Canalogg
Two faces have I
Jag kände mig lite kluven inför att lägga in den här i en blogg...en dubbelexponerad analog selfie från tidigt 70-tal, antagligen 1971-72 då jag hade min nya Canon FTb, med objektivet FD 35 mm f3,5. Film Tri-X iso 400. "Two faces have I" anspelar på låten med samma titel av Lou Christie 1963!
Långfärdsskridskopremiär 2020?
Idag blir det antagligen en sån där dag när det suger i "långfärdsskridskotarmen"...
Jag är uppe tidigt, det är fortfarande helmörkt nu kl 6, men ser att det inte har snöat och att utetemperaturen är minus 4,6 grader, och att det har varit kallt hela natten. Med rimfrost också i träden - inte helt fel för fotografer heller! Vi har haft ett par tre kalla nätter nu här uppe i Östersundstrakten, och snöfri kärnis säkert 6-7 cm kan man nog hitta på flera sjöar...
Det är ju den allra bästa åkningen tycker jag, att ljudlöst glida fram på snöfri säker kärnis mot den låga höstsolen, kanske lite lätt vind i ryggen...det är dagar som blir minnen för livet!
Sådana här dagar gäller det att snabbt kunna komma i väg, att ha utrustningen (viktigt!) färdigpackad och bara matsäcken med varm choklad och mackor återstår att fixa. Och vara beredd på att det kan bli 6-7 timmar ute, om förutsättingarna är idealiska är det svårt att avbryta och åka hem! - Och glöm förstås inte att ta med en kamera - mobilen kan duga i värsta fall, med idealet är väl en bra kompaktkamera som ryms i fickan. Du kan komma att få tillfälle till bilder som blir ovärderliga!
För oss isnördar (också med fotointresse), men främst för de sanna långfärdsskridskoentusiasterna, finns det en hemsida som är mycket värdefull i dessa sammanhang, dvs Storsjöns Långfärdsskridskoklubb (http://www.skridskoklubben.se/iskontakten-1317476), och bland flikarna där "Iskontakten" med mera.
Genom att man kan skriva inlägg där (även icke-medlemmar!) kan man dels tipsa om åkbara isar mm, söka åkkompisar mm - och förstås läsa andra tips och få veta om intressanta klubbaktiviteter. Idag, första advent, så kommer ledarledd åkning i Östersundstrakten att äga rum, med start kl. 09:00 i Badhusparken - se Per Sonnviks inlägg om detta 27/11 en bit ner på sidan.
Jag själv skulle så gärna vilja åka med dom idag - men det grämer mig att jag inte kan - jag är ju anhörigvårdare till min gamla snart 96-åriga mor, och hon behöver mig hela dan. Och det är alldeles för kort varsel att hinna ordna med avlastning, tyvärr! Eventuellt kan jag åka ner till samlingplatsen och ta med mig fotoryggan - och följa med ut till avsedd sjö för att ta några bilder på dom lyckliga åkarna - nån timme i alla fall.
Ett annat klubbevenemang blir på måndag kväll om förutsättningarna stämmer - en ledarledd månskenstur på Mosjön (ska jag ha med systemkameran med EF 24-105 plus blixtaggregat då, eller mitt tunga stativ??) Kanske kan jag ordna med avlastning till måndag kväll - syrran får baske mej ställa upp då!! Se inlägget av Ulf Söderberg den 27/11 på nämnda "Iskontakten"
Storsjön kommer ju inte att frysa till nu - det är inte alla år som den ens lägger före nyår, men jag har t ex några bilder tagna 10 december på sådan 10 cm kanonis på Storsjön, förut inlagda här på Fs - här nedan är en annan:
Bilden ovan är tagen på Juldagen 2004 från Frösön, (Frösö Strand), den höga skorstenen på andra sidan är vid vattenverket Minnesgärde, centrala Östersund ligger alltså till vänster därom.
Klockan går - får snart bestämma mig om jag ska ta mig en timme och haka på skrinnarna - beror på hur långt ut dom kommer att åka, närmaste sjöis finns inte längre än 5-10 km bort. Väderprognosen lovar också sol idag, jag är rädd för att det kommer att kunna bli en kanondag som jag dessvärre inte kan delta i...trist!
När man åker ut på dessa höstisar, så är det ju jätteviktigt i två aspekter: 1) att ha rätt utrustning 2) att aldrig åka ensam!
