningar, minst 10, 50 osv?
Synd jag inte vågade trycka några hundra till. ...för nu är
boken slut...borde trycka något nytt för jag har min firma kvar...
Önskar dig lycka till med försäljningen...vill inte FS skriva om den..
Min ville de inte ge reklam njet...
Det är det som är problemet med att ha råd till marknadsföring...
Du har väl haft lokaltidningarna hos dig...din Ica affär kan väl sälja..
Göra reklam...
Ha det gott Gun-Inger