Canalogg
Analognördar: Vilken färgfilm tycker ni är bäst?
Genvägen här i Östersund i höstfärger - Leica M4 med objektivet Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, på film Kodak Portra 160 135-36 framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, filmscannad i min Minolta Dimage Dual Scan III med VueScan scanning-mjukvara.
Jag håller på att prova mig fram till vilken negativ färgfilm som passar mig bäst, och har hittills provat 2 olika Kodak-filmer - en av mina bekanta här på Fs tycker att Ektar 100 passar honom bäst...Jag har sett hans färgbilder (utskrivna förstoringar/printar på papper), och de är fantastiskt fina. Han menar att Kodak Portra var bättre tidigare - någon fler som tycker det?
Bilden här ovan kan man förstås tycka har lite för starka/för mättade färger, men särskilt lönnarnas höstlöv ger ju fantastiska färgupplevelser - och massor av fotomotiv!
Jag provade själv en rulle 135-36 Kodak Ektar 100 för ett par tre år sedan, under en flodkryssning på Rhen och tog några bilder i Strasbourg. Närmare bestämt "Grande Ile" turistisk vy vid vattnet. Den första bilden här nedan är tagen med min Leica M4, objektiv Super Angulon 21 mm f/3.4. Lite gråväder - är det vädret och ljuset som gör min bild lite "trist"?
För att senare kunna göra en jämförelse, tog jag vid samma tillfälle en bild med telefonen, min iPhone 8 - en rawfil DNG med Adobe-appen Lightroom i telefonen. Den är bildbehandlad i Camera Raw 13.2 och Photoshop 22.4.0 - versionen på en MacBook Pro laptop.
Se här:
Förutom att telefonen är inte fullt så vidvinklig som Super Angulonen, så tycker jag att färgerna med telefonen är lite bättre - den första bilden som togs analogt har liksom lite blåstick...eller hur? Jag får väl göra en resa till Strasbourg igen och ladda Leican med Portra 160 för att få en komplett jämförelse...
Jag har med en bild till från Tyskland tagen med Ektar 100, och samma kamera (M4 med 21mm Super Angulon) och inte heller där är jag helt nöjd med färgerna. Ok, kvällsstid, ev svårare ljusförhållanden, men så här blev det:
Korn och kontrast är väl helt OK för den här filmen Ektar 100, men jag är inte riktigt nöjd med färgbalansen!
Nu till Kodak Portra 160, som jag också har provat ett par gånger. Portran finns ju också i en ISO 400 variant men den har jag inte testat än. (På 1990-talet har jag för mig att Portra fanns i två "färgvarianter", Vivid och Neutral, men dessa två versioner finns väl inte längre?
Tyvärr har jag inte jämförelsebilder tagna med telefonen eller digitalkameran att ställa mot bilderna tagna med Portra 160, men jag har lagt in ett par analoga Portra 160-bilder, där jag tycker att resultatet blivit bra. Dvs höstlöven på Genvägen upptill, Sommarhagen på Frösön här nedanför.
Först bilden från Wilhelm Peterson Bergers "Sommarhagen" här på Frösön, man skymtar bara huset lite grann bortom träden på den här bilden. Alltså: Portra 160 135-36 framkallad hos Götaplatsens Foto i Gbg, filmscannad i min Minolta Dimage Dual Scan III med VueScan scanning-mjukvara - fotad i min Leica M6, objektiv Zeiss Biogon T* 2,8/28 ZM.
Jag tycker att resultatet (färgmässigt) blev riktigt bra här - jag borde ju ha en motsvarande digitalbild, antigen tagen med iPhonen eller med digitala systemkameran, men jag har inte hittat nån i mitt bildarkiv än - om jag gör det senare kan jag ju komplettera då!
Här är en annan bild - tagen med M6:an och objektivet Zeiss Biogon T* 2/35 ZM, på film Kodak Portra 160 135-36. Det är ett av det 30-talet konstverk i Torvallskogen (Blå porten av Lillemor Petersson) som man kan se längs "konstvandringsstigen" där.