Jag själv började med min långfärdsskridskoåkning när jag som hemvändare kom tillbaka upp hit till min hemstad 1994 - och jag har hittills aldrig plurrat! Fast jag har faktiskt åkt på 3 cm is - men det var otäckt! Min egen nedre gräns är 5 cm kärnis - och den anses väl vara tämligen säker?
Den viktigaste utrustningsdetaljen - HA DOM ALLTID med! Jag brukar t o m ha dom på mig när jag åker på skridsko-ovalen vid Fyrvalla -man vet aldrig...!
Och till sist - dom gamla klassiska sköyterna - jag hade ett par när ute i fritidshuset med sjötomt, Sölvbacken Oviken. Men när jag sålde stugan 2015 fick skridskorna följa med övriga inventarier. Dom var rätt svåra att få fast ordentligt på fötterna med remmarna, men jag kanske inte hade den rätta kunskapen...
"Det var bättre förr - ju förr dess bättre" (citat attribuerat f. Grushandlaren Göte Borg)
Ha IS i magen - jag har det redan och ha en fin första advent!
/B
Ps. Långfärdsskridskoåkning är ju en covid-säker aktivitet - eller hur?
Agitera mera!
...för analog fotografi!
- i synnerhet om du framkallar filmen själv i en dosa som jag gör!
Bild 1 ovan (pushbilden) tog jag i maj 2017, när jag var nybliven ägare till min Leica M6 med Summilux-M 50 mm 1,4. Filmen T-max iso 400 framkallad i D76.
Jag använder mig av appen ”Massive Dev Chart Timer” i min iPhone som framkallningsguide när jag framkallar mina filmer, den verkar ha framkallningstider för stort sett alla filmer och alla fabrikat av framkallare, och den säger till precis vad jag ska göra och när! Agitering, avbrytningsbad, fixering, sköljning osv. Och den låter mej veta med en ljudlig ringsignal när jag ska stoppa det aktuella momentet.
Jag har kört den appen ett par år nu, och jag tycker att jag får riktigt bra resultat vid mina framkallningar!
Bild 2 Framkallningsappen ”Massive Dev Chart Timer”
Agitering? Jo, appen visar med en rörlig silhuett av en dosa som kontinuerligt vänder sig upp och ner, att jag ska göra detsamma med min dosa. Alltså, oavbutet och taktfast vända dosan den första minuten av framkallningstiden, sedan de första 10 sekunderna av varje påbörjad framkallningsminut.
Likadan agitering för både avbrytningsbad och fixering - dock inte under sköljtiden (jag sköljer ju med en särskild sköljslang som jag sätter dit på på vattenkranen).
Bild 3 Sköljslang för Paterson-dosa
Jag har funderat nån gång - vad händer med filmen om jag t ex agiterar under hela framkallningstiden? Eller bara under den första minuten? På vilket sätt påverkas resultatet av framkallningen, om jag agiterar mer eller mindre? Och visst - det är ju bara att prova, men oftast har man ju någon eller några rutor på filmen som man är särskilt ”rädd om” där man vill få till en riktigt bra framkallning...om jag själv ändrar några framkallningsvariabler för den här filmen kanske jag sabbar dom negativrutorna!
Nåväl, jag soppade en Ilford HP5+ fotad efter iso 400 i purfärsk D-76 1+1 häromkvällen, strikt efter appens instruktioner, och som alltid, den påföljande spännande filmscanningen blir ju det stora testet på hur det gick...Jättenöjd!! (med undantag av 2 rutor - jag återkommer till det längre ner). Det är såå roligt med det analoga! Jag kan inte hjälpa att jag blir så euforisk på gamla dar!
Hur blev resultatet då?
Jag hade varit ute på stan ett par gånger i oktober, mest för att fånga lite höstfärger men då är ju svartvitt ganska värdelöst, men en gång hade jag med en Leica som motvikt (på vänster axel) till digitalkameran men hade då Leican då laddad med Kodak Portra 160, den negativa färgfilm som jag tycker ger bäst resultat. Men inga svartvita bilder blev det den dan.
Men några bilder jag tog nere på stan ett par dagar senare i svartvitt kommer här - M4:an bestyckad med favoritgluggen hittills, vidvinkeln Super Angulon 21 mm. Men jag tog också med mig i fickan min 35:a som jag nyligen köpt - jag har ju inte tagit så många bilder med den ännu, så jag är fortfarande nyfiken på vad den presterar.
