Canalogg
Valborgsmässoblogg
Jag har just scannat och bildbehandlat ett av färgnegativen på den Portra 120-film som jag fick hem ifrån Team Framkallning tidigare i veckan.
Den gav 13 exponeringar (plus tre "blindgångare", blanka rutor) á 4,5 x 6 cm eftersom den är fotad med min gamla klassiska "ögonsten", en Zeiss Ikon Super Ikonta 531 (även kallad "bälgkamera") med objektivet Tessar 7 cm f3,5...Notera brännvidden: 7 cm i stället för den vanligare 7,5 cm, objektivet med Compur-Rapid-slutare som, enligt vad jag fått veta (av "vanligtvis välunderrättad källa") - tillverkades i Jena den 9 april 1936... Kameran fanns också med bl a Tessar 7,5 f3,5, Novar 7,5 cm f3,5 och andra slutarfabrikat.
Jag har digitaliserat negativen gm avfotografering men min Canon 5D MkIII och makrobjektivet Tamron SP DI 90 mm f2,8 - ett hembyggt reprostativ av pelaren och bottenplattan från en Opemus förstoringasapparat (den med den lutande pelaren). Ett tiltbart snabbfäste för kameran funkar suveränt, och ljusbordet i 20x25 cm från Kaiser ger bra ljus. Rawformat-inställning, ISO 800 bländare 8 ger ju ett godtagbart skärpedjup, ett väl avdammat negativ som hålls plan av en glasskiva (den typen av reflexfritt glas till inramningar som glasmästerier och tavelramhantverkare tar lite mer betalt för... den glasskivan också 20x25 cm, så det blev inte så dyrt i den måttliga storleken...
De digitaliserade färgnegativen laddar jag sedan ner i min dator (MacBookPro 15") och råfilerna behandlar jag först i CameraRaw (exponering "Auto" och lite av variabeln "klarhet" under "Effekter").
Fortfarande som digitaliserat negativ, tar jag in en TIFF-fil i VueScan, där programmet kan ta in den negativa färgbilden direkt, konvertera till positiv bild och spara ner som en TIFF på ca 40-50 MB, dpi ca 7-800 upplösning och storlek.
I Photoshop gör jag så den fortsatta och slutgiltiga beskärningen och bildbehandlingen - beroende på hur noga jag var vid dammrengöringen av negativet och glasskivan, så får jag mer eller mindre dammprickar att behandla i Ps. Jag använder både Kloningsverktyget med liten pensel och/eller Smart lagningspensel-verktyget. Hellre det än Filter>Brus>Damm & Repor - möjligen på större relativt enhetliga ytor som himlar t. ex., på andra områden penselstorlek mest mellan 8 - 30-40 px, ibland ännu större vid behov men sällan mer än ca 100 px.
Dammborttagning är väl ett av dom moment som de allra flesta tycker sämst om att behöva göra - men jag har tränat upp min hastighet på detta så det går rätt fort ändå. På riktigt "viktiga" bilder med stora svarta/mörka partier kan det förstås ta lite tid - men jag är "petig" ibland, kan jobba med bilden länge men blir oftast då också särskilt nöjd med resultatet. Den bild jag har som puffbild här i bloggen har jag scannat om/fotat om två gånger för att hålla nere mängden av damm.
För att vara en kamera med så gammalt objektiv, tycker jag att resultatet förvisso är imponerande - trots att bildkvaliteten ju fått viss "hjälp" av modern bildbehandling i datorn.
Här kommer väl dom kritiker in, som bara fotar digitalt och betraktar mig och andra analognördar för "bakåtsträvare" - jag kam förstå det till viss del - i synnerhet betr. negativ färgfilm - för svartvit film är det en annan femma...svaartvitkonvertering av digitala färgbilder kan visst ha sitt berättigande i min värld, när t ex jag bara råkade ha med mig iPhonen vid fototillfället...och ingen tung, tidsödande och störande "basic" analogkamera från förra århundradet...
Trots detta - analogfoto ÄR roligt tycker jag - att efter "mången möda" se den färdiga analogbilden, printad på en bra A3+ skrivare...är ett högst tillfredställande nöje när jag till slut nått dit jag ville...Trots att ett digitalfoto hade kunnat bli färdigt mycket snabbare och avsevärt billigare per bild...
Men om man ställer en dyr digitalkameras inköpspris plus kostnad för minneskort etc, mot en billig analogkamera plus flim och framkallning etc, så får man väl i alla fall ta ett antal bilden under "avskrivningstiden" för en digitalkamera och jämföra med (räkna då inte "oändligt antal" på digitalbilderna, utan mera ett normalt antal under säg ett år). Comprendre?
Nåväl - nu är det snart Valborg, och jag rundar av med en majbrase-bild från det sommarställe med sjötomt vid Storsjöns strand som jag ägde några år. En egen majbrasa (obs miljövänlig sådan! Dvs inget tryckimpregnerat eller spikbemängt rivningsvirke mm, bara naturmaterial), att elda upp varje år under 15 år, nere på stranden en tillräcklig bit ut - det var alltid långgrunt och lågt vattenstånd i Skagaviken/Storsjön i slutet av april, så det var alltid mycket lämpligt för en manshög majbrasa att hälsa vårens och fritidshussommarens ankomst med!
Puffbilden: Östersunds Centralstation, med den nyinvigda gång- och cykelbron över järnvägsspåren för att underlätta åtkomst till det s.k. Storsjöstråket. I vänster bildkant syns delar av den nya bron.
Jag önskar Fotosidans alla medlemmar - både "rättrogna" digitalfotografer och analognördar - en trevlig Valborg och 1:a maj, därtill en inspirerande och avkopplande fotosommar!
/ Börje alias "Canalog"