Jag kommer också att testa båda filmerna Portra 160 och Ektar 100 ytterligare i sommar, mycket tack vare att Peter H förordar Ektaren - jag tar hans stora erfarenhet och välgrundade åsikt till mig i högsta grad, jag kan ju ha fel! Jag har alltså en film av vardera i 120-format nu, som jag kommer att testa i min nyligen köpta Zeiss Ikon Super Ikonta 531, med negativformatet 4,5 x 6 cm. Den har ju ett Tessarobjektiv, 7,0 cm f3,5, som torde vara av bra kvalitet trots sin ålder (tillverkat i April 19356!).
Jag har satt i Portra-filmen, men hittills bara tagit 5 bilder av de 16 jag ska få ut på rullen. Spännande! Sedan provar jag Ektar 100 på samma sätt. (Kanske jag borde testa båda filmerna på samma motiv samtidigt? Jag skulle ju kunna köra den andra filmen i min Linhof Technika 6x9 cm?)
Till sist menar jag ju att det finns förstås flera faktorer som påverkar bilden och färgbalansen, och jag vet inte om det också kan hända saker i framkallningen som ger olika resultat. Jag har ju framkallat mina färgfilmer hittills hos Götaplatsens Foto i Gbg, kanske jag borde testa något annat labb. Rekommendationer mottages gärna!
Att ta analoga färgbilder är nog något som framledes kommer att bli rätt så lite av för min del, jag anser ju själv att digitalkamerorna numera är överlägsna betr. färgfoto allmänt sett. Och en del anser nog att fotografering med analog negativ färgfilm är helt vansinnigt både praktiskt och kostnadsmässigt sett, när det numera är så enkelt att ta fina färgbilder t.o.m med den billigaste telefonen.
Däremot för svartvitt foto kommer jag fortsätta att fota en hel del analogt framöver, dels för att det är riktigt roligt men också för att jag framkallar all svartvit film själv, så har jag bra kontroll över de olika variablerna i filmframkallningen. För negativ färgfilm har jag ju inte det, i och med att jag måste skicka iväg filmen för en framkallning som jag inte alls kan påverka. Jag har ju däremot mycket stora möjligheter att påverka en digital färgbild med bildbehandlingen i datorn, i synnerhet om jag fotar i raw-format!
Det vore intressant att höra era synpunkter och kommentarer - och jag välkomnar givetvis tips och förslag från er!
Ha en fin & covidfri analogsommar!!
/B
Ps. Har någon av er provat den neg färgfilmen Kodak Pro Image 100 eller diafimen Ektachrome 100 ? Jag är nyfiken på dom!
Mise en abyme
En s.k. rekursiv bild, som resultat av en nattlig idé att försöka göra nåt med Droste-effekten...Lite lek i photoshop - det här blev resultatet, inte helt perfekt men ju djupare man går ju pixligare och plottrigare blir bilden - 3 nivåer fick räcka här, kanske finns det bättre sätt än mitt ”trial & error”- försök.
Jag vaknade ju onödigt tidigt denna långa natt (längsta natten detta sämsta år någonsin på flera sätt...) och satte mej vid datorn eftersom jag hade svårt att somna om. Så nu kan jag lägga mig och sova ett tag till - tills det har ljusnat och allt har vänt, vid 11-tiden! Så nära är det nu....
/B
Ps. Uttrycket ”mise en abyme” betyder ungefär ”ställd i avgrunden” och används ibland för denna kategori av bilder och tavlor, förklaras närmare i Wikipedia:
I den vanligast förekommande betydelsen är termen även känd som drosteeffekten, som beskriver en bild som innehåller en mindre kopia av sig själv (självreferens) i oändligt många steg. Mise en abyme används dock analogt inom flera kreativa områden, bland annat inom litteraturteorin, där exempelvis en teaterpjäs kan innehålla en mer eller mindre självrefererande teaterpjäs (berättelse i berättelsen).