Bild 4 Planeringsmöte (eller "ö-råd"?) Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, Ilford HP5+ 400, D-76 1+1
Jag tycker att det är lite svårare att fota med hyperfokalinställning på 35:an - skärpedjupet är ju inte alls lika stort som med 21 mm-objektivet...där räcker det med bl 8 för att få skärpa på allt från 70 cm avstånd till oändligt, och att rikta in kameran någotsånär åt rätt håll. Jag brukar kunna ha kameran hängande på magen och diskret kunna trycka på avtryckaren som i sig själv är väldigt tyst! Om bara exponeringen är rätt är det stora chanser att få till en skarp bild utan att väcka uppmärksamhet...Det är nog bara dom som fotar med mobilen som betraktas som "ofarliga fotografer" på stan bland folk!
Däremot är det lite svårare med 35:an, om jag vill hyperfokalfota obemärkt utan att ta upp kameran till ögat. Dels är skärpedjupet kortare, på bl 8 från ca 2-3 meter till oändligt och dels är bildvinkeln snävare - alltså viktigare att rikta kameran rätt! Men jag får träna på det! Det är nog ofta det som gör de bästa fotograferna - dom som tvärt vågar ge sig in i de händelserika situationerna och ta de där bilderna som sticker ut! Att våga lämna sin komfortzon och eventuellt utsätta sig för ogillande reaktioner!
Men nu vidare - mera stadsbilder från promenaden:
Bild 5 Nedmontering av välfärden pågår - liksom av byggnadsställningen på bilden! Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Det jobbas för fullt på stan - Brunnsgränd t ex strax intill där jag bor, där har man grävt upp fixat och donat med diverse rör och ledningar i marken, sedan fyllt igen och asfalterat, för att nån månad senare åter gräva upp samma gata och göra nya åtgärder för att därefter åter fylla igen och asfaltera. Jag tror man har hållit på så med Brunnsgränd snart i tio år på detta sätt! Nästa gränd lite längre bort jobbas det också - att lägga kantstenar snyggt före färdigfyllning och asfaltering.
Bild 6 Korsningen Postgränd/Prästgatan - Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Så småningom ner på gågatan för att exponera de sista rutorna på filmen - det här var ju strax innan Halloween, så denna utåtagerande högtflygande dam kunde jag fota nere på Prästgatan innan det mörknade...Min 35:a visade sig vara den perfekta brännvidden där!
Bild 7 "Halloween Queen" - Leica M4 med Zeiss Biogon T* 2/35 ZM
Två rutor som jag inte var nöjd med nämnde jag tidigare, på den här filmen - bildmässigt bara skräp men tekniskt sett lite "oroväckande" i ett avseende. Bilderna togs med M4:an utanför glaset på den nya ”padelburen” i Björkbackaparken så om defekterna möjligen har uppstått pga detta så är jag lugnare, annars måste jag kolla upp det framöver.
Bild 8 Den ena "problembilden" - mörk på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Uppe i vänstra hörnet synst det tydligast, att bilden är mörkare. Sackar slutaren vid 1/1000-dels slutartid? (fast då borde väl bilden ha blivit för ljus där i stället, inte mörk?) Slutaren kan väl inte ha accelererat över tusendelen i slutet eller början av rutan? Vissa glasreflexeffekter (?) kan ju ses på åtminstone den ena bilden (Bild 9), men det är ju inte det som egentligen oroar mig, utan det mörka där i vänstra kanten!
Bild 9 Den andra "problembilden" mörk (och med tydlig reflex) på vänster sida. Leica M4 med Super Angulon 21 mm f3,4
Om någon kan ha en idé om vad det beror på så vill jag gärna höra - ni är säkert flera Leica M-nördar därute i etern (förresten, "cyberrymden" deter det väl numera) som är mycket erfarnare och kunnigare än jag! Så tipsa mig gärna om nån som kan utföra service på min M4 om det är det som erfordras. Jag ska förstås ta flera nya tusendels-bilder för att kolla igen om defekten består, men utifall att...!
Jag har ju alltså två Zeiss vidvinklar nu, dels Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, men också en Biogon T* 2,8/28 ZM, båda köpta sprillans nya. Härliga objektiv båda två! Tyvärr följer det ju inte med nåt motljussskydd till Zeiss objektiv, utan de måste man köpa separat - och Zeiss original är förstås rätt dyra!
Men jag hittade för någon månad sedan en kinesisk leverantör av motljusskydd till Zeiss-objektiven, rektangulära sådana (i metall!) till både min Zeiss 28 mm och även till min nya 35:a. Bra priser, inkl frakt, och ser riktigt schyssta ut! (Viktig faktor? Ja lite, måste jag erkänna!) Se bilden nedan - motljusskydden finns både i svart och krom! Och leverans från Kina funkade felfritt (med bara en smärre anmärkning mot Postnord här i Sverige - förstås)
Bild 10 De två nya motljusskydden på resp. objektiv - 35 mm (på kameran) och 28 mm från Kina
Nu börjar det bli dags att kliva ur bingen och spara ner utkastet till bloggtext som jag just skrivit här i sängen på paddan..uret närmar sig nollsex nollnoll, och det är hög tid att sparka igång perkulatorn för lite morronkaffe nu!
Bloggbilderna fixar jag senare idag!
Ha det bra!
/B
Vidvinkeljämförelse
I samband med att jag var ute och botaniserade bland alla de vackra höstfärgerna, framför allt hos lönnar, så passade jag på att ta ett par bilder för en subjektiv objektivjämförelse när jag ändå hade båda "supervidvinklarna" med mig....
Bild 1 Canon EOS 5D MkIII med EF 16-35 mm f4,0 IS
Den första bilden, den digitala togs i rawformat med 16 mm brännvidd, bl. 11, 1/20 sek slutartid (bildstabiliseringen på), ISO 160. Bildbehandlad sedan i CameraRaw och Photoshop, viss beskärning.
Sedan jämförelsebilden:
Bild 2 Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4
Den andra bilden är analog och togs med hyperfokalinställning bl 8 och 1/30 slutartid på negativ färgfilm Kodak Portra 160, framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, scannad i min filmscanner Minolta Dimage Dual Scan III och Vuescan scannerprogramvara, 2820 upplösning. Jag fick justera färgerna ganska mycket för att få till en liknande färgbalans som den första (digitala) bilden så jag bortser från färgbehandlingen hos Leica-objektivet.
Men i övrigt tycker jag att Leicas Super Angulon inte alls skäms för sig - skärpedjupet och skärpan ser ju bättre ut än med Canons EF-objektiv, enligt min mening. Även kontrast hos objektivet. I och för sig ser bänken på bilden ut att vara mera "utdragen" till höger på den analoga bilden - är det objektivdistortion?
På den digitala bilden tagen med bl. 11 (16 mm brännvidd är ju i och för sig inte lika med Leicas 21 mm) men skärpedjupet/skärpa förefaller ändå vara lite sämre med Canons EF vidvinkel. Kan det ha betydelse att bildstabiliseringen är på?
Då en ev jämförelse kanske kräver att även obehandlade bilder kan jämföras, så kommer dom också här:
Bild 3 Obehandlad Canon EOS 5D MkIII med EF 16-35 mm f4,0 IS
Och till sist, även den analoga bilden (bara filmscannad med normalinställning på scannern)
Bild 4 Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4, fotad på Kodak Portra 160 negativ färgfilm
Bild 5 (ny 2020-11-25) Omscannad bild med färginställningar i VueScan, se svar 2 till Sten Björklunds kommentar nedan! (Leica M6 med Super Angulon 21 mm f3,4, fotad på Kodak Portra 160 negativ färgfilm)
Leican med dess Super Angulon 21 mm använder jag ju nästan uteslutande till svartvit film, den här rullen med negativ färgfilm var väl bara undantaget som bekräftar regeln. Svartvit film framkallar jag ju själv, så att jag har kontroll över den processen - färgfilmen måste jag ju skicka iväg!
Det vore intressant att få ta del av era kommentarer och synpunkter - det mycket möjligt att ni tolkar resultaten av de båda objektiven på annat sätt!
/B
Replik: ”Det där med Halloween” (ref. Nisseblogg)
Jag håller med dig Nisse, och illustrerar med min bild tagen på torsdag eftermiddag här i Östersund - bilden är inte manipulerad, bara beskuren...
En tanke som slog mig just då jag såg skelettet dingla i snaran från trädet på bilden...
Ur utomhus-högtalarna tillhörande musikaffären precis mittemot på andra sidan gatan kunde jag i min fantasi, höra bluesklassikern ”Strange Fruit” , inspelad av bl. a. Billie Holliday 1939
https://open.spotify.com/track/1CTex49P0iWwzUGsMNjgaV?si=o9TWwvA_Sd-Zf7hoWm_9Zg
"Southern trees bear strange fruit
Blood on the leaves
Blood at the root
Black bodies swinging in the southern breeze...."
...en text från södern i USA högaktuell även idag. Nej, nåt mycket mera banalt och modernt spelades i verkligheten i musikaffärens högtalare...
- allt medan den lilla tjejen glatt och sorglöst trippade gatan fram...
/B